مقایسه کیفیت زندگی، تاب آوری و مکانیسم های دفاعی در دختران فراری و عادی
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: کیفیت زندگی, دختران فراری, واژگان کلیدی: تاب آوری, مکانیسم های دفاعی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه تاب آوری، کیفیت زندگی و مکانیسم های دفاعی در دختران فراری و عادی بود. جهت انجام این پژوهش تعداد ۵۰ نفر از دختران به صورت هدفمند انتخاب شدند و ۵۰ نفر دختر عادی به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. افراد نمونه به پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیویدسون (۲۰۰۳)، کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (۱۹۹۶) و مکانیسم های دفاعی باند و همکاران (۱۹۸۳)، پاسخ دادند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها داده ها بوسیله آزمون تحلیل واریانس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد دختران فراری و عادی در تاب آوری، کیفیت زندگی و مکانیسمهای دفاعی با دختران عادی در سطح۰/۰۱ تفاوت دارند و دختران فراری در تاب آوری، کیفیت زندگی و مکانیسم دفاعی رشد یافته نمرات کمتری نسبت به دختران عادی دارند ولی در مکانیسم های رشد نیافته و روان آزرده دختران فراری نمرات بالاتری نسبت به دختران عادی دارند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که وضعیت روانشناختی دختران فراری با دختران عادی متفاوت است و این علائم نشانگر در معرض فرار قرار گرفتن افراد را فراهم می کند.
Abstract This research aims to investigate quality of life, Resiliency, and defense mechanism between runaway and normal girls. Therefore 50 girls selected randomly and 50 normal girls selected based on available method. Selected sample answered to questionnaires Resilience Conner and Davidson (2003), Quality of Life World Health Organization (1996) and defense mechanisms Bond et al (1983). After collecting questionnaires, data compared by analyze variance. Results revealed that there are differences (0.01) between normal girls and runaway girls in quality of life, Resiliency, and defense mechanism. Runaway girls acquired less scores in quality of life, Resiliency, and defense mechanism but higher scores in immature neurotic mechanisms. Therefore, there are differences in psychological position of runaway and normal girls and these symptoms can provide condition of running away of people
_||_