مقایسه احساس تنهایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و عادی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیسمانه مردانی 1 , فرحناز کیان ارثی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه دولتی سمنان، تهران، ایران.
کلید واژه: احساس تنهایی, اختلالات یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، مقایسه احساس تنهایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و عادی است. طرح پژوهش حاضر مطالعات توصیفی و از نوع علی مقایسه ای است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس منطقه 9 شهر تهران در سال 1396-1395 می باشد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی می باشد. بدین صورت که از میان دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی 60 نفر به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس تنهایی کودکان آشر و مقیاس اختلالات یادگیری کلورادو برای جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس و از نرم افزار spss22 استفاده شد. یافته ها نشان داد، دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری از احساس تنهایی بیشتری برخوردار هستند. از آن جایی که احساس تنهایی مؤلفه ی مهمی در سلامت روانی محسوب می شود لذا توصیه می شود در کنار آموزش های دریافتی به منظور برطرف شدن اختلالات یادگیری به مهارت های کاربردی به منظور مقابله با احساس تنهایی نیز توجه گردد.
The purpose of this research is to compare the feeling of loneliness in students with learning disabilities and normal students. The design of the current research is a descriptive and comparative causal study. The statistical population of the current research is all elementary school students in the 9th district of Tehran in 2015-2016. The sampling method is random. In this way, 60 students were randomly selected from among students with learning disabilities and normal students. Usher Children's Loneliness Scale and Colorado Learning Disabilities Scale were used to collect data and analyze data using analysis of variance and spss22 software. The findings showed that students with learning disabilities feel more lonely. Since the feeling of loneliness is considered an important component in mental health, it is recommended to pay attention to practical skills in order to deal with the feeling of loneliness in addition to the training received in order to eliminate learning disorders.
_||_