اثربخشی برنامه مداخله ای تلفیقی بر مبنای یادگیری خودراهبر و راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر ایلام
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
1 - ---
کلید واژه: اضطراب امتحان, یادگیری خودراهبر, راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه مداخله ای بر مبنای یادگیری خودراهبر و راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر ایلام بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر ایلام در سال تحصیلی 97-96 (3250 نفر) بود که مشغول تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند و برنامه آموزشی یادگیری خودراهبر و راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان در 10 جلسه روی گروه آزمایش اجرا شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه اسپیل برگر (1980) پیش از شروع مداخله آموزشی، و پس از آن از افراد هر دو گروه جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های توصیفی و تحلیل کوواریانس در نرم افزار spss نسخه 23 انجام گرفت. نتایج حاکی از اثربخشی برنامه آموزشی یادگیری خودراهبر و راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان برکاهش اضطراب امتحان (05/0 p<) بود. بر مبنای نتایج به دست آمده به نظر می رسد که آموزش یادگیری خودراهبر و راهبردهای نظم بخشی شناختی هیجان می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مناسب برای کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان به کار رود.
The purpose of this research was to investigate the effect of an intervention program based on self-directed learning and cognitive emotion regulation strategies on reducing exam anxiety among female secondary school students in the city of Ilam. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population was all female students of the second secondary school in Ilam city in the academic year of 1996-1997 (3250 people) who were studying and were replaced by random sampling in two groups of 15 people, experimental and control, and the educational program of self-directed learning and Cognitive emotion regulation strategies were implemented in 10 sessions on the experimental group. Research data were collected using the Spielberger questionnaire (1980) before and after the beginning of the educational intervention from both groups. Data analysis was done using descriptive methods and analysis of covariance in spss software version 23. The results indicated the effectiveness of the self-directed learning training program and cognitive regulation strategies for reducing exam anxiety (p<0.05). Based on the results, it seems that self-directed learning and cognitive emotion regulation strategies can be used as a suitable intervention method to reduce students' exam anxiety.
_||_