تأثیر مولفه های رهبری دانش بر بهبود عملکرد سازمانی با برّرسی نقش میانجی مدیریت دانش مشتری
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
ناصر صنوبر
1
(دانشیاردانشکده اقتصاد،مدیریت وبازرگانی دانشگاه تبریز)
محمد صبوری فرد
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریتMBAدانشگاه تبریز)
افرا شعاران
3
(دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریتMBAدانشگاه تبریز)
جعفر امینی
4
(گروه مدیریت بازرگانی،واحد شهر قدس،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران)
کلید واژه: عملکرد سازمان, مدیریت دانش مشتری, واژههای کلیدی:رهبری دانش,
چکیده مقاله :
هدف ازاین پژوهش،بررسیچگونگی تأثیر سه مولفه رهبری دانش یعنی مهارتهای رهبری،همکاری و اعتماد و یکپارچه سازی دانش بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش میانجی مولفههایمدیریت دانش مشتری)ذخیره دانش، به اشتراکگذاری دانش، استفاده و کاربرد و اکتساب دانش(است.این مطالعهازنظر روش،توصیفی–همبستگی بوده و دردانشگاه آزاد اسلامی زنجانباتعداد300نفر مدرس و کارمندانجام پذیرفته است.دادهها در قالب پرسشنامه و مصاحبهی حضوری شامل29سؤال استاندارد جمعآوری و بمنظور آزمون فرضیهها ازضریب هبستگی پیرسون و معادلاتساختاری استفاده گردید.نتایج حاکی از تاثیر مثبت یکپارچهسازی دانش بر تمامی ابعاد مدیریت دانشمشتری و رابطه مثبت مهارتهای رهبری با تمام این مولفهها بجز اکتساب دانش و تاثیر مثبتهمکاری و اعتماد بر تمامی این ابعاد بغیر از به اشتراکگذاری دانش میباشد.تحلیلها نشان میدهدکه بکارگیری سطح بالایی از فرآیندهای رهبری دانش، تأثیر مثبتی در بکارگیری صحیح و اثر بخشفرآیند مدیریت دانش مشتری و بهبود عملکرد سازمان دارد.