اثربخشی مهارتآموزی مبتنی بر امید درمانی گروهی بر دشواری در تنظیم هیجان و شفقت به خود در زنان میانسال متأهل افسرده
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیلیدا لیل آبادی 1 , سید محمد طباطبایی 2 , توران نورانی قره تپه 3
1 - استادیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - دانشیار روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران مرکزی، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران مرکزی، تهران، ایران.
کلید واژه: آموزش گروهی, شفقت به خود, امید درمانی, زنان افسرده, دشواری در تنظیم هیجان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی مهارت آموزی مبتنی بر امید درمانی گروهی بر دشواری در تنظیم هیجان و شفقت به خود در زنان میانسال متأهل 35 تا 50 سال افسرده بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل طی یک دوره دو ماهه در سال 1399 در بین زنان افسرده مراجعه کننده به خانه سلامت منطقه ۱ تهران بودند که ۳۰ نفر به روش در دسترس به دو گروه آموزش و کنترل به صورت تصادفی انتخاب شدند. آموزش امید درمانی با اقتباس از کتاب اسنایدر (2002) طی ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت گروهی به گروه آزمایش، آموزش داده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر امید درمانی باعث افزایش شفقت به خود و کاهش دشواری در تنظیم هیجان افراد گروه نمونه شود. نتایج پژوهش حاکی از این است.زنانی که از شفقت به خود و مهارت دشواری در تنظیم هیجان برخوردارند بر روی امور کنترل بیشتری دارند و هر چه مشکلات روان شناختی و هیجانی زنان کمتر باشد احساس رضایت بیشتری از خود می کنند.
The purpose of this research was to determine the effectiveness of group therapy-based skill training on the difficulty in regulating emotions and self-compassion in depressed middle-aged married women aged 35 to 50 years. Semi-experimental research method of pre-test and post-test type along with control group during a period of two months in 2019 among depressed women who referred to the health center of district 1 of Tehran. They were randomly selected. Hope therapy training adapted from Snyder's book (2002) was taught to the experimental group in 8 sessions of 90 minutes. Analysis of the findings using univariate covariance analysis showed that group training based on hope therapy increases self-compassion and reduces the difficulty in regulating emotions in the sample group. The results of the research indicate that women who have self-compassion and difficult skills in emotional regulation have more control over things, and the less psychological and emotional problems women have, the more satisfied they are with themselves.
_||_