رابطه کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی: نقش میانجی هوش معنوی در طلاب شهر بابـل
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روان
محمدحسین زیوری اظهر
1
(روانشناسی تربیتی،روانشناسی، آزاد اسلامی،بابل،ایران)
ارسلان خان محمدی
2
(استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی آیت الله آملی واحد آمل،ایران)
علی اصغر عباسی اسفیجر
3
(دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل ،ایران)
بابک حسین زاده
4
(استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل،ایران)
کلید واژه: اضطراب پیشرفت تحصیلی, هوش معنوی, کمال گرایی, طلاب.,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه کمالگرایی با اضطراب پیشرفت تحصیلی: نقش میانجی هوش معنوی در طلاب شهر بابـل انجام شد. روش: روش روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه طلاب پسر شهر بابل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 220 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با پرسشنامههای کمالگرایی، هوش معنوی و اضطراب پیشرفت تحصیلی ارزیابی شدند. از روش مدل یابی معادلات ساختاری برای تجزیه وتحلیل دادههای استفاده شد. یافتهها:یافتهها نشان داد که هوش معنوی در ارتباط بین کمالگرایی و اضطراب پیشرفت تحصیلی نقش میانجی دارند. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با کاهش کمالگرایی و افزایش هوش معنوی میتوان اضطراب پیشرفت تحصیلی را در طلاب کاهش داد. کلمات کلیدی: اضطراب پیشرفت تحصیلی، هوش معنوی، کمالگرایی، طلاب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .