حیات طیبه ازنظر مفسران با رویکرد عقلی، نقلی و رابطه آن با حقوق انسان
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"رضا قاسمی نژاد 1 , رو ح الله مرادی 2
1 - 1- استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - استادیار، گروه حقوق، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: حیات طیبه, مفسران, رویکرد عقلی ونقلی, حقوق انسان,
چکیده مقاله :
حیات طیبه در قرآن کریم ازجمله اصطلاحات و واژههایی است که راجع به معنا و مفهوم آن بین مفسران اختلافنظر وجود دارد برخی آن را متعلق به آخرت و به معنای حیات بهشتی تفسیر کردهاند، برخی دیگر آن را مربوط به عالم برزخ و به معنای حیات برزخی وزندگی در قبر دانستهاند و گروهی دیگر آن را مرتبط با عالم دنیا دانسته و به معنای معرفت الهی، قناعت، روزی طیب،رزق روزانه،زندگی پاکیزه، رضای به قضای الهی،صبر و شکیبایی، شیرینی طاعت، عبادت باروزی حلال تفسیر کرده اندوگروهی دیگر آن را دوسویه دنیوی و اخروی به معنای سعادت لحاظ نمودهاند.متمایز از این تفاسیر تفسیر دیگری وجود دارد که حیات طیبه را دنیوی و یک حیات مستقل میداند .هدف از این پژوهش که به روش توصیفی و تحلیلی انجامشده است بعدازبررسی و تحلیل اقوال و آراء تفسیری مفسران دستیابی به تفسیر کامل وجامع از معنا و مفهوم حیات طیبه است که با توجه به صدر و ذیل آیه ونیز قرائن دیگر درآیات قبل وبعداز آیه حیات طیبه کاملترین و مناسبترین معنا و مفهوم برای حیات طیبه ارائه و درنهایت رابطه آن با حقوق انسان مشخص گردید.
The concept of "The Good Life" (Hayat Tayebe) in the Quran is a subject of debate among exegetes. Some interpret it as referring to the afterlife and the bliss of paradise, while others associate it with the intermediate realm (Barzakh) or a life of purity and contentment in the present world. This research, conducted using a descriptive-analytical approach, aims to provide a comprehensive interpretation of Hayat Tayebe by examining the exegetical views of various scholars. The study considers the context of the relevant verses, as well as other Quranic passages, to determine the most fitting interpretation of Hayat Tayebe. It then explores the relationship between this concept and human rights.