رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه
محورهای موضوعی : روانشناسی
امیرحسین شیخ پور
1
,
یاسمن نوروزی
2
*
,
الهام کاویانی
3
1 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: کیفیت زندگی, پرستاران, تنظیم شناختی هیجان, روان رنجوری,
چکیده مقاله :
جامعه پرستاری در معرض طیف وسیعی از خطرات مرتبط با موقعیت شغلی و مسئولیت های حرفه پرستاری است بنابراین این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع معادلات ساختاری می باشد.جامعه آماری این پژوهش کلیه ی دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 و 1402-1401 بود و حجم نمونه 250 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1996)پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006)پرسشنامه روان رنجوری کاستا و مک کری(2004)استفاده گردید. داده های بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای آماری اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرار گرفت.با توجه به یافته های این پژوهش بین کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری رابطه وجود دارد.
The nursing community is exposed to a wide range of risks related to the job position and responsibilities of the nursing profession, so this research was conducted with the aim of investigating the relationship between quality of life and cognitive regulation of emotion in the neuroticism of nursing students of Kermanshah Azad University. The method of the present research is descriptive-analytical of structural equations type. The statistical population of this research was all nursing students of the 7th and 8th semesters of Islamic Azad University, Kermanshah branch in the academic years of 2021-2022 and 2022-2023, and the sample size was 250 people, which was They were selected randomly. To collect data, quality of life questionnaires of the World Health Organization (1996), Garnofsky and Kraij (2006), neuroticism questionnaire of Costa and McCree (2004) were used. The data obtained from the questionnaires were analyzed using the structural equation model and Smart PLS statistical software. According to the findings of this research, there is a relationship between quality of life and cognitive regulation of emotion in neuroticism of nursing students.
Journal of Psycho Res and Edu Studies Volume 1, Issue 2- Summer 2023 – Pages 41-56
| doi:org 10.71610/psych.2023.1039095 |
Relationship between Quality of life and cognitive emotion regulation in Neuroticism of Nursing Students of Azad University of Kermanshah
Amirhossein Sheikhpour 1, Yasaman Noroozi *2, Elham Kaviani 3
1-Senior Expert, Department of Clinical Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
2-Senior Expert, Department of Clinical Psychology, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
3-Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
OPEN ACCESS Research Article
*Correspondence: Yasaman Noroozi *
Received: July 21, 2023 Accepted: Sep 10, 2023 Published: Summer 2023
Citation: Sheikhpour, A, Noroozi, Y, Kaviani, E. (2023). Relationship between Quality of life and cognitive emotion regulation in Neuroticism of Nursing Students of Azad University of Kermanshah. Journal of Psycho Research and Educational Studies, 1(2): 41-56.
doi:org 10.71610/psych.2023.1039095 | Abstract The nursing community is exposed to a wide range of risks related to the job position and responsibilities of the nursing profession, so this research was conducted with the aim of investigating the relationship between quality of life and cognitive regulation of emotion in the neuroticism of nursing students of Kermanshah Azad University. The method of the present research is descriptive-analytical of structural equations type. The statistical population of this research was all nursing students of the 7th and 8th semesters of Islamic Azad University, Kermanshah branch in the academic years of 2021-2022 and 2022-2023, and the sample size was 250 people, which was They were selected randomly. To collect data, quality of life questionnaires of the World Health Organization (1996), Garnofsky and Kraij (2006), neuroticism questionnaire of Costa and McCree (2004) were used. The data obtained from the questionnaires were analyzed using the structural equation model and Smart PLS statistical software. According to the findings of this research, there is a relationship between quality of life and cognitive regulation of emotion in neuroticism of nursing students. Key words: quality of life, cognitive emotion regulation, neuroticism, nurse.
|
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری سال اول، شماره دوم، تابستان 1402- صفحات 56-41 |
doi:org 10.71610/psych.2023.1039095 |
رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه
امیرحسین شیخ پور1، *یاسمن نورورزی2 ، الهام کاویانی3
1-کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2-کارشناس ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3-استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
دسترسي آزاد مقاله علمي پژوهشي نويسنده مسئول*: یاسمن نورورزی
تاريخ دريافت: 30/04/1402 تاريخ پذيرش: 19/06/1402 تاريخ انتشار: تابستان 1402 استناد: شیخ پور، امیرحسین، نورورزی، یاسمن، کاویان، الهام. (1402). رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه. فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری، 1(2) :41-56. doi:org 10.71610/psych.2023.1039095
|
چکیده جامعه پرستاری در معرض طیف وسیعی از خطرات مرتبط با موقعیت شغلی و مسئولیت های حرفه پرستاری است بنابراین این پژوهش با هدف بررسی رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع معادلات ساختاری می باشد.جامعه آماری این پژوهش کلیه ی دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 و 1402-1401 بود و حجم نمونه 250 نفر بود که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1996)پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006)پرسشنامه روان رنجوری کاستا و مک کری(2004)استفاده گردید. داده های بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزارهای آماری اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرار گرفت.با توجه به یافته های این پژوهش بین کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری رابطه وجود دارد. واژگان کلیدی: کیفیت زندگی، تنظیم شناختی هیجان، روان رنجوری، پرستاران. |
|
رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان --------------------------------------------------------- نوروزی 43
