نقش استفاده از شبکه های اجتماعی تلگرام و واتس اپ بر حریم خصوصی از دید کاربران (مورد مطالعه مناطق 9 و 22 تهران)
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیمحمد هادی خوش رفتار 1 , سارا محمدپور 2
1 - دانشجوی کارشناس ارشد علوم ارتباطات، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
2 - عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران،ایران(نویسنده و عهده دار مکاتبات)s.mohamadpour@gmail.com
کلید واژه: واژگان کلیدی: شبکه های اجتماعی, تلگرام, واتس اپ, حریم خصوصی,
چکیده مقاله :
شبکه های اجتماعی مجازی در دهه جاری توسعه و گسترش فراوان یافته است و خصوصا در ایران افراد صرف نظر از سن و جنس و پایگاه اجتماعی و اقتصادی استقبال فراوانی از عضویت فعال در این شبکه ها کرده اند و در کنار این فرهنگ مادی نیاز به تنظیم و ایجاد قواعد و قوانین مترتب بر آن نیز احساس می شود. از آنجا که با گستردگی استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی –علی رغم مزایای این شبکه ها-شاهد چالش های جدید و سو استفاده از آن خصوصا در زمینه ی اطلاعات شخصی افراد در زمینه های خانوادگی، مالی و ... هستیم و با توجه به اهمیت حریم خصوصی افراد به عنوان یکی از حقوق اساسی بشر؛در مقاله حاضر هدف اصلی این است که نقش شبکه های تلگرام و واتس اپ بر حریم خصوصی افراد مورد بررسی قرار گیرد.در همین راستا به بررسی رابطه بین به اشتراک گذاری علاقه مندی ها توسط اعضا، تولید محتوا به وسیله ی اعضا و تبلیغات هدفمند با تهدید حریم خصوصی افراد پرداخته شد. روش تحقیق پیمایشی و از ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته(با آلفای کرونباخ 962/0)برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش کلیه کاربران شبکه های اجتماعی تلگرام و واتس اپ در دو منطقه 9 و 22 شهر تهران هستند. یافته ها نشان می دهد بین به اشتراک گذاری علاقه مندی ها توسط اعضا در شبکههایاجتماعیوتهدیدحریمخصوصیافراد، آنهارابطهیمعناداریوجوددارد. همچنین بین تولید محتوا در شکه های اجتماعی به وسیله فرد و تهدید حریم خصوصی رابطه وجود دارد.
Virtual social networks have expanded over the past decade, and especially in Iran, individuals regardless of age, gender, and social and economic base have welcomed the frequent membership of these networks. In addition to this material culture, it is necessary to set up and establish rules. Because of the widespread use of virtual social networks, despite the benefits of these networks, we see new challenges and abuses, especially in the field of personal information in the family, finance, and etc., and according to The importance of privacy of individuals as a fundamental human right; in the present article, the main purpose is to examine the role of telegram and WhatsApp networks on individuals' privacy. In this regard, the relationship between the sharing of interests by members, content creation by members and targeted advertising with the privacy threat of individuals. The research method is survey and a researcher-made questionnaire (with Cronbach's alpha, 0/962) is used to collect the data. The statistical population of the survey is all the users of the Telegram and WhatsApp in the 9th and 22th district of Tehran. The findings show that there is a meaningful relationship between the sharing of interests by members in social networks and the privacy of individuals. There is also a relationship between the create of content in telegram and WhatsApp and the privacy.
_||_