نقش مدیریت دانش در راهبرد محیط آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاههای پیام نور استان بوشهر)
محورهای موضوعی : دانش شناسیسعید غفاری 1 , مسعود بختیاری 2 , شایسته ملازاده رودباریان 3
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران – ایران
2 - استادیارگروه حسابداری و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران – ایران
3 - - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور
کلید واژه: مدیریت دانش, استان بوشهر, دانشگاه پیام نور, راهبرد محیط آموزش عالی,
چکیده مقاله :
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در راهبرد محیط آموزش عالی(مطالعه موردی دانشگاههای پیام نور استان بوشهر) می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف ، کاربردی و از حیث روش ، توصیفی – تحلیلی از نوع علی با رویکرد پیمایشی است . جامعه آماری شامل کارمندان و مدیران دانشگاه های پیام نور استان بوشهر که تعداد 167 نفر می باشد که تعداد 128 نفر پاسخگو بوده اند. گردآوری دادهها بر اساس پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش نوناکاو تاکاچی (1955) استفاده شده است و در تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است که دادههای استخراج شده وارد صفحه گسترده Excel شده و سپس جهت تحلیل، وارد نرم افزار LISREL گردید. تحلیل دادهها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش با نقش میانجی فرهنگ سازمانی بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر دارد و مدیریت دانش با نقش میانجی فناوری بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: از دیگر نتایج این تحقیق این است که مدیریت دانش با نقش میانجی مدیریت عملکرد بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر معنیدار دارد.
Objectives: The aim of this research is to investigate the role of knowledge management in the strategy of higher education environment (case study of Payam Nour Bushehr universities).Methodology: This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method with a survey approach. The statistical population includes 167 employees and managers of Payam Noor universities in Bushehr province. Data collection was based on standard questionnaires and descriptive and inferential statistical methods were used in data analysis. The extracted data were entered into an Excel spreadsheet and then entered into LISREL software for analysis. Data analysis was done by Pearson's correlation coefficient test and regression analysis.Results: The findings of the research showed that knowledge management with the mediating role of organizational culture has an effect on the strategy of the higher education environment of Payam Noor Bushehr Universities, and knowledge management with the mediating role of technology has an effect on the strategy of the higher education environment of Payam Noor Bushehr Universities.Conclusion: Another result of this research is that knowledge management with the mediating role of performance management has a significant impact on the strategy of the higher education environment of Payam Noor Bushehr Universities.
اخوان، آ.، اولیا، م.ص.، و جعفری، م. (1391). ارائه مدلی جهت بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاهها. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 7(27)، 115-146.
رکنی جو، م.، جعفری، م.ب.، یزدانی، ح.ر. و الوانی، م. (1396). واکاوی موانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها. مدیریت فرهنگ سازمانی، 15 (2)، 464-445
امینی، م.، رحیمی، ح.، و خدابخشی، ح.ر. (1397). ارزیابی مقایسهای کیفیت عناصر برنامه درسی در رشته علوم تربیتی. راهبرد توسعه در آموزش پزشکی، 5 (2)، 12-1.
پورمنصوری، ر.، رهنمائیان، م. و بدیع زاده، ع. (1394) حاکمیت مدیریت دانش: مکانیزم هدایت و کنترل برنامههای مدیریت دانش. هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش، تهران.
ﺣﺠﺎزی، ا.، و ﻧﻈﺮﭘﻮری، ا. (1397). واﻛﺎوی ﻣﻮاﻧﻊ ﻛﺎرﺑﺴﺖ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎن). مدیریت بر آموزش سازمانها، 7(1)، 169-230
حسن زاده، م. (1384). مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش. اطلاع شناسی، 3(10 و 9)، 22-7.
رسولی، م.، دارایی، م.ر. و اسدی، ح. (1395). بررسی تأثیر چرخه مدیریت دانش بر بهبود عملکرد کارکنان شرکت توانیر. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران مرکز پیام نور تهران غرب[.
طاهرزاده، ف.، و موسویان، م. (1399) اهمیت و نقش مدیریت دانش در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکدهی مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات). جهان نوین، 3(10)، 167-154
کیاکجوری، د.، امیری لرگانی، ب. و کوزه گر، ا. (1391) بررسی نقش مدیریت دانش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی. اولین همایش منطقهای پژوهشها و راه کارهای نوین در حسابداری و مدیریت، تنکابن.
مهدی پور، ن. و سلطانی، ا. (1394). کاربست مؤلفههای کاربردی، ملی، جهانی، نظری و ساخت برنامه درسی در برنامههای درسی علوم انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی (مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان). پژوهشهای برنامه درسی، 5(2)، 71- 47.
محمدزاده روشتی، ز. (1399). شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش مؤثر بر استارتآپهای علم اطلاعات و دانششناسی و ارائه مدل. ] رساله دوره دکتری. دانشگاه ازاد اسلامی[.
محمدی، ل. و علیپور حافظی، م. (1394). مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران. مطالعات دانش شناسی، 2(5)، 125-107.
محمدی، م. و پناهی، س. (1398). تحلیل منابع سرفصلهای کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی ایران (مطالعات کتابخانههای عمومی، مدیریت کتابخانههای دانشگاهی و مدیریت کتابخانههای دیجیتال). مطالعات کتابداری و اطلاع رسانی شهید چمران اهواز، 26(2)، 84- 59.