مقدمه
پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید از کیفیت زندگی کاری رضایت بخشی برخوردار باشند تا بتوانند مراقبت های با کیفیتی را به بیماران خود ارائه دهند، بنابراین باید به زندگی کاری پرستاران توجه شود(مرادی، مقامی نژاد و عزیزی فینی،2014). جامعه پرستاری که در معرض طیف وسیعی از خطرات مرتبط با موقعیت شغلی و مسئولیت های حرفه پرستاری است، باید با چندین اثر منفی دست و پنجه نرم کند. این امر منجر به کاهش کیفیت زندگی پرسنل پرستاری و کاهش اثربخشی در ارائه خدمات مراقبتی به بیماران می شود(اورزولاک،کابیاک،کوال،کزاپلا و آچمنوویچ1،2022). کیفیت زندگی، بهزیستی ذهنی یک فرد را بر اساس ادراک او از زندگی،انتظارات، اهداف و استانداردها توصیف می کند(کاپلان و ریز2،2007). به خوبی شناخته شده است که پرستاران بار کاری سنگینی دارند و اغلب برای حفظ کیفیت زندگی خوب تلاش می کنند. آنها اغلب در محل کار با مشکلاتی مانند کمبود پرسنل، ساعات کاری طولانی و حجم کاری سنگین مواجه می شوند(لی و یوسف3،2018). سازمان جهانی بهداشت ،کیفیت زندگی را به عنوان ادراک یک فرد از موقعیت خود در زندگی در چارچوب فرهنگ و سیستم های ارزشی که در آن زندگی می کنند و در ارتباط با آنها تعریف می کند(سازمان بهداشت جهانی4،1995). متغیر کیفیت زندگی در اقشار مختلف اهمیت زیادی دارد،خصوصا افرادی که دارای شرایط جسمی،روحی و روانی ویژه ای هستند و با استرس های ناشی از آن و با شرایط ویژه رو در رو هستند(باسو5،2004). از آنجایی که پرستاران به عنوان اعضای سیستم مراقبت های بهداشتی تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت مراقبت و کیفیت زندگی بیماران انجام می دهند، رسیدگی به عواملی که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر می گذارد بسیار مهم است(هسو و کرونهون6،2006). از آنجایی که وضعیت سلامت ذهنی به عنوان یک عامل تأثیرگذار در کیفیت زندگی پرستاران شناسایی شده است، پرستاران باید درک ذهنی مثبتی از وضعیت سلامت و انگیزه، حفظ سلامت جسمی و روانی خود داشته باشند. علاوه بر این، برای ایجاد حمایت فعال باید برنامه هایی برای بهبود سلامت جسمی و روانی پرستاران در سازمان های پزشکی تدوین شود(پارک و لی7،2023). هنگامی که کیفیت زندگی پرستاران افزایش مییابد، حرفهای بودن آنها بهبود مییابد و در نتیجه آنها را قادر میسازد تا خدمات پرستاری با کیفیت بالاتری را به بیماران ارائه دهند(جنگ،کیم و کیم8،2016). با این حال، هنگامی که کیفیت زندگی کاهش می یابد، آنها قادر به توجه مناسب به بیماران نیستند، که ممکن است بر مراقبت از بیمار تأثیر منفی بگذارد(بایی و لی9،2015). بنابراین کیفیت زندگی پرستاران مهم است و مطالعه آن ضروری به نظر می رسد.
تامپسون10(1994)تنظیم شناختی هیجان را فرایندهای درونی و بیرونی درگیر در ارزیابی، نظارت و اصلاح واکنشهای هیجانی به منظور دستیابی به اهداف تعریف می کند(دیلون،ریتچی،جانسون و لابار11،2007). فرآیند شناختی به افراد کمک میکند تا احساسات و عواطف خود را تنظیم کنند و از هیجانهای شدید تسلیم نشوند. استراتژیهای تنظیم شناختی هیجان به دو دسته تقسیم میشوند:
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری تابستان 1402 1(2): 56-41--------------------------------------------------------- نوروزی 44
اول، استراتژیهای انطباقی که شامل تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت، تمرکز بر برنامهریزی، پذیرش و چشماندازاست. دوم، استراتژی ناسازگاری است که شامل سرزنش خود، فاجعهسازی، نشخوار فکری و سرزنش کردن دیگران است(کرینگ12،2008؛گارنفسکی،ریف،جلسما،تروت و کراجی13،2007؛ژو و همکاران14،2008). مطالعات گذشته نشان می دهند پرستاران مرد تمایل به استفاده از تنظیم شناختی سازگارانه دارند،
در حالی که پرستاران زن تمایل به استفاده از راهبردهای منفی دارند(اورلی،ریوکا،ریوکا و دوریت15،2012). پرستاران شاغل در بخشهای عمومی بیشتر از پرستاران مراقبتهای ویژه از راهبردهای ناسازگاری مانند سرزنش خود و فاجعهآفرینی استفاده میکنند. مطالعات با تمرکز بر انتخاب استراتژیها توسط پرستاران در بخشهای مختلف نشان دادهاند که محل کار بر انتخاب راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تأثیر میگذارد(میکائیلی و غفاری،2016). با افزایش سن و تجربه کاری، پرستاران احتمالاً مهارت های لازم برای تنظیم احساسات را از طریق روش های متعدد به دست می آورند
و شروع به استفاده از آنها می کنند)ایسنبرگ16،2014). نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که نوع بخش (بخش عمومی یا مراقبت ویژه) و سن می تواند پیش بینی کننده انتخاب راهبردهای انطباقی یا ناسازگار باشد)زیبادی،حسن دوست،مومنی،گودرزیان و حسینی گل افشانی،2021). راهبردهای تنظیم شناختی هیجان اتخاذ شده توسط پرستاران بر توانایی آنها در کنترل احساسات، سلامت روان و عملکرد کاری تأثیر می گذارد(گارنفسکی و کراجی17،2018؛سالوارانی و همکاران18،2019). مداخلات رواندرمانی حاوی راهبردهای سازگار، مانند پذیرش و تمرکز مجدد مثبت، ممکن است به بهبود اضطراب و افسردگی پرستاران در رویدادهای فاجعهبار یا استرسزا کمک کند(ونگ و همگاران19،2021). ممکن است پرستاران با عواطف مثبت پایین و عواطف منفی بالا،راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان را بیشتر و راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان را کمتر مورد استفاده قرار دهند و خستگی مزمن را تجربه کنند.پرستارانی که عواطف منفی بالایی دارند پس از استفاده از راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان،سطوح بالایی از اضطراب مرگ را تجربه می کنند(کاغذگران،2020). تظیم هیجان می تواند به سادگی باعث سلامت روان یا آشفتگی هیجانی گردد و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.زندگی و روابط شغلی با چالش ها،بحران ها،مشکلات و موانعی که برای فرد به وجود می آورد دارای تنظیم هیجان است که در صورت بدتنظیمی این فرآیند می تواند منجر به تشدید این مشکلات شود(بلوچ،هیز و لونسون20،2014). یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در کیفیت زندگی پرستاران،تنظیم شناختی هیجان است که نقش مهمی در سازگاری با رویدادهای تنش زا در محل کار دارد و به افراد امکان می دهد که به دشواری ها،فشارهای روانی و از دست دادن های بدون جلوگیری،که در روند چرخه زندگی پیش می آید،معنی دهد(نیسل21،2004). برخی عوامل تنش زا در زندگی پرستاران اجتناب ناپذیرند و با توجه به اینکه جلوگیری از اثرات جسمی،روانی و رفتاری تنش بر پرستاران ضرورت دارد، در نظر گرفتن برخی از اقدامات برای بهبود شرایط محیط کار و ارتقای کیفیت زندگی و آموزش روش های مقابله ضرورت دارد(علاف،پرنده،عبادی و حاجی،2010). در برخی پژوهش ها
رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان --------------------------------------------------------- نوروزی 45
مانند رستمی،موقری،تقوی و مهران(2016)،خیرابادی و همکاران(2010)،مارساک،فانک و نلسون22(2007)،وجود رابطه مثبت بین تنظیم شناختی هیجان و کیفیت زندگی را تایید می کنند. راهبردهای تنظیم هیجانی باعث بکاربگیری راهبردهای سازگارانه در مقابله با استرس می شود که این مسئله بر کیفیت زندگی تاثیر مثبت می گذارد(یوسفی،2006).
