اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای مبتنی بر حرکت در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهفاطمه جلیلی 1 , وحید نجاتی 2 , حسن احدی 3 , سید علی کتان فروش 4
1 - گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - گروه رواننشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول)
3 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - گروه علوم کامپوتر، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
کلید واژه: حافظه کاری, واژه های کلیدی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی, توانبخشی شناختی رایانه ای )مبتنی بر حرکت(,
چکیده مقاله :
چکیده فارسی: مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالی عصب تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب می شود که پیامدهای منفی بسیاری برای کودکان مبتلا به این اختلال را در بر دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر توانبخشی شناختی رایانه ای مبتنی بر حرکت بر بهبود توانایی شناختی حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی است. روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی است که برروی 28 کودک 8 تا 12 سالة مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی با استفاده از نمونه گیری در دسترس انجام شد که 14 نفر از آن ها در گروه درمان و 14 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی قرارگرفتند. برای ارزیابی حافظه کاری از تکلیف چند محرک پیشین استفاده شد. داده ها با آزمون آماری تحلیل واریانس آمیخته و به کمک نرم افزار spss.20 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان دادند که حافظه کاری (P<0/01 ) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهند که توانبخشی شناختی رایانه ای مبتنی بر حرکت می تواند باعث بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی گردد. واژه های کلیدی: اختلال نقص توجه و بیش فعالی، توانبخشی شناختی رایانه ای )مبتنی بر حرکت(، حافظه کاری.