بررسی مقایسهای ولادت عیسی در اناجیل اربعه و قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیعبدالمجید طالبتاش 1 , جواد فروغی 2
1 - * عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج(استادیار).
2 - ** دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث قم.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
گویش اناجیل حاکی از این است که روح القدس مأمور باردارکردن مریم است و حاصل آن ولادت عیسی مسیح است که گناهآمرزی امت را بر دوش میکشد. قرآن شخصیت عیسی را نزدیک به همین گویش اما با نظرگاهی متمایز بازشناسی کرده و رهیافت تازهای پدید میآورد. به تصریح قرآن، روح الهی در شکل انسانی خوشاندام تمثل مییابد و به مریم پسری پاکیزه عطا میکند. اساسیترین پایه اشتراک قرآن و اناجیل، پاکدامنی مریم و باردارسازی او توسط روحالقدس است و اینکه پیش از بارداری هیچ مردی او را لمس نکرده است. در این تحقیق که گزارههای قرآنی و اناجیل درباره ولادت عیسی را بررسی کرده، وجه اختلاف را در فرزندِ خداپنداری اناجیل یافتیم که خاستگاه اندیشه تثلیث مسیحیت شده و قرآن با آن مخالفت ورزیده است.
The Gospels suggest that the Holy Spirit has had the mission of conceiving the Jesus in Mary’s womb; and the “Jesus” had the responsibility of saving the people from their sins. The holy Quran has recognized the figure of Jesus in much the same way as the Gospels’ story, but it has presented a new approach. In Quran’s terms, the Divine Spirit appears in the shape of a human and bestows a pure son upon Mary. In this paper, we have studied the stories on the birth of Jesus in the Quran and Gospels.
کتابنامه
قرآن کریم.
کتاب مقدس(مجموعه کتب عهد عتیق و عهد جدید).
ابن فارس، احمد. 1418 ق، معجم مقاییس اللغة، بیروت: دار الفکر.
ابوالفتوح رازی، حسین بن علی. 1408 ق، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
باربور، ایان. 1362، علم و دین، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاه.
بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین. 1361، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، تهران: نهضت زنان مسلمان.
جوهری، اسماعیل بن حماد. 1368، الصحاح (تاج اللغة و صحاح العربیة)، تحقیق احمد عبدالغفور، تهران: انتشارات امیری.
راغب اصفهانی. 1392 ق، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق ندیم مرعشلی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1363، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: بنیاد فکری علامه طباطبایی.
طبرسی، فضل بن حسن. 1377، جوامع الجامع، ترجمه جمعی از مترجمان، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
طیب، سید عبدالحسین. 1378، أطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام.
فراهیدی، خلیل بن احمد.1410ق، العین، قم: انتشارات هجرت.
قرشی، سید علی اکبر. 1361، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مقالات
پهلوان، منصور و همکاران. 1391، «احادیث انبیاء و اسرائیلیات»، فصلنامه مطالعات قرآنی، دانشگاه آزاد اسلامی جیرفت، شماره 12.