نقش نظم جویی هیجانی در پیش بینی میزان خمودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه در دوران کرونا
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - روانشناسی،روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی ملارد،تهران،ایران
کلید واژه: دانش آموز, نظم جویی هیجان, خمودگی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نظم جویی هیجانی در پیش بینی میزان خمودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه در دوران کرونا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه تهران در سال 1400 تشکیل دادند. روش نمونهگیری در این پژوهش براساس نمونه گیری با توجه به گستردگی جامعه نمونه گیری تصادفی طبقه ای مبتنی بر سهم جامعه در هر مدرسه بود که حجم نمونه تعداد 100 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های نظم جویی هیجان گروس و جان (2003) و مقیاس خمودگی تحصیلی برسو، سالانووا و اسچفلی (2007 ) استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از بسته آماری برای علوم اجتماعی نسخه 22 در سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد. نتایج حاصل از این پژوهش، حاکی از وجود نقش نظم جویی هیجانی در پیش بینی میزان خمودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه در دوران پاندمی کرونا بود و با توجه به یافته های پژوهش متغیر مستقل نظم جویی هیجان بر متغیر وابسته میزان خمودگی تحصیلی در دانش آموزان دختر در این دوران تاثیر داشته است.
The aim of this study was to investigate emotional regulation in predicting the rate of academic depression in female high school students During the corona virus. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study consisted of all high school students in Tehran in 2021, Sampling method in this study was based on sampling according to the size of the population, stratified random sampling based on community share in each school that the sample size of 100 people was selected. Gross and John (2003) Emotion Regulation Questionnaire and Bresso, Salanova and Scheffley (2007) Academic Depression Scale were also used to collect data. The research data were analyzed using a statistical package for social sciences version 22 at the descriptive and inferential levels. The results showed the role of emotion regulation in predicting academic depression in female high school students during the corona and according to the research findings, the independent variable of emotion regulation on the dependent variable of academic depression in female students during the corona It has an effect.
_||_