بررسی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری شهری با تاکید بر عوامل موثربررضایتمندی گردشگران(نمونه موردی؛ شهر نورآباد ممسنی)
محورهای موضوعی : جغرافیای سیاسیکرامت ا… زیاری 1 , سعید امانپور 2 , محمدرضا امیری فهلیانی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: گردشگری شهری, توسعه گردشگری, رضایتمندی گردشگران, مدل Kano نورآباد فارس,
چکیده مقاله :
به هر میزان که رضایت گردشگر و توقعات و انتظارات هنجارمند گردشگران تأمین شود به همان میزانجذب گردشگر و توسعه گردشگری محقق میشود. هدف کلی این پژوهش تحلیل و بررسی میزانرضایتمندی گردشگران وارد شده به شهر نورآباد فارس میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلیو جمع آوری داده ها مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و تهیه پرسشنامه از گردشگران وارد شده به شهرنورآباد می باشد و به منظور سنجش داده ها و ارزیابی میزان رضایتمندی افراد پاسخگو از 16 فاکتور درمدل کانو در قالب تحلیل سه دسته از نیازهای اساسی، عملکردی و هیجانی مورد استفاده قرار گرفتهاست. جامعه آماری شامل 381 گردشگر که به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند و نتیجه بدست آمده ازتحقیق حاکی از آن است که گردشگران از بازید از شهر نورآباد در زمینه تأمین نیازهای هیجانی خود همچون وجود حس مهمان وازی مردم با ضریب 746%بیشترین رضایتمندی را داشتهاند. همچنینکمترین رضایت گردشگران از وضعیت گردشگری مربوط به تأمین نیازمندیهای اساسی آنان مثل کیفیتامکانات اقامتگاه با ضریب رضایت 411%و رفع نیازهای عملکردی همچون رعایت قوانین و مقرراترانندگی با ضریب رضایت 453%بوده است.
As the tourism market becomes increasingly competitive, the importance of customerretention has also increased. Considering that Satisfaction of tourists is one of the importantcompetitive factors and best indices is considered for Guarantee earnings growth. Any size ofsatisfaction tourist and expectations of tourist be provided to the same amount perform attracttourists and development of tourism. The goal of this research is to analyze and evaluate thesatisfaction level of tourists Entered to the Noorabad city in timeframe March 2012 and april2013. Research Methodology is Descriptive analysis and data collection based on librarystudies and preparing the tourists entering to the city is Nurabad. In order to measure andevaluate the satisfaction of patients respond Kano model analysis of 16 factors in threecategories of basic needs, and Attractive and function is used. Statistical community included381 tourists as people were selected and the results obtained from the study indicate thattourists visiting the city Nurabad the Attractive needs of his, such as the sense of hospitalityof the people by a factor of (0/746) highest satisfaction have. The least satisfaction touristsfrom tourist status to provide for their basic needs such as quality residence amenitiessatisfaction index (0/411) and functional needs such as traffic rules and regulations with theconsent rate (0/453), respectively.