مولفه های اساسی سیاستهای رسانهای و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جریان آزاد اطلاعات
محورهای موضوعی : سیاستگذاریمحمد علی قلی زاده 1 , هادی خانیکی 2 , فیروز راد 3 , مرتضی محمد زاده 4
1 - دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استاد گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی(نویسنده مسئول)
3 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور
4 - استادیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
کلید واژه: جریان آزاد اطلاعات, مطبوعات, جمهوری اسلامی ایران, شبکههای اجتماعی, سیاستهای رسانهای,
چکیده مقاله :
تکنولوژیهای نوین ارتباطی، ایدهی دهکدهی جهانی را تحقق بخشیده و نوآوریهای فنی، شرایط جدیدی در سپهر رسانهای ایجاد کرده و به رشد رسانهها کمک بسزایی نموده و موجب تغییر نگرش گسترده در زمینهی تبادل اطلاعات، ایجاد مقررات و سیاستگذاری دولتها در این زمینه شده است. این تغییرات مهم برنامهریزان و تصمیمگیران را وادار کرده است جهت مدیریت این فضا و ساماندهی آن، در پی ایجاد الگویی کارآمد و مناسب باشند. جریان آزاد اطلاعات نیز قدرت دولتها را به چالش کشیده و موجب شده که روند سیاستگذاری رسانهها از اهمیت خاصی برخوردار شود. پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سوال است که مولفههای اساسی سیاستهای رسانهای جمهوری اسلامی ایران در حوزهی مطبوعات و شبکههای اجتماعی چه میباشد؟ خط مشی رسانهای نظام در قبال جریان آزاد اطلاعات چیست؟ برای این کار، از رهیافت نظری جامعهی شبکهای بهره گرفته شد. جهت انجام این پژوهش کیفی، با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی، دادههای مختلف جمعآوری و تحلیل شدند. در این راستا، با استناد به اصل 110 قانون اساسی، و با استفاده از روش اسکن محیطی، بیانات رهبری بررسی و مضامین مستخرج به روش تحلیل موضوعی، کدگذاری شدند که ماحصل آن، استخراج مضامین پایهای سیاستهای رسانهای و دستهبندی آنها در قالب مضامین فراگیر (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی) بود. یافتهها نشانگر 13 مولفهی اصلی در سیاست رسانهای جمهوری اسلامی ایران در زمینهی مطبوعات و شبکههای اجتماعی میباشد. همچنین، به دلیل تاکید بر لزوم برقراری عدالت و ضرورت جریان دوطرفهی اطلاعات، این سیاستها به نظر مخالفان جریان آزاد اطلاعات نزدیکتر است.
New communication technologies have realized the idea of a global village. technical innovations have created new conditions in the media sphere, contributed to the growth of the media, and changed the view of information exchange, regulation, and government policy in this area. These changes have forced planners and decision makers to create an efficient and appropriate model for managing and organizing this space. The free flow of information has also challenged the power of governments and made the media policy-making process particularly important. This study seeks to answer the question: what are the basic components of the media policies of the IR-Iran in the field of press and social networks? What is the system's media policy towards the free flow of information? hence, the theoretical approach of the network community was used. To conduct this qualitative research, various data were collected and analyzed using library and documentary sources. In this regard, citing Article 110 of the Constitution, and using the environmental scanning method, the leadership statements were examined. Extracted themes were coded by thematic analysis method, which resulted in extracting the basic themes of media policies and categorizing them into comprehensive themes (Political, economic, social and moral). The findings indicate 13 main components of the media policy of the IR-Iran in the field of press and social networks. Also, due to the emphasis on the justice and the two-way flow of information, these policies are closer to the opponents of the free flow of information.
_||_