اندیشهی ضداقتدارگرایی از منظر پسازمدرن در آموزش معماری
محورهای موضوعی : معماریآرزو زندی محب 1 , حسین اردلانی 2 , کیمیا مظهری 3 , فاطمه رفعتی 4
1 - گروه آموزش هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - دانشگاه آزاد همدان
3 - گروه معماری، دانشگاه سوره، تهران ایران.
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: ضداقتدارگرا, برنامه درسی, آموزش معماری, دیالوگ, پساز مدرن,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه دوره مدرن و پیش از آن بهدنبال یافت حقیقت و روش ثابت در بحث آموزش است، موجب اقتدار و ثبات اندیشه میشود. با مطالعات انجام شده مخالفت اندیشمندان پستمدرن با فراروایتها و اقتدارگرایی در مکتوبات مشهود است. در مقابل آن روشهای دیالکتیکی و گفتمانی، ارزش گذاری به نظر فراگیر و ضداقتدارگرایانه مورد تایید اندیشمندان پستمدرن قرار گرفت. هدف تحقیق کشف، فهم و توصیف روشی ضداقتدارگرایی برای ارتقاء کیفیت آموزش معماری با بهرهگیری از روشهای آموزشی پستمدرن در معماری است. چه راهکارهایی را میتوان از اندیشههای تعلیم و تربیت پستمدرن در برنامه ریزی درسی معماری استفاده کرد؟ پرسش تحقیق میباشد.روش تحقیق توصیفی_تحلیلی است ابتدا توصیف روش آموزش و برنامهدرسی پستمدرن مطرح شد،سپس به تحلیل و تبیین روشهایی برای ارتقاء کیفیت آموزش معماری پرداخته شد، گردآوری اطلاعات با تکیه بر اسناد، مکتوبات و مطالعات کتابخانهای است.چارچوب نظری بر اساس نظریه آموزش ضداقتدارگرایی و روشهای آموزش و برنامه ریزی پستمدرن تدوین گردید و سپس آموزش معماری، بطورخاص، در دوره پستمدرن بررسی میشود در نهایت راهکارهایی جهت ارتقاء این امر بیان شد.با توجه به مطالعات،مخالفت با فراروایتها و ساختارهای آموزشی نمایان میشود، مطالعات مقاله درجهت تعریف ساختار کلی در آموزش نیست بلکه با تعریف ساختارهای متعدد در آموزش معماری برای افزایش انعطافپذیری و افزایش کیفیت آموزش معماری، خردهساختارهای آموزشی جهت بهبود آموزش معماری مطرح میشود. پیشنهاد میشود،برای گسترش دیالوگ دانشجو و استاد و شناخت محیط و مصرفکنندهها با استفاده از مرکزیتزدایی قوانین و تغییرسرفصلهای آموزشی در استانها و اقلیمهای متفاوت وبراساس شیوههای ساختمانسازی، برنامه ریزی در جهت آموزش بهتر معماری انجام میشود. خودآفرینی از اهداف اصلی طراحی معماری و روش آموزش پست مدرن را میتوان با تمرکز کمتر بر قدرت استاد و تمرکز بیشتر بر روی توانایی فردی دانشجویان در آتلیههای آنرا اتقاء داد.آموزش مشارکتی و گروهی، براساس نظریه مسئولیت مشترک، انتقال دانش توسط اساتید و خود انشجویان انجام شود.
Postmodern Philosophers do not consider teaching authoritarianism and the educational system, hierarchy, etc., to be appropriate for some disciplines. In contrast to the authoritarianism that was posed in the modern and earlier years, dialectical and discursive methods have been endorsed by postmodernists, this method is well-known for the creative development that is important in the teaching of architecture. The purpose of this paper is to enhance the quality of learning of architecture education by utilizing postmodern teaching methods. This method seems to be much more suitable for teaching architecture and educating designers. The research method is a descriptive-analytical method, in addition to the description of postmodern education and programming, we have analyzed and explained methods for improving the quality of architecture education. Data collection is based on documents, literature and library studies. The theoretical framework was developed based on the theory of anti—authoritarian education and postmodern education. Finally, strategies to improve this are stated. The results of the article do not seek to define the overall structure in education, but by defining multiple structures in architecture education to increase flexibility and, of course, increase the quality of architecture education. By decentralizing the rules and changing the educational topics in different provinces and climates based on different construction methods, better architectural education is achieved. self-creation is one of the main goals of architecture that can be promoted in a postmodern way, decreasing the focus on the teacher's power and focusing more on the individual ability of students in architectural studios. The role of the teacher is visible as an expert and technician, and through this, the student gains a more complete knowledge of himself and his abilities and completes the path of creativity.
_||_