محمودی، ف. و مهرمحمدی، م. (1399). وارونگی: رویکردی نوین بـه طراحی برنامـه درسی معطوف به تربیت حرفهای (با تاکید بر علوم تربیتی). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، (6)، 177-141.
_||_Akavan, A., Olea, M. S., & Jafari, M. (2011). Presenting a model to investigate the impact of knowledge management strategies on the performance of universities. Quarterly Journal of Iranian Society of Management Sciences, 7(27), 115-146.]In Persian[.
Al-Kurdi, O., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2018). Knowledge sharing in higher education institutions: a systematic review. Journal of Enterprise Information Management, 31(2), 226-246.
Allen, I. Elaine & Seaman, Jeff (2014). Opening the Curriculum: Open Educational Resources in U.S. Higher Education. Babson Survey Research Group.
Amini, M., Rahimi, H., & Khodabakhshi, H. (2017). Comparative evaluation of the quality of curriculum elements in the field of educational sciences. Development Strategy In Medical Education, 5(2), 1-12.]In Persian[
Božič, K., & Dimovski, V. (2019). Business intelligence and analytics for value creation: The role of absorptive capacity. International journal of information management, 46, 93-103.
Hadar, Linor L. (2017). Opportunities to learn: Mathematics textbooks and students’ achievements. Studies in Educational Evaluation.
Hassanzadeh, M. (1384). Information management and knowledge management. Informatics, 3(9,10), 7-22. [In persian]
Heisig, P., Mertins, K., & Vorbeck, J. (2009). Concepts and best practices in Europe. 2nd ed., Springer-Verlog, Berlin Heidelberg.Hejazi, Asad; Nazarpouri, Amirhosheng (2017). Examining the obstacles to the successful implementation of knowledge management in universities (case study: Farhangian University). Management of organization training, 7(1), 230-169 [In persian].
Kiakjuri, D., Amiri L., Behnaz & Kozegar, A. (2013) Investigating the role of knowledge management in universities and higher education institutions. The first regional conference on new researches and solutions in accounting and management, Tonkabon. [In persian].
Laal, M. (2011). Knowledge management in higher education. Procedia Computer Science, 3, 544-549.
Mehdipour, N., & Soltani, A. (2014). Application of practical, national, global, theoretical components and curriculum development in humanities curricula from the point of view of faculty members (Case: Shahid Bahonar University, Kerman). Curriculum research, 5(2), 47-71. [In persian].
Mohammadzadeh Roshti, Z. (2019). Identifying the knowledge management components effective on information science and epistemology startups and presenting the model. [PhD dissertation. Islamic Azad university]. [In persian].
Mohammadi, L., & Alipour Hafezi, M. (2014). Knowledge audit model for Iranian scientific centers. Scientific studies, 2(5), 107-125. [In persian]
Mohammadi, M. & Panahi, S. (2018). Analyzing the sources of Iran's master's degree in information science and epistemology (public library studies, university library management and digital library management). Library studies and information. Martyr Chamran Ahvaz, 26(2), 59-84. [In persian].
Mahmoudi, F. & Mehromhammadi, M. (2019). Inversion: a new approach to curriculum design aimed at vocational training (with an emphasis on educational sciences). Higher Education Curriculum Studies, 6, 177-141. [In persian].
Nonaka, I. & Hirotaka, T. (1995). The knowledge-creating company: how japanies companies creat the dyhamics of ihhovation. Oxford University Press.
Pourmansouri, R., Rahnamaiyan, M. & Badiazadeh, A. (2014) Governance of Knowledge Management: Guidance and Control Mechanism of Knowledge Management Programs. 7th National Conference and 1st International Conference on Knowledge Management, Tehran. [In persian].
Rasouli, M., Chaina, M. & Asadi, H. (2015). Investigating the effect of the knowledge management cycle on improving the performance of Tavanir company employees. [Dissertation, Payam Noor University, Tehran Province, Payam Noor Center, West Tehran]. [In persian].
Ramísio, Paulo J., et al (2019). Sustainability Strategy in Higher Education Institutions: Lessons learned from a nine-year case study. Journal of Cleaner Production, 22(10), 300-309.
Ramjeawon, Poonam V. & Rowley, J. (2017). Knowledge Management in Higher Education Institutions in Mauritius. International Journal of Educational Management. Emerald.
Ransome, J. & Newton, P. M. (2017). Are we educating educators about academic integrity? A study of UK higher education textbooks. Assessment & evAluAtion in HigHer education.
Rowley, J. (2018). Knowledge management in higher education institutions in Mauritius. International Journal of Educational Management, (10).
Saffar, N., & Obeidat, A. (2020). The effect of total quality management practices on employee performance: The moderating role of knowledge sharing. Management Science Letters, 10(1), 77-90
Shahjahan, R. A., Sonneveldt, E. L., Estera, A. L., & Bae, S. (2020). Emoscapes and commercial university rankers: the role of affect in global higher education policy. Critical Studies in Education, 1-16.
Ipe, M. (2003). Knowledge sharing in organizations: A conceptual framework. Human Resource Development Review, 2(4), 337-359.
Taherzadeh, F. & Mousavian, M. M. (2019) The importance and role of knowledge management in higher education (case study: Faculty of Management, Azad University, Research Sciences Unit), Jahan Novin, 3(10), 154-167. [In persian].
Toro, Ulka, J. & Milind J. (2013). A review of literature on knowledge management using ict in higher education. Computer Technology & Applications, 4 (1), 62-67.