عدم تقارن اطلاعاتی و دیدگاه اخلاقی مدیران مالی
محورهای موضوعی : اخلاق و حسابداریمحمد کاشانی پور 1 , فروزان فتاحی 2
1 - دانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
2 - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
کلید واژه: آرمانگرایی, عدم تقارن اطلاعاتی, مدیران مالی, نسبیگرایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدم تقارن اطلاعاتی و دیدگاه اخلاقی مدیران مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای سنجش عدم تقارن اطلاعاتی از معیار دامنه تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش استفاده شد. همچنین دیدگاه اخلاقی مدیران مالی از طریق پرسشنامه موقعیت اخلاقی مورد سنجش قرار گرفت. در این پژوهش 72 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1396 بررسی شد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش از روش حداقل مجذورات جزئی و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین عدم تقارن اطلاعاتی و دیدگاه آرمانگرایی مدیران مالی در بورس اوراق بهادار تهران رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. همچنین بین عدم تقارن اطلاعاتی و دیدگاه نسبیگرایی مدیران مالی در بورس اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنیداری مشاهده شد. در نتیجه، دیدگاه آرمانگرایی اخلاقی مدیران منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میشود.
The purpose of the present study is to review the correlation between information asymmetry and the ethical view of financial managers of the accepted corporations in Tehran Stock Exchange. For measuring information asymmetry, range criterion of the difference between sell and buy proposed price was used. Besides, the ethical view of financial managers was evaluated using the questionnaire of moral condition. In this research, 72 accepted corporations in the Tehran Stock Exchange in 2017 were studied. Partial least squares regression and Smart PLS software were used for hypothesis testing of the research. The results showed that there is significantly negative correlation between information asymmetry and idealistic view of financial managers in Tehran Stock Exchange. Moreover, a significantly positive correlation was observed between information asymmetry and relativist view of financial managers of Tehran Stock Exchange. As a result, the idealistic moral view of managers decreases information asymmetry.
آقایی، علی؛ حصارزاده، رضا (1389). نگرشی انتقادی به شالودههای پاسخگویی و اخلاق در تئوری اقتصاد و الگوی غالب حسابداری. در: نهمین همایش ملی حسابداری، دانشگاه زاهدان.
اعتمادی، حسین؛ دیانتیدیلمی، زهرا (1388). تأثیر دیدگاه اخلاقی مدیران مالی بر کیفیت گزارشهای مالی شرکتها. اخلاق در علوم و فناوری، 4(1)، ص11-20.
اعظمی، امیر؛ اصفهانی، سعید؛ تولایی، روحالله (1387). رهبری و مدیریت اخلاق اسلامی. توسعه اسلامی پلیس، 5(17)، ص71-88.
جبارزادهکنگرلویی، سعید؛ فاتحی، سمیه؛ متوسل، مرتضی (1395). ایدئولوژیهای اخلاقی، مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتها. پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 8(31)، ص23-40.
حاجیها، زهره؛ راشکیگزمه، علی (1396). رابطۀ اخلاق حسابداری با توان تصمیمگیری و رفتار مدیران. اخلاق در علوم و فناوری، 12(2)، ص155-160.
حمیدیان، محسن؛ جنت مکان، حسین؛ بنگریز، فرهان (1397). تأثیر نوع نگرش مدیران بر انتخاب سیاستهای تأمین مالی و پیامدهای آن بر عدم تقارن اطلاعاتی و ارزش شرکت. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(25)، ص163-180.
طالبلو، رضا؛ شاکری، عباس؛ رحمانیانی، میلاد (1398). مقایسه روشهای مختلف تخمین احتمال مبادله آگاهانه در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای اقتصادی ایران، 24(78)، ص1-29.
فلاحشمس، میرفیض؛ اسکندری، مریم (1397). بررسی نقش عدم تقارن بر بروز اثر ربایش در حد نوسان قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، 9(34)، ص248-233.
قائمی، محمدحسین؛ رحیمپور، محمد؛ نوذری، روحالله؛ روحی، بهزاد (1389). اعلانهای سود فصلی و عدم تقارن اطلاعات. پیشرفتهای حسابداری، 3(59)، ص31-50.
قائمی، محمدحسین؛ وطنپرست، محمدرضا (1384). بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 12(41)، ص85-103.