متغیر دیگری که مطالعه آن روی پرستاران حائز اهمیت است،روان رنجوری است. روان رنجوری به صورت گسترده به عنوان تمایل به تجربه عاطفه منفی، به ویژه هنگام تهدید شدن،ناکام شدن یا رو به رو شدن با فقدان تعریف می شود(اورمل و همکاران23،2013). روان رنجوری یک ویژگی شخصیتی است که شخصیت افراد را با احساساتی مانند نگرانی،بدخلقی،عصبانیت،اضطراب،خصومت،تنش،خشم،افسردگی،خودآگاهی و ناامنی مشخص می کند(رابینز و جاج24،2015؛جاج و بونو25،2001). روان رنجوری به عنوان یک متغیر اثرگزار بر عاطفه شخصی شناسایی شده است(واتسون و کلارک26،1984). افراد با میزان بالای روان رنجوری تمایل دارند رویداد ها را به صورت منفی تلقی کنند(واتسون و کلارک27،1997).
افرادی که سطح پایین تری از روان رنجوری را دارند نه تنها شادتر هستند،بلکه سطوح بالاتری از رضایت زندگی را در مقایسه با افرادی که سطح بالاتری از روان رنجوری دارند،گزارش می کنند(کلونینگر28،2013). افراد با ویژگی های روان رنجوری،بر رویدادهای منفی زندگی بیشتر تاکید می کنند و در نتیجه کمتر احساس شادی و خوشبختی می کنند.با در نظر گرفتن اینکه اضطراب و افسردگی از صفات روان رنجوری است،به نظر می رسد که شادی،با ویژگی های روان رنجوری ارتباط منفی دارد(گالاگر و ولا برودریک29،2008). افراد روان رنجور دچار مشکلاتی در اعتماد به نفس،تصمیم گیری و تنظیم هیجانات خود هستند. آن ها اغلب احساس گناه،غم و ناامیدی دارند و در نتیجه از هوش هیجانی پایینی برخوردارند(گلمن30،1995). افرادی که در روان رنجوری نمره بالایی می گیرند معمولا واکنش های منفی مفرط نشان داده و بعد از انگیختگی هیجانی به سختی می توانند به حالت طبیعی برگردند.آن ها غالبا از نشانه های جسمانی مانند سردرد و کمردرد و مشکلات روانی مبهم نظیر نگرانی ها و اضطراب ها شکایت می کنند(فیست و گرگوری31،2014). همچنین روان رنجورخویی با هیجان های منفی،همبستگی مثبت دارد(کمرات،تینگ نانگ،ایمین و سوانکن32،2022). افرادی که در بعد روان رنجورخویی نمره بالایی می گیرند،توانایی کمتری برای پردازش هیجانی نشان می دهند یا از راهبردهای نامناسبی برای تنظیم هیجان استفاده می کنند(یانگ،مئو،نیو،ویی،ونگ و کیو33،2020). روان رنجورخویی ممکن است از راه فرآیندهایی مثل واکنش پذیری هیجانی بالا و سوگیری منفی در ارزیابی وقایع استرس زا موجب افزایش آسیب پذیری فرد نسبت به استرس شود(براندز ،کاشنر و تیکت34، 2018).
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری تابستان 1402 1(2): 56-41--------------------------------------------------------- نوروزی 46
اگرچه مطالعات پیشین روابط متغیرهای این پژوهش را با متغیرهای دیگری بررسی نموده اند، محدود مطالعه ای به صورت مستقیم روابط این متغیر ها را با هم مورد مطالعه قرار داده اند از این رو بررسی این مطالعه حائز اهمیت است.همچنین از آن جا که پرستاران به عنوان بزرگترین گروه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید از کیفیت زندگی کاری رضایت بخشی برخوردار باشند تا بتوانند مراقبت های با کیفیتی را به بیماران خود ارائه دهند، بنابراین مطالعه بر روی این قشر از جامعه ضروری به نظر می رسد.بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه انجام شد. فرضیه های این مطالعه عبارت بودند از: 1)بین کیفیت زندگی و روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه رابطه وجود دارد. 2)بین تنظیم شناختی هیجان و روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه رابطه وجود دارد. 3)مدل مفروض از برازش مطلوبی برخوردار است.
روش اجرای پژوهش
روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پرستاری ترم 7 و 8 دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 و 1402-1401 بود و روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود و حجم نمونه آماری 250 نفر بود.
ابزار پژوهش
برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از چهار پرسشنامه به شرح زیر استفاده شد:
پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی: برای سنجش شاخص های فردی، اجتماعی و اقتصادی از پرسشنامه خودگزارش دهی اطلاعات دموگرافیک استفاده شده است. این پرسشنامه شامل اطلاعات جمعیت شناختی از قبیل (سن، مقطع تحصیلی، میزان درآمد،وضعیت اقتصادی خانواده و ...) می باشد.
پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(1996): یک پرسشنامه 26 سوالی است که کیفیت زندگی کلی و عمومی فرد را میسنجد. این مقیاس در سال 1996 توسط گروهی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و با تعدیل گویههای فرم 100 سوالی این پرسشنامه ساخته شد. این پرسشنامه دارای 4 زیر مقیاس و یک نمره کلی است. این زیر مقیاسها عبارتند از: سلامت جسمی، سلامت روان، روابط اجتماعی، سلامت محیط اطراف و یک نمره کلی.
در ابتدا یک نمره خام برای هر زیر مقیاس به دست میآید که باید از طریق یک فرمول به نمرهای استاندارد بین 0 تا 100 تبدیل شود. نمره بالاتر نشان دهنده کیفیت زندگی بیشتر است.این مقیاس به 19 زبان مختلف ترجمه شده است كه در كشورهای مختلف برای اندازه گیری كیفیت زندگی افراد از آن استفاده میشود. گروه مطالعاتی سازمان جهانی بهداشت، این مقیاس را یك مقیاس بین فرهنگی35 می داند و به همین دلیل از آن در فرهنگ های مختلف استفاده می شود (سازمان بهداشت جهانی، 1996).
رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان --------------------------------------------------------- نوروزی 47
پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006): یک ابزار 18مادّهای است و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانها را در پاسخ به حوادث تهدیدکننده و تنیدگیزای زندگی در اندازههای پنجدرجهای از 1 (هرگز) تا 5 (همیشه) برحسب 9 زیرمقیاس به این شرح میسنجد: خودسرزنشگری؛ دیگرسرزنشگری؛ تمرکز بر فکر/ نشخوارگری، فاجعهنمای(فاجعهآمیزپنداری)؛ کماهمیت شماری؛ تمرکز مجدد مثبت؛ ارزیابی مجدد مثبت ؛ پذیرش ؛ تمرکز مجدد بر برنامهریزی . حداقل و حداکثر نمره در هر زیرمقیاس به ترتیب 2 و 10 است و نمرة بالاتر نشاندهندة استفاده بیشتر فرد از آن راهبرد شناختی محسوب میشود. راهبرد شناختی تنظیم هیجان در پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان به دو دسته کلی راهبردهای انطباقی (سازشیافته) و راهبردهای غیرانطباقی (سازشنایافته) تقسیم میشوند. زیرمقیاسهای کماهمیت شماری، تمرکز مجدد مثبت، ارزیابی مجدد مثبت، پذیرش و تمرکز مجدد بر برنامهریزی؛ راهبردهای سازشیافته و زیرمقیاسهای خودسرزنشگری، دیگر سرزنشگری، تمرکز بر فکر/ نشخوارگری و فاجعهنمایی؛ راهبردهای سازشنایافته را تشکیل میدهد.
پرسشنامه روان رنجوری کاستا و مک کری(2004):این پرسشنامه 12 سوال پنج گزینه ای بر اساس طیف لیکرت دارد که سوالات آن برگرفته از پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو می باشد.طریقه نمره گذاری به صورت(کاملا مخالفم=1 ، مخالفم=2 ،نظری ندارم=3 ،موافقم=4 ،کاملا موافقم=5)می باشد.طریقه نمره گذاری سوالات 1،16،31 و 46 به صورت معکوس می باشد.
بازه نمرات بین 12 الی 60 است.اعتبار این پرسشنامه توسط کاستا و مک کری(2004)برای همبستگی پنج زیر مقیاس فرم کوتاه با فرم بلند 77/0 تا 92/. می باشد.همچنین همسانی درونی زیر مقیاس های آن در دامنه 68/. تا 86/0 برآورد شده است.
پس از طراحی پرسشنامه ها و کسب اجازه از مدیر گروه رشته پرستاری، پرسشگر آموزش دیده با مراجعه به دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، برای شرکت در پژوهش و انجام مصاحبه و تکمیل پرسشنامه از دانشجویان دعوت به عمل آورد. پس از توجیه افراد در رابطه با پژوهش و تشریح اهداف و اخذ رضایت نامه و همچنین اطمینان بخشی در زمینه محرمانه بودن پاسخ ها و عدم لزوم ذکر نام، بر پاسخ گویی کامل و با دقت به پرسشنامه ها تاکید شد. از شرکت کنندگان درخواست شد اگر در فرآیند تکمیل پرسشنامه با مشکلی از قبیل(ابهام در سوالات)مواجه شدند از پژوهشگر درخواست توضیح بیشتری داشته باشند.همچنین سوالات زمانی از دانشجویان پرسیده شد که شرایط مناسب برای پاسخگویی را داشتند.پس از جمع آوری اطلاعات و حذف پرسشنامه های مخدوش(ناقص یا چند جوابی)،داده ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
از بین افراد شرکت کننده 2/43 درصد مرد و 8/56 درصد زن بودند. از کل افراد نمونه 6/25 درصد کمتر از 25 سال سن داشتند، 6/61 درصد بین 25 تا 30 سال و 8/12 درصد بالای 30 سال سن داشتند. از کل افراد نمونه 6/59درصد ترم هفتم و 4/40 درصد ترم هشتم بودند.از کل افراد نمونه 6/33 درصد دارای وضعیت اقتصادی ضعیف، 8/52درصد دارای وضعیت اقتصادی متوسط و 6/13 درصد دارای وضعیت اقتصادی خوب بودند.
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری تابستان 1402 1(2): 56-41--------------------------------------------------------- نوروزی 48
جدول1 : آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق (میانگین و انحراف استاندارد)
متغیر | تعداد | کمترین | بیشترین | میانگین | انحراف استاندارد |
کیفیت زندگی | 250 | 1 | 5 | 3.2142 | .78231 |
روان رنجوری | 250 | 1 | 4 | 2.9850 | .95177 |
راهبرد های انطباقی | 249 | 1 | 5 | 3.2663 | .73467 |
راهبردهای غیر انطباقی | 250 | 1 | 5 | 3.1615 | .88024 |
با توجه به جدول فوق، میانگین کیفیت زندگی برابر با 21/3 بدست آمده که نشان دهدنده کیفیت زندگی در حد متوسط است، میانگین برای روانرنجوری برابر با 98/2 بدست آمده که نشان دهده روانرنجوری در حد متوسط به پایین است. همچنین میانگین برای راهبردهای انطباقی و غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان به ترتیب برابر با 26/3 و 16/3 بدست امده که نشان دهنده تنظیم شناختی هجان در حد متوسط است.برای آزمون فرضیههای تحقیق در ابتدا به بررسی نرمال بودن متغیرها پرداخته میشود. بنابراین در ابتدا این شرط برای متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.
