اثربخشی شناخت درمانی گروهی در کاهش اضطراب عمومی و اضطراب امتحان دانش آموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
دکتر محمد قمری
1
(Counselor_ghamari@yahoo.com . -1 گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر ،ایران)
حسن الهی فر
2
(Elahifar_2010@yahoo.com . -2 کارشناس ارشد مشاوره، مدرس دانشگاه پیام نور واحد سلطانیه)
کلید واژه: اضطراب امتحان, شناخت درمانی گروهی, واژه های کلیدی اضطراب عمومی,
چکیده مقاله :
چکیدههدف: هدف تحقیق حاضر تعیین اثر بخشی شناخت درمانی گروهی بر کاهش اضطراب عمومی و اضطراب دانشآموزان بود. روش: برای انجام تحقیق با استفاده از پرسشنامه اضطراب کتل و مقیاس اضطراب امتحان ساراسون 60نفر از دانش آموزان که دارای اضطراب بالایی بودند ( 30 نفر اضطراب امتحان، 30 نفر اضطراب عمومی) انتخاب و در4 گروه جایگزین شدند (دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل). سپس جلسات شناخت درمانی به تعداد 10 جلسه برگزارشد. بعد از اجرای جلسات داده های جمع آوری شده مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتایج نشان داد که شناختدرمانی گروهی در کاهش اضطراب عمومی و اضطراب امتحان تأثیر دارد. اثر بخشی شناخت درمانی در کاهشاضطراب عمومی و اضطراب امتحان تفاوت نداشت.واژه های کلیدیاضطراب عمومی، اضطراب امتحان، شناخت درمانی گروهی