ارتباط بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی با بهکارگیری دانش بهروش مدلیابی معادلات ساختاری (مطالعهی موردی: کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی)
محورهای موضوعی : دانش شناسی
هاجر زارعی
1
,
مهدی اصغرخانی
2
*
1 - استادیارگروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران.
2 - دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتنکابن، تنکابن، ایران (نویسنده مسئول)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارائهی مدل ارتباط بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری است. روش پژوهش: پژوهش، از نظر روششناسی، پیمایشی بوده و در اساس، به بررسی همبستگیهای موجود بین متغیرهای پژوهش میپردازد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان (بهغیر از نیروهای خدماتی) شاغل در کتابخانههای عمومی تحت پوشش نهاد در استان آذربایجانغربی هستند. در این پژوهش، بر اساس اجزاء فرآیند مدیریت دانش، متغیرهای انتقال دانشضمنی، بهکارگیری دانش و سازماندهی دانش برای مطالعه، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه در چهار بخش است. مقدار آلفای کرونباخ برای پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی 8/93 درصد، انتقال دانشضمنی 3/87 درصد، بهکارگیری دانش برابر با 84 درصد و پرسشنامهی سازماندهی دانش برابر با 84 درصد محاسبه شد که در سطح قابل قبولی است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از فرمول آماری تی تک نمونهای، مدل همبستگی و فرمولهای رگرسیون و آنالیز واریانس، فرمول همبستگی پیرسون با متغیر میانجیگر و ارائهی مدل به روش معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که وضعیت مطلوبیت سرمایهی اجتماعی، انتقال دانشضمنی، بهکارگیری دانش و سازماندهی دانش در کتابخانههای عمومی استان آذربایجانغربی، بالاتر از متوسط بوده و ارتباط معناداری بین سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی بر انتقال دانشضمنی و به کارگیری دانش مؤثر است. همچنین با توجه به یافتههای مدل پیشنهادی، میتوان نتیجه گرفت که متغیر سازماندهی دانش بهطور کلی (مستقیم و غیر مستقیم) بر ارتباط سرمایهی اجتماعی و انتقال دانشضمنی و بهکارگیری دانش تأثیر گذار است.
Purpose: The aim of this research is proposing the model of relationship between social capital and tacit knowledge sharing and knowledge used in public libraries of West Azerbaijan which covered by national public library institution using Structural equation modeling approach. Methodology: The research is a survey and basically scrutinizing the correlation of the research factors. The statistical population of this research is all of the staffs (except workers) who employed in public libraries that covered by national public library institution in west Azerbaijan. In this research, based on knowledge management process, the tacit knowledge sharing, knowledge using and knowledge organizing factors were selected to study. In this study, various methods were used for data analysis. Findings: The favorable status of social capital, tacit knowledge sharing, knowledge using, and knowledge organizing in public libraries of west Azerbaijan is more than middle and there is a significant relation between social capital and tacit knowledge sharing and knowledge using. Conclusion: The outcomes show that social capital is effective in tacit knowledge sharing and knowledge sharing. Also, knowledge organizing has an efficient role in making relation between social capital and tacit knowledge sharing and knowledge using.