نمودار1: ضرايب مسير مدل رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان بر روانرنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه
نمودار 2: سطح معناداری را نشان میدهد. لازم به ذکر است سطح معناداری بیشتر از 1.96 و کمتر از 1.96- قابلقبول میباشد
نمودار 2: سطح معناداری مدل رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان بر روانرنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه
با توجه به مقدار t برای کیفت زندگی و راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و راهبردهای انطباقی تنظیم شناختی هیجان که به ترتیب برابر با 976/11 ، 176/12و 165/7 از مقدار 96/1 بیشتر است لذا این نتیجه حاصل شد که مسیر مورد آزمون معنادار است. نتیجه آزمون موردنظر به صورت جدول زیر است :
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری تابستان 1402 1(2): 56-41--------------------------------------------------------- نوروزی 50
جدول 2: نتایج بخش ساختاری مدل کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان بر روانرنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه
متغير مستقل | مسیر | متغير وابسته | ضريب مسير | مقدار t مشاهده شده | t بحرانی | جهت رابطه | نتيجه آزمون |
کیفت زندگی | ← | روان رنجوری | 620/0- | 976/11 | 1.96 | معکوس | تأیید |
راهبرد های غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان | ← | 624/0 | 176/12 | مستقیم | تأیید | ||
راهبرد های انطباقی تنظیم شناختی هیجان | ← | 543/0- | 167/7 | معکوس | تایید |
با توجه به اطلاعات جدول 2 ضريب مسير و همچنين آماره t با اطمينان 95 درصد میتوان نتیجه گرفت که کیفیت زندگی بر روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه تأثیر عکس دارد یعنی هرچه کیفیت زندگی کاری دانشجوان بیشترباشد روانرنجوری در آنها کمتر دیده میشود و همچنین تنظیم شناختی هیجان بر روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه تأثیر دارد و این تاثیر برای متغیر راهبردهای غیرانطباقی به صورت مستقیم و برای راهبردهای غیرانطباقی بصورت معکوس است. یعنی هرچه راهبردهای غیرانطباقی در دانشجوان بیشتر باشد روانرنجوری در آنها بیشتر و هرچه راهبردهای انطباقی در دانشجوان بیشتر باشد روانرنجوری در آن ها کمتر است.
بحث و نتیجه گیری
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه صورت گرفت.نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مدل مفروض این مطالعه از برازش مطلوبی برخوردار است.بر اساس نتایج بدست آمده تمام فرضیه های پژوهش تایید شدند.
فرضیه اول این مطالعه مبنی بر اینکه بین کیفیت زندگی و روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه رابطه وجود دارد،تایید شد.نتایج این فرضیه با برخی از پژوهش های پیشین همسو است. نظریه های شخصیت با استفاده از دیدگاه های صفت و دیدگاه های زیستی–روانی بازگو می کنند که شخصیت نقش حساس و اثرگذاری برای پیش بینی رضایت،سازگاری و کیفیت زندگی داردزیرا یک عامل موثر در برقراری سطح تعادل بهنجار می باشد(اسپات و همکاران36،2005). در تبیین این یافته می توان توضیح داد، کرمی،کریمی و سپهوند(1397) در پژوهش خود نشان دادند روان رنجوری به صورت منفی توانایی پیش بینی کیفیت زندگی بیماران دیابتی را داشت،به این معنا که هرچه روان رنجوری افراد بیشتر باشد،کیفیت زندگی آن ها بدتر می شود و هرچه روان رنجوری افراد کمتر باشد،کیفیت زندگی آن ها بهتر می شود(کرمی،کریمی و سپهوند،1397). همچنین روان رنجوری با خلق پایین و عاطفه منفی همراه است که از طریق اثرگزاری بر میزان روابط بین فردی،تفریحات و فعالیت های لذت بخش می تواند بر کیفیت زندگی تاثیر گزارد(بیرامی و قلی زاده،1391). همچنین در پژوهشی که صفات شخصیتی در بیماران سرطان پستان بررسی شد،نتایج نشان داد بیماران سرطان پستانی که روان رنجوری دارند،نشانه های اضطراب و نگرانی را نشان می دهند که باعث بدتر شدن کیفیت زندگی در
رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان --------------------------------------------------------- نوروزی 51
آن ها می شود(مبارکی اصل،میر مظهری،درگاهی،حدادی و منتظر،1398). صفات منفی شخصیت مثل روان رنجوری منجر به عدم سازگاری و افت کیفیت زندگی می شوند.صفات شخصیتی به دلیل ریشه دار بودن و ثبات قابل ملاحظه در طی زمان و به دلیل اینکه این صفات در دوره کودکی در افراد شکل می گیرد،می تواند بر تمام جنبه های زندگی افراد اثر بگذارد همچنین توانایی تحت تاثیر قرار دادن ارتباط فرد با دیگران مانند کیفیت زندگی را دارد . بنابراین ویژگی های شخصیتی(مانند روان رنجوری)یکی از عوامل تاثیر گزار بر آسیب پذیری یا بهزیستی افراد و کیفیت زندگی آن هاست(کوپر37،1998). در تبیین دیگری می توان گفت افراد روان رنجور خو نسبت به سایر افراد وقایع منفی زندگی را بیشتر تجربه می کنند همچنین وقایع را منفی تر تلقی می کنندزیرا آن ها خود را در شرایطی قرار می دهند که خودپنداره منفی آن ها تقویت می شود.هرچه این افراد شرایط را بیشتر تجربه کنند ابتدا وضعیت سلامتی خود را پایین تر ارزیابی می کنند که این مسئله منجر به کاهش کیفیت زندگی می شود(نقل از مجتهدی و عاشوری،2016).
فرضیه دوم این مطالعه مبنی بر اینکه بین تنظیم شناختی هیجان و روان رنجوری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد کرمانشاه رابطه وجود دارد نیز تایید شد.در تبیین این یافته می توان گفت براساس مدل تنظیم هیجان گراس،تنظیم هیجان یک موضوع فعال در ارتباط با شخصیت است(گراس38،2015). که نشان می دهد ویژگی های شخصیتی می تواند با تنظیم شناختی هیجان رابطه داشته باشد.در پژوهش های پیشین این ارتباط در جوامع مخلف بررسی شده است و نتایج نشان دادند عامل روان رنجوری با راهبردهای منفی تنظیم هیجان یا مشکل در تنظیم هیجان مرتبط است. بنابراین این یافته با پژوهش های ( آقایوسفی،ترخان و فرمانی،2017 ؛ گرشام و گلون39،2012 ؛ ونگ،شی و لی40،2009 )همسو است. همچنین می توان گفت روان رنجورخویی ممکن است از طریق فرایندهایی مثل واکنش پذیری هیجانی بالا و سوگیری منفی در ارزیابی وقایع استرس زا باعث افزایش آسیب پذیری فرد نسبت به استرس شود(براندز،کاشنر و تیکت41،2018). همچنین نتایج مطالعه دیگری نشان داد نمره بالا در روان رنجوری با کنترل کاهشی فعالیت کورتکس پریفرانتال پشتی میانی،در فرایند تنظیم هیجان رابطه دارد(یانگ و همکاران42،2020). از بین ویژگی های شخصیتی،روان رنجوری معمولا با بازداری رفتاری و گرایش های اجتنابی و با استفاده بیشتر از راهبردهایی که به میانجی اجتناب و راهبردهای سرکوبی برای فرار از تجارب هیجانی منفی همبستگی دارد.روان رنجوری با راهبردهایی که کمتر مفید هستند و تجارب هیجانی را چند برابر می کنند و پیامد آن ها نشخوار فکری بیشتر و ارزیابی مجدد شناختی کمتر است،تشدید می شود(بارانکزوک43،2019). بنابر یافته های بدست آمده همه ی فرضیه های پژوهش تایید شدند.
