مقایسه اعلامیه جهانی حقوق بشر با آموزه های قرآنی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - استادیار حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، ایران.
2 - دانشجوی دکترای حقوق عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سمنان ، سمنان ، ایران
کلید واژه: انسان مداری, حقوق بشر, اومانیسم غربی, متفکران اسلامی, منظر اسلام,
چکیده مقاله :
اعلامیههای حقوق بشر کاملاً مربوط به جنبههای مادی حیات بشربوده و درقلمرو حقوق اخلاقی ومعنوی بشر دچارنقصان مشهودی است. بشر مطلوب تمدن مذکور درانسان محوری و همعرض باخدا و حقمدار دربرابر الله تعریف شده و ازآن تعبیر به آزادی میشود. این بستر، حق و نظریههای مرتبط با آن تغییرات بنیادینی در بستر دینی پیدا کرده است. اما مکتب اسلام هویت اجتماعی بشررا در اخلاق واعتقادات او دانسته ومعتقد است که اگرقواعد اخلاقی و معنوی بعنوان حقوق حیات روحی درانسان تثبیت شود،حقوق مادی او را نیز به نحومطلوبی حفظ میگردد. اومانیسم(انسانمداری)، هویت فرهنگی عصر جدید غرب است. انسانمدار و محورهمه اشیا وخالق ارزشها و ملاک تشخیص خیرو شر و در جای خدا مینشیند وقادر است بدون ارتباط با ماورای طبیعت و دین، مشکلات زندگی خود راحلوفصل کند. دیگر انسان با دو اهرم عقل و علم نیازی به دین ندارد و آنچه اصالت دارد، انسان است و خداوند صرفاً در جهت رفع آلام روحی میتواند مورد توجه قرار گیرد و از اصالت برخوردار نیست. درجهان کنونی، بنیان اومانیستی باشعار ارج نهادن به بشر،خودرا مبدأ حقوقی-انسانی وتنها مرجع آن میداند و در جهانبینی اسلامی، منابع قانون جهانیبشر مبدائیت آن کاملاً تعیین شده است. لذا جهانبینی، مبدائیت انسان همعرض ربوبی قابلپذیرش نیست؛زیرا انسان برای اثبات علوم امروز محدود در زمان،قدرت و علم است و بسیاری از راههای درمانی او برای جوامع بشری در مسیر روحانی انسانی کارآیی ندارد.
The Universal Declaration of Human Rights is entirely concerned with the material aspects of human life and is clearly flawed in the realm of human moral and spiritual rights. Human beings are defined as desirable in human beings, centered and opposite to God, and right-oriented before God, and it is called "freedom". However, the school of Islam recognizes the social identity of human beings in their morals and beliefs and believes that if moral and spiritual rules are established as the rights of spiritual life in human beings, their material rights will also be preserved in a desirable way. "Humanism is the cultural identity of the new age of the West. Man-centered and the axis of all things and the criterion for distinguishing well from evil, he sits in the place of God and is able to solve his life problems without any connection with the supernatural and religion. "What is original is human, and God can be considered only for the relief of spiritual pain, and it does not have originality." In the present world, the humanist foundation, with the slogan of respecting human beings, considers itself the legal-human source and its only reference, and in the Islamic worldview, the sources of the universal human law, its origin is completely determined. Man is limited in time, power, and science to prove science today, and many of his therapies for human societies are ineffective in the human spiritual path.
_||_