کاشانیپور، محمد؛ مؤمنی یانسری، ابوالفضل (1390). مروری بر عوامل مؤثر بر عدم تقارن اطلاعاتی و معیارهای سنجش آن در تحقیقات بازار سرمایه. در: نهمین همایش سراسری حسابداری ایران، ص370-383.
کلاهی، فیروزه (1380). پیرامون جایزه نوبل اقتصادی 2001 نظریه اطلاعات نامتقارن. پژوهشنامه بازرگانی، 5(20)، ص241-268.
معینالدین، محمود؛ نایبزاده، شهناز؛ یاوری، الهام؛ میرمحمدیصدرآبادی، محمد (1394). رابطه اخلاق با رفتار مدیریت سود و تأثیر ویژگیهای جمعیتشناختی بر آن. اخلاق در علوم و فناوری، 10(2)، ص119-131.
مکیان، سید نظامالدین؛ رئیسی، مهین (1393). تأثیر حاکمیت شرکتی بر عدم تقارن اطلاعاتی مطالعه موردی: بازار بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 4(4)، ص1-22.
موسویشیری، سید محمود؛ خلعتبری، حسن؛ فروزبخت، مینا (1394). اثر عدم تقارن اطلاعاتی بر بیش ارزشیابی سهام. پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 7(27)، ص73-92.
مهرانی، ساسان؛ ثقفی، علی؛ موسیخانی، محمد؛ سپاسی، سحر (1390). عوامل مؤثر بر تصمیمگیری اخلاقی حسابداران رسمی ایران. اخلاق در علوم و فناوری، 6(3)، ص6-12.
نظری، محسن؛ پارسائی، منا؛ نصیری، سپیدهسادات (1391). رابطه عدم تقارن اطلاعاتی با سیاستهای تقسیم سود در شرکتها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 1(2)، ص103-113.
نمازی، محمد؛ رجب دری، حسین (1400). تأثیر جنبههای آموزشی نگرش، حمایت مدیران و همکاران با نقش واسطهای خودکارآمدی بر گسترش اخلاق حرفهای حسابداری. مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی، 1(1)، ص7-34.
نمازی، محمد؛ نمازی، نویدرضا (1395). رتبهبندی شرکتها بر اساس سنجههای ارزیابی عملکرد با استفاده از تکنیک چندشاخه TOPSIS و مقایسه معیارهای ارزیابی (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران). پژوهشهای حسابداری مالی، 8(2)، ص39-64.
Abdel-Rahim, H.Y. & Stevens, D.E. (2018). Information system precision and honesty in managerial reporting: A re-examination of information asymmetry effects. Accounting, Organizations and Society. 64 January, P. 31-43
Brown, S., Hillegeist, S.A. & K. Lo. (2009). The Effect of Earnings Surprises on Information Asymmetry. Journal of Accounting and Economics, 47(3), P. 208-225.
Clarkson, G., Jacobsen, T.E. & Batcheller, A. L. (2007). Information Asymmetry and Information Sharing. Government Information Quarterly, 24, P. 827-839.
Cormier, D., Ledoux, M.J., Magnan, M. & Aerts, W. (2010). Corporate governance and information asymmetry between managers and investors. Corporate Governance: The international journal of business in society, 10(5), P. 574-589.
Douglas. P. & Wier, B. (2000). Integrating ethical dimensions into a model of budgetary slack creation. Journal of Business Ethics, 28(3), P. 267-277.
Dredge, D. (2010). Place change and tourist development conflict: Evaluating public interest. Tourism Management, 31(1), P.104-112.
Forsyth, D. (1992). Judging the morality of business practices: the influence of personal moral philosophies. Journal of Business Ethics, 11(5), P. 461-470.
Frieden, B.R. & Hawkins, R.J. (2010). Asymmetric Information and Economics, Physica A, 389, P.95-287.
Jacobson, R. & Aker, D. (1993). Myopic management behavior with efficient, but imperfect, financial markets. Accounting and Economics, 16(4), P.383-405.
Kohlberg, L. (1984). The philosophy of moral development: the nature and validity of moral stages. Essays on moral De-development (Vol. II). San Francisco, CA: Harper & Row Publishers.
Krinsky, I. & Lee, J. (1996). Earnings announcements and the components of the bid‐ask spread. The Journal of Finance, 51(4), P.1523-1535.
Watts, R.L. & Zimmerman, J.L. (1978). Towards a positive theory of the determination of accounting standards. Accounting review,53(1), P.112-134.
_||_