برای جمع آوری اطلاعات فقط از پرسشنامه استفاده شده است که ممکن است پاسخ ها دقیق نباشند و به صورت تقریبی در نظر گرفته شده باشند.پرسشنامه های به کارگرفته شده به صورت یک جا و بدون وقفه زمانی به پاسخ دهندگان ارائه شده است بنابراین ممکن است میزان دقت افراد در پاسخ دهی به علت ایجاد خستگی افت کرده باشد.محدود بودن نمونه پژوهش به دانشجوهای ترم 7 و 8 می تواند از محدودیت های موجود در این مطالعه باشد.
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری تابستان 1402 1(2): 56-41--------------------------------------------------------- نوروزی 52
استفاده از معادلات ساختاری برای تعیین ضرایب مستقیم و غیرمستقیم یکی از نقاط قوت مطالعه حاضر است. همچنین در این مطالعه سعی شد با آموزش پرسشگران و تکمیل پرسشنامه توسط آنان در شرایط مناسب که آمادگی پاسخگویی به سوالات را داشته باشند خطاهای احتمالی در تکمیل پرسشنامه توسط دانشجویان پرستاری به حداقل برسد.
با توجه به محدودیتهای ذکر شده در مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود مطالعات آینده از ابزار بسیار دقیق و در محیط با کنترل متغیرهای مزاحم به بررسی رابطه بیان شده در این مطالعه بپردازند. همچنین، مطالعات بعدی میتوانند از طراحیهای طولی و مطالعات کوهورت جهت ارائه رابطه علّی بین این سازههای روانشناختی بهره ببرند. بعلاوه، انجام مجدد این نوع مطالعات در بسترهای فرهنگی متفاوت، به شکلگیری یافتههای دقیق و جهانشمولتر در این حوزه کمک میکند.همچنین می توان این پژوهش را روی دانشجویان ترم های پایین تر اجرا نمود و نتیجه را با نتایج این پژوهش مقایسه نمود.پیشنهاد دیگر این است این موضوع بر روی دانشجویان پرستاری دانشگاه های دولتی نیز مطالعه شود و تفاوت دو پژوهش بررسی گردد.
سپاسگزاری
با سپاس فراوان از گروه محترم رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه که با محبت و صبوری خود ما را در تکمیل پرسشنامه ها یاری رساندند و به ثمر رساندن این مقاله را برای ما تسهیل نمودند.
تعارض منافع
بنا بر اظهار نويسندگان، اين مقاله حامي مالي و تعارض منافع ندارد.
منابع
آقایوسفی, ترخان, & فرمانی. (2017). نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با واسطه گری مؤلفههای صبر بهمنظور ارایه مدل. مطالعات روانشناسی بالینی, 26(7), 43-63
بشارت, محمدعلی. (2016). پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان: روشاجرا و نمرهگذاری. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 13(50), 221-223
بیرامی, منصور, قلی زاده. (2011). عاملهای شخصیتی به عنوان پیشبینی کننده افسردگی و رضایت از زندگی. مجله مطالعات علوم پزشکی, 22(2), 92-98
پستان. فصلنامه علمی-پژوهشی بیماری های پستان ایران, 12(3), 60-71
جوادی, مهروز, پرنده, اکرم, عبادی, عباس, & حاج امینی. (2010). مقایسه کیفیت زندگی پرستاران بخش های مراقبت ویژه و داخلی–جراحی. نشریه پرستاری مراقبت ویژه, 3(3), 9-10
خادمی اشکذری, ملوک, جماعتی اردکانی, کاغذگران. (2020). بررسی نقش واسطه ای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین عواطف مثبت و منفی با اضطراب مرگ و خستگی مزمن در پرستاران. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی, 6(2), 54-68.
خيرآبادي غلامرضا, باقريان رضا, نعمتي كيانوش, دقاق زاده حامد, مراثي محمدرضا, & رضايي غلامعلي. تاثير آموزش راهبردهاي مقابله اي بر شدت علايم، كيفيت زندگي و علايم روان شناختي بيماران مبتلا به سندرم روده تحريك پذير.
رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان --------------------------------------------------------- نوروزی 53
رستمی, موقری, تقوی لاریجانی, ترانه, مهران, & عباس. (2016). بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سبک های مقابله با استرس در پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمانشاه. مجله پژوهش پرستاری ایران, 11(1), 51-61.
کرمی, خلیل, کریمی, سپهوند. (2019). نقش روان رنجوری و ذهن آگاهی در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران دیابتی شهرستان دلفان. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار, 26(5), 568-574
مبارکی اصل, میرمظاهری, درگاهی, حدادی, منتظر. (2019). ارتباط صفات شخصیت، اضطراب، افسردگی و ناامیدی با کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان
محمدی, مظفری, ناصر, دادخواه, اعتباری اصل, فرزانه, اعتباری اصل. (2017). بررسی کیفیت زندگی کاری پرستاران شاغل در بیمارستان های استان اردبیل. مجله سلامت و مراقبت, 19(3), 108-116
مجتهدی, عاشوری, جمال. (2016). نقش صفات شخصیت و الگوهای ارتباطی خانواده در پیشبینی کیفیت زندگی پرستاران بیمارستان های شهید مفتح و پانزده خرداد شهرستان ورامین در سال 1394. مجله علمی پژوهان, 14(3), 20-29.
میکائیلی, غفاری, مظفر. (2016). نقش باورآمیختگی اندیشه-کنش و تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی استرس شغلی پرستاران بخشهای روانپزشکی، مغز و اعصاب. مجله پژوهش پرستاری ایران, 11(4), 1-10
یوسفی. (2006). رابطه هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی در دانشجویان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی, 3(9), 5-13.
