راهبردهای سنجش اثربخشی درس تربیت بدنی در دوران پساکرونا: با تاملی بر وضع موجود و مطلوب
محورهای موضوعی : روانشناسیمجید کهرازهی 1 * , امیرحسین پوربخشی 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
کلید واژه: تربیت بدنی, سنجش درس تربیت بدنی, ابتدایی, پساکرونا, دوران کرونا.,
چکیده مقاله :
سنجش اثربخشی فعالیت های درس تربیت بدنی در مدارس بخصوص در دوران کرونا که آموزش به صورت مجازی در شبکه شاد دنبال شد از دغدغههای اصلی معلمان و دانشآموزان بود. برای اثربخشی هر چه بیشتر فعالیت های تربیت بدنی در مدارس، طراحی و تدوین یک برنامهریزی استراتژیک برای دوران کرونا و بخصوص در حال حاضر در دوران پساکرونا ضروری به نظر میرسد. این مطالعه با هدف بررسی راهبردهایی به منظور سنجش اثربخشی درس تربیت بدنی با تمرکز بر دوره ابتدایی در دوران پساکرونا با تاملی بر وضع موجود و وضع مطلوب انجام شده است. این پژوهش به روش کیفی و به صورت توصیفی تحلیلی انجام شده که برای گردآوری اطلاعات، از منابع اینترنتی و کتابخانهای شامل کتب و مقالات فارسی و لاتین با بهره گیری از کلیدواژگان پژوهش استفاده شده است. براساس مبانی نظری و تحقیقات پیشین مهمترین چالش های درس تربیت بدنی دوران کرونا مشخص گردید در ادامه نیز با آسیب شناسی دقیق و عمیق از شناخت تمامی ابعاد موضوع، راهبردهایی موثر و کاربردی به منظور تبدیل چالش ها به فرصت و اثربخشی درس تربیت بدنی در دوران پساکرونا ارائه شد. نتایج موید این نکته مهم است که ایجاد سازوکار مناسب در شبکه شاد و استفاده از امکانات موجود در این برنامه، توجیه و آموزش معلمان، توجه به روشهای فعال یاددهی-یادگیری و رعایت اصولی مراحل تدریس درس تربیت بدنی موجب اثربخشی درس تربیت بدنی در دوران پساکرونا خواهد شد.
Evaluating the effectiveness of physical education lessons in schools, especially during the Corona era, when training was followed virtually on the Shad network, was one of the main concerns of teachers and students. For the maximum effectiveness of physical education activities in schools, it seems necessary to design and develop a strategic planning for the corona era and especially now in the post-corona era. This study has been conducted with the aim of investigating strategies to measure the effectiveness of physical education lessons with a focus on the primary period in the post-corona era, with a reflection on the current situation and the desired situation. This research was conducted in a qualitative and descriptive analytical way, which was used to collect information from internet and library sources, including Persian and Latin books and articles, using research keywords. Based on the theoretical foundations and previous researches, the most important challenges of the physical education lesson during the Corona era were determined, and further, with the detailed and deep pathology of knowing all aspects of the subject, effective and practical strategies were developed in order to turn the challenges into opportunities and the effectiveness of the physical education lesson. It was presented in the post-corona era. The results confirm the important point that creating a suitable mechanism in the Shad network and using the facilities available in this program, justifying and training teachers, paying attention to active teaching-learning methods and following the principles of teaching physical education lessons make physical education lessons effective in the post-corona era. will be.
تسلیمی، زهرا (1400). نقش مدرسه در پیشگیری و کنترل وزن و چاقی دانش¬آموزان، رشد آموزش تربیت بدنی (ویژه نامه کنترل وزن و چاقی)، 3-2.
جعفری، سلمان؛ کاشف، مجید؛ آزمون، جواد (1396). مقایسه اثر شیوه¬های اجرای فعالیت بدنی خارج از کلاس بر برخی عوامل آمادگی جسمانی دانش¬آموزان پسر. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. ۷ (۱۴) : 48-37.
