قرآن و ائمه اطهار در اشعار مرحوم دکتر سید امیر محمود انوار
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تهران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
آب دریا اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی بتوان چشید مرحوم دکتر امیر محمود انوار سترگمرد ادبیات هم در تاریخ ادب فارسی و هم درتاریخ ادب عرب به مثابه دریایی بود که هر کس به قدر درک و خواستهاش میتواند از آب زلال دریای علماش سیراب شود. وی هم در شعر فارسی و هم در شعر عرب تبحری کامل داشته و در همه حال نسبت به پیامبر(ص) و ائمه اطهار ارادت ویژهای را ابراز میکرده است. وی خدا را از راه محبت پرستش میکرد نه به امید ثواب و نه از ترس عِقاب، بلکه عارفی بود که محبت خدا را در دلش جایگزین کرده بود. مرحوم تقریباً تمام ائمه و به علاوه چند تن دیگر که از این طایفه را یا به صورت قصیده یا غزل سروده و یا به صورت تک بیتی در خلال دیگر سرودههایش آورده است. بهترین نمونه آن را میتوان در قصیدهای طولانی به نام سلطان عشق که در توصیف امام حسین سروده است مشاهده کرد.
Late doctor Amir Mahmoud Anwar Strgmrd literature on the history of Persian and Arabic literature as the sea so that everyone can understand the appeal of clear water of the sea to feed him. His poetry in Persian and Arabic poetry full mastery at all times to the Prophet and Imams have had to express a special devotion . He did not worship God through love and the hope of reward or fear of punishment, but a mystic who had replaced God's love in his heart. Late almost all the saints, as well as several others of the tribe or poem or song lyric Or a single bit within the songs themselves have. The best example of this can be seen in a long elegiac called "King of Love" is written in the description of Imam Hussein.
قرآن کریم.
انوار، امیر محمود. 1391ش، انوار عشق، گزیده اشعار عرفانی – ادبی، بی جا: نشر باز.
طباطبایی، محمدحسین. 1388ش، شیعه در اسلام، قم: بوستان کتاب.
غزالی، امام محمد. بی تا، اعترافات، ترجمه زین العابدین کیانی نژاد، بی جا: انتشارات عطایی.
نصر، سید حسین. بی تا، سه حکیم مسلمان، بی جا: انتشارات جیبی.
مقالات
ممتحن، مهدی. بهار 1389، «امامت و دیدگاه قرآن و اندیشمندان»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد جیرفت، دوره 1، شماره 1، صص 149-163.