Aghayousefi, A. R., Tarkhan, M., & Farmani, A. (2017). The Role of the big five factors of personality in predicting cognitive emotion regulation strategies with the mediating role of patience components. Clinical Psychology Studies, 7(26), 43-64. https://doi.org/10.22054/jcps.2017.7391
ALAF, J. M., Parandeh, A., Ebadi, A., & HAJI, A. Z. (2010). Comparison of life quality between special care units and internal-surgical nurses.
Bae, Y., & Lee, T. (2015). Relationship of experience of violence and professional quality of life for hospital nurses'. Journal of Korean academy of nursing administration, 21(5), 489-500. https://doi.org/10.11111/jkana.2015.21.5.489
Barańczuk, U. (2019). The five factor model of personality and emotion regulation: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 139, 217-227. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.11.025
Basu, D. (2004). Quality-of-life issues in mental health care: Past, present, and future. German Journal of Psychiatry, 7(3), 35-43.
Bairami, M., Eghbali, A., & Gholizadeh, H. (2012). Interaction between personality factors and depression symptoms, hopelessness and suicidal ideation among students. Medical Journal of Tabriz University of Medical Sciences, 34(1), 28-34. SID. https://sid.ir/paper/46666/f
Bloch, L., Haase, C. M., & Levenson, R. W. (2014). Emotion regulation predicts marital satisfaction: More
than a wives’ tale. Emotion, 14(1), 130.
Brandes, C. M., Kushner, S. C., & Tackett, J. L. (2018). Negative affect. In Developmental Pathways to Disruptive, Impulse-Control and Conduct Disorders (pp. 121-138). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-811323-3.00005-5
Cloninger Susan, C. (2013). Theories of personality: Understanding persons. Cram101, Incorporated.
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری تابستان 1402 1(2): 56-41--------------------------------------------------------- نوروزی 54
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (2004). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological assessment, 4(1), 5. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/1040-3590.4.1.5
Cooper, C. L. (Ed.). (1998). Theories of organizational stress. Oup oxford.
Dillon, D. G., Ritchey, M., Johnson, B. D., & LaBar, K. S. (2007). Dissociable effects of conscious emotion regulation strategies on explicit and implicit memory. Emotion, 7(2), 354. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/1528-3542.7.2.354
Eisenberg, N. (2014). Altruistic emotion, cognition, and behavior (PLE: Emotion). Psychology Press.
Feist, J., & Gregory, J. (2014). Feist Theories of Personality. Seyed Mohammadi Y. (Persian translator). Tenth edition. Tehran: Ravan, 105-106.
Gallagher, E. N., & Vella-Brodrick, D. A. (2008). Social support and emotional intelligence as predictors of subjective well-being. Personality and individual differences, 44(7), 1551-1561. https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.01.011
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and individual differences, 41(6), 1045-1053. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.04.010
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2018). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and symptoms of depression and anxiety. Cognition and Emotion, 32(7), 1401-1408. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2004.12.009
Garnefski, N., Rieffe, C., Jellesma, F., Terwogt, M. M., & Kraaij, V. (2007). Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9–11-year-old children: the development of an instrument. European child & adolescent psychiatry, 16, 1-9. https://doi.org/10.1007/s00787-006-0562-3
Goleman, D., & Intelligence, E. (1995). Why it can matter more than IQ. Emotional intelligence.
Gresham, D., & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and individual differences, 52(5), 616-621. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.12.016
Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological inquiry, 26(1), 1-26. https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781
Hsu, M. Y., & Kernohan, G. (2006). Dimensions of hospital nurses’ quality of working life. Journal of advanced nursing, 54(1), 120-131. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2006.03788.x
Jang, I., Kim, Y., & Kim, K. (2016). Professionalism and professional quality of life for oncology nurses. Journal of clinical nursing, 25(19-20), 2835-2845. https://doi.org/10.1111/jocn.13330
Judge, T. A., & Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits—self-esteem, generalized self-efficacy, locus of control, and emotional stability—with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of applied Psychology, 86(1), 80. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021-9010.86.1.80
Kaghazgaran, F. (2020). Evaluation of the Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in the Relationship between Positive and Negative Emotions with Death Anxiety and Chronic Fatigue in Nurses. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty, 6(2), 54-68. http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-331-en.html
Kaplan, R. M., & Ries, A. L. (2007). Quality of life: concept and definition. COPD: Journal of Chronic Obstructive Pulmonary Disease, 4(3), 263-271. https://doi.org/10.1080/15412550701480356
رابطه کیفیت زندگی و تنظیم شناختی هیجان در روان رنجوری دانشجویان --------------------------------------------------------- نوروزی 55
Karami, K., Karimi, J., & Sepahvand, T. (2019). The role of neurosis and mindfulness in predicting the quality of life of diabetes patients in delfan. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 26(5), 568-574.
Kemarat, S., Theanthong, A., Yeemin, W., & Suwankan, S. (2022). Personality characteristics and competitive anxiety in individual and team athletes. Plos one, 17(1), e0262486. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0262486
Kheir-Abadi, G., Bagherian, R., Nemati, K., Daghaghzadeh, H., Maracy, M. R., & Gholamrezaei, A. (2010). The effectiveness of coping strategies training on symptom severity, quality of life and psychological symptoms among patients with irritable bowel syndrome. Journal of Isfahan Medical School, 28(110).
Kring, A. M. (2008). Emotion disturbances as transdiagnostic processes in psychopathology. Handbook of emotion, 3, 691-705.
Lee, K. Y., & Yusof, M. P. (2018). Quality of Life among Nurses in Primary Healthcare Clinics in the Health District of Petaling, Selangor. International Journal of Public Health and Clinical Sciences, 5(5), 57-67. https://doi.org/10.32827/ijphcs.5.5.57
Marsac, M. L., Funk, J. B., & Nelson, L. (2007). Coping styles, psychological functioning and quality of life in children with asthma. Child: care, health and development, 33(4), 360-367. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2006.00701.x
Mikaeili, N., & Ghaffari, M. (2016). Role of Thought action fusion and cognitive emotion regulation strategies in predicting the job stress of psychiatric and neurology wards nurses. Iranian J Nurs Res, 11(4), 1-10. http://dx.doi.org/10.21859/ijnr-110401
Mobaraki Asl, N., Mirmazhari, R., Dargahi, R., Hadadi, Z., & Montazer, M. (2019). Relationships among personality traits, anxiety, depression, hopelessness, and quality of life in patients with breast cancer. Iranian Journal of Breast Diseases, 12(3), 60-71. 10.30699/acadpub.ijbd.12.3.60
Mojtahedi, M., & Ashoori, J. (2016). The role of personality traits and family communication patterns in prediction of qualityof life among nurses of Shahid Mofatteh and 15 Khordad hospitals in 2015. Pajouhan Scientific Journal, 14(3), 20-29. http://dx.doi.org/10.21859/psj-140320
Moradi, T., Maghaminejad, F., & Azizi-Fini, I. (2014). Quality of working life of nurses and its related factors. Nursing and midwifery studies, 3(2).