حمیدی، محسن؛ نجفی جویباری، لیلا (1399). الگوی توسعه ورزش تربیتی درآموزش و پرورش در زمان بروز بحرانهای بهداشتی: مطالعه موردی پاندمی کووید 19، پژوهش در ورزش تربیتی، 8 (20): 32-17.
دهنوی، احمد و همکاران (1397). دستنامه تربیت بدنی ویژه آموزگاران ابتدایی (دوره اول)، معاونت پرورشی، موسسه فرهنگی منادی تربیت، وزارت آموزش و پرورش.
راهنمای تدریس تربیت بدنی دوره ابتدایی (راهنمای معلم) (1391). دفتر برنامه¬ریزی و تالیف کتاب¬های درسی، ناشر اداره کل چاپ و توزیع کتاب¬های درسی، وزارت آموزش و پرورش.
رنجبر، حافظ (1395). عوامل تاثیرگذار بر کیفیت¬بخشی درس تربیت بدنی از دیدگاه معلمان تربیت بدنی استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شمال.
روحی، انوشه؛ یکتایار، مظفر؛ خدامرادپور، مرتضی (1402). چالش¬های پیش روی آموزش درس تربیت بدنی در مدارس پس از کرونا در افق 1405، پژوهش در ورزش تربیتی، 11 (30): 251-219.
صفانیا، علی محمد؛ برهمند، رها (1399). ارزیابی اثرات ویروس کرونا در صنعت ورزش، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 16 (56): 131-119.
عبدالهی، محمدحسن؛ غلامی ترکسلویه، سجاد؛ عباسیان، مهدی (1400). تدوین مدل عوامل موثر در اثربخشی آموزش مجازی درس تربیت بدنی عمومی در شرایط همه¬گیری کرونا، نشریه پژوهش در ورزش تربیتی، 9 (25): 110-89.
عسکری، فاطمه؛ اکبری، مائده (1400). ارائه چالش¬های سلامتی یادگیری در دوران کرونا و راهکارهایی برای آن، دومین همایش ورزش و سلامت عمومی.
قاسمیان، فرحناز؛ قاسمیان، بهناز (1399). چگونه توانستم دانش¬آموزان را به درس تربیت بدنی در شرایط کرونا علاقمند کنم؟ سومین همایش ملی دستاوردهای ورزشی دانش¬آموزی، سنندج، اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان.
محمدبیگی، معصومه؛ بهرامی، شهاب؛ عیدی، حسین؛ ویسی، کوروش (1399). شناسایی شاخص¬های توسعه یافتگی آموزش تربیت بدنی در مدارس ایران. مدیریت مدرسه، 8 (2): 30-27.
Apriyanto, R & Adi, S. (2021). Effectiveness Of Online Learning and Physical Activities Study In Physical Education During Pandemic Covid 19. Kinestetik : Jurnal Ilmiah Pendidikaصفانیاn Jasmani. 5. 64-70. 10.33369/jk.v5i1.14264.
Blain, D. O., Standage, M., & Curran, T. (2022). Physical education in a post-COVID world: A blended-gamified approach. European Physical Education Review, 28(3), 757-776. https://doi.org/10.1177/1356336X221080372
Flores, MA. (2020). Preparing teachers to teach in complex settings: opportunities for professional learning and development, European Journal of Teacher Education, 43:3, 297-300. DOI: 10.1080/02619768.2020.1771895
Guan H, Okely AD, Aguilar-Farias N, Del Pozo Cruz B, Draper CE, El Hamdouchi A, Florindo AA, Jáuregui A, Katzmarzyk PT, Kontsevaya A, Löf M, Park W, Reilly JJ, Sharma D, Tremblay MS, Veldman SLC (2020). Promoting healthy movement behaviours among children during the COVID-19 pandemic. Lancet Child Adolesc Health; 4(6):416-418. doi: 10.1016/S2352-4642(20)30131-0.
