طریق کمال از نظر گاه نجم الدین رازی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیزرین تاج پرهیزکار 1 , تورج عقدایی 2
1 -
2 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
وجه بارز اندیشه صوفیان، اعتقاد به تکامل است؛ هرچند زمینه این نظریه در دستگاه های مختلف فلسفی و عرفانی وجود دارد، لیکن نوع تبیین آن فرق می کند. در قلمرو اسلام با پیدایش اخوان الصفا که مشربشان آمیزه¬ای از اندیشه های ارسطویی و نوافلاطونی بود، گامی تازه در فرضیه تکامل برداشته شد. صوفیه که اساس تفکر خود را در خصوص آفرینش بر تعالیم اسلام استوار کرده است، چنین فرضیه هایی را با عقاید اسلامی به گونه ای که متهم به کفر نشود، در هم آمیخت. نمونه بارز این اندیشه ها را در سخنان مولوی می بینیم: از جمادی مردم و نامه شدم و ز نما مردم ز حیوان سر زدم نجم رازی نیز نفس انسانی را بالقوه مستعد آیندگی می داند و راه رسیدن به آن را به جز ابزار اصلی(شور و شوق و عشق) که تنها با سلوک در جاده شریعت و طریقت و حقیقت دست می دهد، می داند.
The evident aspect of the Sufi consideration is the belief in evolution; although there is a background for this beliefin other mystic systems, but the way it is explained by Sufis is different. Sufism has based its system on the Islamic learnings. It has mixed its theories with those of Islam in a way that they don't interfere. Certain samples of this could be observed in Mov lana' s work: I died as a mineral and became a plant. I died as plant and rose to animal. NajmRazi also believes humans could reach at truth only if they seek the way of re ligion.
-