Nasel, D. (2004). Spiritual orientation in relation to spiritual intelligence a consideration of traditional Christianity and New Ageindividualistic Spirituality (Doctoral dissertation).
Orly, S., Rivka, B., Rivka, E., & Dorit, S. E. (2012). Are cognitive–behavioral interventions effective in reducing occupational stress among nurses?. Applied Nursing Research, 25(3), 152-157. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2011.01.004
Ormel, J., Bastiaansen, A., Riese, H., Bos, E. H., Servaas, M., Ellenbogen, M., ... & Aleman, A. (2013). The biological and psychological basis of neuroticism: current status and future directions. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 37(1), 59-72. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2012.09.004
Orszulak, N., Kubiak, K., Kowal, A., Czapla, M., & Uchmanowicz, I. (2022). Nurses’ quality of life and healthy behaviors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 12927. https://doi.org/10.3390/ijerph191912927
Park, S. K., & Lee, K. S. (2023). Factors Associated with Quality of Life of Clinical Nurses: A Cross-Sectional Survey. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1752. https://doi.org/10.3390/ijerph20031752
Robbins, S. P., Judge, T. A., & Millett, B. (2015). OB: the essentials. Pearson Higher Education AU.
فصلنامه روان پژوهی و مطالعات علوم رفتاری تابستان 1402 1(2): 56-41--------------------------------------------------------- نوروزی 56
Rostami, M., Movaghari, M. R., Taghavi, T., & Mehran, A. (2016). The relationship between emotional intelligence and coping styles of nurses in hospitals in Kermanshah University of Medical Sciences. Iranian Journal of Nursing Research, 11(1), 51-61. http://ijnr.ir/article-1-1672-en.html
Salvarani, V., Rampoldi, G., Ardenghi, S., Bani, M., Blasi, P., Ausili, D., ... & Strepparava, M. G. (2019). Protecting emergency room nurses from burnout: The role of dispositional mindfulness, emotion regulation and empathy. Journal of Nursing Management, 27(4), 765-774. https://doi.org/10.1111/jonm.12771
Spotts, E. L., Lichtenstein, P., Pedersen, N., Neiderhiser, J. M., Hansson, K., Cederblad, M., & Reiss, D. (2005). Personality and marital satisfaction: A behavioural genetic analysis. European Journal of Personality, 19(3), 205-227. https://doi.org/10.1002/per.545
Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the society for research in child development, 25-52. https://doi.org/10.2307/1166137
Wang, Q. Q., Fang, Y. Y., Huang, H. L., Lv, W. J., Wang, X. X., Yang, T. T., ... & Zhang, Y. H. (2021). Anxiety, depression and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID‐19 outbreak. Journal of Nursing Management, 29(5), 1263-1274. https://doi.org/10.1111/jonm.13265
Wang, L., Shi, Z., & Li, H. (2009). Neuroticism, extraversion, emotion regulation, negative affect and positive affect: The mediating roles of reappraisal and suppression. Social Behavior and Personality, 193-194. https://doi.org/10.2224/sbp.2009.37.2.193
Watson, D., & Clark, L. A. (1984). Negative affectivity: the disposition to experience aversive emotional states. Psychological bulletin, 96(3), 465. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.96.3.465
Watson, D., & Clark, L. A. (1997). Extraversion and its positive emotional core. In Handbook of personality psychology (pp. 767-793). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012134645-4/50030-5
Whoqol Group. (1995). The World Health Organization quality of life assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Social science & medicine, 41(10), 1403-1409. https://doi.org/10.1016/0277-9536(95)00112-K
WHOQoL Group. (1996). WHOQOL-BREF: Introduction, administration, scoring and generic version of the assessment. Geneva: World Health Organization, 18.
Yang, J., Mao, Y., Niu, Y., Wei, D., Wang, X., & Qiu, J. (2020). Individual differences in neuroticism personality trait in emotion regulation. Journal of Affective Disorders, 265, 468-474. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.01.086
Yousefi, F. (2006). The relationship between emotional intelligence and communication skills in university students.
Zhu, X., Auerbach, R. P., Yao, S., Abela, J. R., Xiao, J., & Tong, X. (2008). Psychometric properties of the cognitive emotion regulation questionnaire: Chinese version. Cognition & Emotion, 22(2), 288-307. https://doi.org/10.1080/02699930701369035
[1] Orszulak,Kubiak,Kowal,Czapla., Uchmanowicz
[2] Kaplan, Ries
[3] Lee, Yusof
[4] WHOQoL Group
[5] Basu
[6] Hsu,Kernohan
[7] Park, Lee
[8] Jang, Kim, Kim
[9] Bae, Lee
[10] 10 Thompson
[11] 11 Dillon,Ritchey, Johnson, LaBar
[12] Kring
[13] Garnefski,Rieffe, Jellesma,Terwogt, Kraaij
[14] Zhu
[15] Orly,Rivka,Rivka, Dorit,
[16] Eisenberg
[17] Garnefski, N., & Kraaij
[18] Salvarani, V., Rampoldi, G., Ardenghi, S., Bani, M., Blasi, P., Ausili, D., ... & Strepparava
[19] Wang, Q. Q., Fang, Y. Y., Huang, H. L., Lv, W. J., Wang, X. X., Yang, T. T., ... & Zhang
[20] Bloch,Haase,Levenson
[21] 10 Nasel
[22] Marsac,Funk, Nelson
[23] Ormel,Bastiaansen, Riese, Bos,Servaas, Ellenbogen,Aleman
[24] Robbins , Judge, Millett
[25] Judge, Bono
[26] Watson, Clark
[27] Watson, Clark
[28] Cloninger
[29] Gallagher, Vella-Brodrick
[30] Goleman
[31] 10 Feist, Gregory
[32] 11 Kemarat, Theanthong , Yeemin, Suwankan
[33] 12 Yang, Mao, Niu, Wei, Wang, Qiu
[34] 13 Brandes, Kushner, Tackett
[35] -cross-cultural
[36] Spotts
[37] Cooper
[38] Gross
[39] Gresham, Gullone
[40] Wang , Shi, Li
[41] Brandes, Kushner, Tackett
[42] Yang
[43] Barańczuk