بررسی مبانی قرآنی تخفیف مجازات
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیمریم آقایی بجستانی 1 , کرامت پیرنیا 2 , علی رضوانی 3
1 - دانشگاه آزاد سمنان، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی
2 - دانشگاه آزاد سمنان
3 - دانشگاه آزاد واحد شاهرود
کلید واژه: تخفیف, مجازات, قرآن,
چکیده مقاله :
ارتکابی وی مطابقت داشته باشد، در بحث تخفیف مجازات این مسئله مهم است که در صورت وجود عوامل مختلف از قبیل موقعیت اجتماعی، همکاری با دادگاه، سوابق کیفری و ... مجازات مرتکب را به نحوی مورد تخفیف قرارداد تا متهم بتواند با به دست آوردن فرصت دیگر آینده موفقی در زندگی خود داشته باشد. تخفیف مجازات در بسیاری از آیات قرآن مورد تأکید قرار گرفته ؛ از جمله تخفیف در تکالیف شرعیه در زمانی که انسان در مشقت و سختی است و یا مخیر بودن اولیاء دم در امور سه - گانه (قصاص ، دیه و عفو) که نوعی تخفیف محسوب میگردد و همچنین تخفیف در مجازات سرپیچی کنندگان در جنگ احد و ..... . باتوجه به اینکه توبه ، نوعی تخفیف می باشد و به طور کلی بنای شارع در مجازاتهای حدود بر تخفیف است ، و بدین وسیله توبه نیز عاملی جهت تخفیف در این مجازاتها میگردد، بنابراین چنانچه شخصی که مرتکب جرمی شده که حد بر او واجب گردیده ، اگر توبه نماید در مجازات او تخفیف داده خواهد شد؛ از جمله ی این حدود که با توبه ی شخص شامل تخفیف میگردد، حد زنای غیرمحصنه و مرد غیرمحصن ، سرقت ، قذف ، محاربه و ارتداد است.
The application of cases related to mitigation of punishment or conversion of punishment, which should in some way be commensurate with the dignity of the accused and the crime he committed, In the discussion of mitigation of punishment, it is important that in the presence of various factors such as social status, cooperation with the court, criminal record, etc., the perpetrator be mitigated in such a way that the accused can have another opportunity for a successful future in life. Have your own.Mitigation of punishment has been emphasized in many verses of the Qur'an; Such as a reduction in the duties of the Shari'ah when a person is in hardship or hardship or the free will of the guardians in the three matters (retribution, blood money and amnesty) which is a kind of reduction and also a reduction in the punishment of those who disobey in the Uhud war. .... Considering that repentance is a kind of mitigation and in general the Shari'a is based on the punishments of Hudud on mitigation, and thus repentance becomes a factor for mitigation in these punishments, so if a person who has committed a crime for which Hadd has become obligatory, if If he repents, his punishment will be reduced; Among these limits, which are reduced by a person's repentance, are the limits of unprotected adultery and unmarried man, theft, qazf, moharebeh and apostasy.
_||_