ارائه مدل تجربه پژوهشی و ارتباط آن با روحیه پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیلیلا مردانی 1 , مریم تقوایی یزدی 2 , کیومرث نیازآذری 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران Email: Leila.mardani55@gmail.com
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
Email:m_taghvaeeyazdi@yahoo.com
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: دانشجویان تحصیلات تکمیلی, واژگان کلیدی: تجربه پژوهشی, روحیه پژوهشگری, خودکارآمدی پژوهشی,
چکیده مقاله :
چکیده هر کشوری برای توسعه و ترقی نیازمند فعالیت های پژوهشی سازمان یافته است. از آنجا که دانشجویان به عنوان نیروهای پویا و آینده ساز در هر جامعه شناخته می شوند، بنابراین باید موانع اجرای پژوهش در بین آنها شناسایی و اقدامات لازم جهت برطرف کردن آنها انجام گردد. هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل تجربه پژوهشی و ارتباط آن با روحیه پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری می باشد و روش اجرای آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه دانشجویان در حال تحصیل دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 5112 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 361 نفر تعیین گردید. برای گردآوری داده ها از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش سه پرسشنامه محقق ساخته تجربه پژوهشی، روحیه پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی می باشد. روایی محتوایی پرسشنامه های مذکور توسط اساتید راهنما و مشاور و متخصصان این حوزه تأیید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (83/0، 91/0 و 86/0) برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آماری شامل آمار توصیفی (درصد فراوانی، شاخص های میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (روش های ناپارامتری آزمون ویلکاکسون، آزمون همبستگی اسپیرمن، رگرسیون نیرومند و معادلات ساختاری) استفاده شده است. جهت آنالیز از نرم افزار Spss و لیزرل استفاده شده است. یافته های حاصل از تحقیق مؤید آن است که ارتباط همزمان بین متغیرهای پیش بین با متغیر ملاک برقرار بوده و همچنین روحیه پژوهشگری نقش میانجی در رابطه بین تجربه پژوهشی با خودکارآمدی پژوهشی داشته است.
Abstract Every nation needs to organize research activities for its development and promotion. Since students are recognized as dynamic and future-makers in any society, therefore it is necessary to determine and resolve their research drawbacks. The purpose of this research is the representation of research experience model and its relationship with researcher spirituality and research self-efficacy of M.A. students of Islamic Azad University of Sari. And it's implementation method is descriptive and correlational. The statistical population that study in this research consist all 5112 MA. Students of 2015-2016 from Islamic Azad University of Sari. From that 361 students were randomly selected based on Krejcie and Morgan sampling table and applying stratified sampling method. For data collection was used the library and the field method. The data collection tool in this research was three researcher-made questionnaire included research experience, research spirituality and research self-efficacy. The content validity of these questionnaires was approved by supervisors, advisors and experts in the field and their reliability was obtained by using Cronbach's alpha coefficient, respectively (83%, 91% and 86%). To analyze the data was used two statistical methods included descriptive statistics (frequency, indicators mean and standard deviation) and inferential statistics (wilcoxon test non-parametric methods, spearman correlation test, strong regression and structural equation). For analysis was used spss software and LISREL. Findings from the research suggest that the simultaneous relationship was established between the predictor variables and the criterion variable. And also the researcher spirituality had mediator role in relationship between research experience with research self-efficacy.
_||_