بررسی میزان رضایت از ارائه خدمات کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد بازاریابی
محورهای موضوعی : دانش شناسییعقوب نوروزی 1 , حمید عربلو 2 , آرزو مقصودی 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه قم
2 - کارشناس ارشد کتابداری کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
کلید واژه: بازاریابی, دانشگاه آزاد اسلامی, رضایتمندی, کتابخانههای دانشگاهی, خدمات کتابخانهای, واحد علوم و تحقیقات,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان ارائه خدمات کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد بازاریابی و از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. در این پژوهش دو مؤلفه تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی و برنامههای ترویجی به عنوان دو مؤلفه بازاریابی مورد تأکید قرار گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی است که به روش توصیفی - پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به اجرا در آمده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای - تصادفی از بین جامعه آماری دانشجویان واحد علوم و تحقیقات نمونهای با حجم 378 نفر انتخاب شد. فرضیههای آزمون با استفاده از آزمون t مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که کسب اطلاعات مورد نیاز و مرتبط با دروس دانشگاهی، شناسایی منابع تخصصی، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و حرفهای مهم ترین دلیل مراجعه کنندگان بوده، و از پایاننامهها و کتابها بیشتر از سایر منابع استفاده میکنند. کتابداران مهم ترین نقش را در ترویج برنامههای کتابخانه دارند، و استفاده از بروشور در نوبت بعدی قرار دارد. میزان مشارکت دانشجویان در انتخاب منابع اطلاعاتی نیز در حد متوسط است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که بین تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی با استفاده از کتابخانه رابطه معناداری وجود دارد. بین به کارگیری برنامههای ترویجی در کتابخانه و میزان ارائه خدمات کتابخانهای نیز رابطه معنادار بوده و فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفته است.
Objective: The purpose of this study was to evaluate the library services of Islamic Azad University, Science and Research Branch, with a marketing approach. In this study, two principles of the variety 4P's is emphasized: 1. Promotion 2. Products. Methodology: An applied and descriptive study was used. In this survey a questionnaire has been carried out and stratified random sampling of students in Science and Research population was 378 and hypotheses ware examined. Findings: Findings indicate that the required information, and related academic courses, identifies sources of professional, technical and professional updating of information were the most reasons for visitors and they used mostly theses and books. Librarians had the most important role in promoting library programs and using brochure was in second place. Participation rate of students in selection of information resources was moderate. Results: Result show that there were a significant relationship between using the library services and information resources There also a relationship between services promotion program services and the extension of library services are presented.The research hypotheses were confirmed .
Anton, C; Camarero, C; Carero, C. (2005). Analyzing firms failures as determinants of consumer switching intentions: the effect of moderating factors. European Journal of Marketing, 41, 135-158.
Arablo, H. (2010). Study of the aapplication of marketing methods in information services presentation in Islamic Azad Univerrsity, Sciences and Researcch libraaries. MA Thesis, library and information science Islamic Azad University, Hamedan. [in persian]
Basirian Jahromi, R (2008). study investigates the feasibility of implementing marketing principles within the Central and Faculty libraries of government-sponsored Universities in Metro Tehran. MA Thesis library and information science university of Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences. [in persian]
Belline, P; Rizzi, I. (2001). ISO 11620 stimedella. Target population indicator B.I.I.I. user satisfaction. Bibliotec Oggi.
Dalton, G. (1992). Quantitative approach to user satisfaction in reference service evaluation . South African Journal of Library and information science , 60 , 1 (June ) ,89 – 103
Doroudi, F. (1998). Assessment of student satisfaction library services, International University of Imam Khomeini (ra). MA Thesis, library and information, science Islamic Azad University, Tehran . [in persian]
Ghorbani, N. (1999). Satisfaction of users of library services case study Geophysics Institute of Tehran University. MA Thesis, library and information, science university of Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences. [in persian]
Hariri, N. (1999). Marketing and Public Relations in Libraries. Peyam-e Krtabkhaneh. 9 (2), 10-17. [in persian]
Jestin, J; parameswari, B. (2002). Marketing of information products and services for libraries in India. Library Philosophy and Practice, 5, 1
Kaane, S. (2006). Marketing reference and information services in libraries: a staff competencies framework. 72nd IFLA general conference and council, 20-24 august 2006, Seoul, Korea.
Kavulya, J. (2004). Marketing of library services: a Case study of selected university libraries in Kenya. Library Management, 25 (3), 118-126
Khoshro, A. (2006). Customer Service Satisfaction Survey of Public Libraries in Kerman. Faslnameh Ketab. 17 (3). [in persian]
Kim, H.; Park,Y. (2006). Marketing Analysis of Reference and Information Services in Korean Libraries. 20-24 August 2006, Seoul, 1-15.
Kotler, P.; Armstrung, G. (1994). Principles of Marketing. prentice hall.
Kotler, P.; Armstrung, G. (2005). Marketing Management. Translate Bahman Forozandeh. Esfahan: Atropat. [in persian]
Moradmand, A. (2007). A Study of factors influencing user's satisfaction of the Literature library of University of Ahvaz Shahyd chmran. Faslnameh ketab, 17 (4) [in persian]
Mosavi shoshtari, M. (2003). Evaluation of satisfaction of library services Iranian Research Institute for Information Science and Technology-IRANDOC. Faslnameh olome ettlaa rasani, 18 (1&2) [in persian]
Oliver, R. (1992). An Investigation of the Attribute Basis of Emotion and Related Affects in Consumption: Suggestions for a Stage-Specific Satisfaction Framework. in Advances in Consumer Research, 19, eds., John F. Sherry, Jr. and Brian Sternthal, Provo, UT: Association for Consumer Research, 237-244
Sass, R. (2002). Marketing the Worth of your Library. Library Journal, 127 (11), 37-38.
Shapoori, S. (2007). The Study of the Relationship between Implementing Marketing Mix & Use of Public Libraries in Iran & Presenting Suitable Guidelines. PhD Thesis, library and information science, Islamic Azad University, Sciences & Research Campus, Tehran . [in persian]
Shahvar, S. (2009). Analysis of the satisfaction level of Industrial Management Institute Library’s user groups and proposing an improvement solution based on Customer Relationship Management (CRM) Model. M.A. Thesis, library and information science, Islamic Azad University, Sciences & Research Campus. [in persian]
Shoghpour, D. (2005). Satisfaction of the public library service the Department of Culture and Islamic Guidance in East Azarbaijan. Nameh farhange Azarbaijan sharghi 1&2 (Spring and Summer). [in persian]
Siess, J. (2003). Visible Librarian: Asserting Your Value with Marketing and Advocacy, American Library Association. Chicago, 9. 120
Soltani, P.; Rastin, F. (2000). A cyclopedic dictionary of library and information sciences. Tehran: farhange moaser. [in persian]
Spalding, H.; Wang, J. (2006). The Challenges and Opportunities of Marketing Academic Libraries in the USA. Library management, 27 (6,7) 494-504.
Tadiuon Tarshizi, M. (1995). Study of Public Libraries in Mashhad. MA Thesis, library and information science, university of tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences. [in persian]
Ward, T.; Dagger, T. (2007). The complexity of relationship marketing for service customers. Journal of Services Marketing, 21 (4), 281 – 290.