Gumbo, S., Magonde, S., & Nhamo, E. (2017). Teaching strategies employed by physical education teachers in Gokwe North primary schools. International Journal of Sport, Exercise and Health Research, 1 (2): 61-65.
Hambali, S., Akbaruddin, A., Bustomi, D., Rifai, A., Iskandar, T., Ridlo, A., ... & Tyas, R. (2020). The effectiveness learning of physical education on pandemic covid-19. Universal Journal of Educational Research, 8 (12), 8428-32.
He, Q. (2024). Research on Reforming Physical Education Teaching Strategies Based on Student Needs Perspective. Frontiers in Sport Research, 6(3). 1-5.
Jeong HC, Young So W. (2020). Difficulties of Online Physical Education Classes in Middle and High School and an Efficient Operation Plan to Address Them. Int J Environ Res Public Health. 5;17(19):7279. doi: 10.3390/ijerph17197279.
Martins J, Marques A, Gouveia ÉR, Carvalho F, Sarmento H, Valeiro MG. (2022). Participation in Physical Education Classes and Health-Related Behaviours among Adolescents from 67 Countries. Int J Environ Res Public Health. 15;19(2):955. doi: 10.3390/ijerph19020955.
Mujiono, M., & Gazali, N. (2021). Literature review: Physical education in the covid-19 pandemic. JUARA: Jurnal Olahraga, 6(1), 50-63.
Nieman D & Wentz LM (2019). The compelling link between physical activity and the body's defense system. J Sport Health Sci; 8(3):201-217. doi: 10.1016/j.jshs.2018.09.009
O’Brien, W, Manolis Adamakis, Niamh O’ Brien, Marcos Onofre, João Martins, Aspasia Dania, Kyriaki Makopoulou, Frank Herold, Kwok Ng & João Costa (2020). Implications for European Physical Education Teacher Education during the COVID-19 pandemic: a cross-institutional SWOT analysis, European Journal of Teacher Education, 43:4, 503522, DOI: 10.1080/02619768.2020.1823963
Roman-Viñas B, Chaput J-P, Katzmarzyk PT (2016). Proportion of children meeting recommendations for 24-hour movement guidelines and associations with adiposity in a 12-country study. Int J Behav Nutr Phys Act;13:123.
Ruiz-Ranz, E., & Asín-Izquierdo, I. (2024). Physical Activity, Exercise, and Mental Health of Healthy Adolescents: A Review of the last 5 Years., Sports Medicine and Health Science, https://doi.org/10.1016/j.smhs.2024.10.003.
Schwendinger, F & Pocecco, E (2020). Counteracting Physical Inactivity during the COVID-19 Pandemic: Evidence-Based Recommendations for Home-Based Exercise. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17. 3909. 10.3390/ijerph17113909.
Tomás, GC & Leo, Francisco & Gonzalez, Inmaculada & Mouratidis, Thanasis & Ntoumanis, Nikos (2014). Perceived coach-created and peer-created motivational climates and their associations with team cohesion and athlete satisfaction: evidence from a longitudinal study. Journal of Sports Sciences.
Varea, V., Riccetti, A., González-Calvo, G., Siracusa, M., & García-Monge, A. (2024). Physical Education and COVID-19: what have we learned?. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 15(3), 340-357.
Voll, S. (2023). Corona and Now? The Consequences of the Corona Pandemic and Possibilities of Intervention of School Sport. US-China Education Review, 13 (4): 232-236.
Xie, L. (2023). Reform and innovation strategies in physical statistics teaching based on student needs. Contemporary Sports Science and Technology, 13(23), 60-63.
Yu, J, & Jee, Y (2021). "Analysis of Online Classes in Physical Education during the COVID-19 Pandemic" Education Sciences 11, no. 1: 3. https://doi.org/10.3390/educsci11010003