بررسی انواع لحن گفتوگو در شخصیّتهای چهارمقاله نظامی عروضی سمرقندی
محورهای موضوعی : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسیمریم صادقی 1 , حسین صفری نژاد 2
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - دانشجوی دورة دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: حکایت, Narrative, dialogue, Tone, چهارمقاله, نظامیعروضی, گفتوگو و لحن, Chaharmaghaleh, Nezami Arouzi,
چکیده مقاله :
لحن گفتوگوی اشخاص در کنار سایر عناصر داستانی ازجمله فضاسازی، راوی، طرح، شخصیت و... یکی از شیوههای مهم و هنرمندانه در ایجاد ارتباط بین داستان و مخاطب است و از آنجاکه این عنصر، بازگوکنندة حالوهوایی خاص و جنبههای رفتاری هستند که براساس آن باید متن خوانده و فهمیده شود، دارای اهمیت فراوانی است تا جاییکه شناختهنشدن درست آن میتواند از یکسو مخاطب را در فهم و برقراری رابطة منطقی بین اجزای داستان و از سوی دیگر از درک صحیح متن و اندیشـة صاحبـش گمراه سازد. امّا لحـن چیست و انواع و اهمـیت این عنصر داستانی کدام است و ضـرورت بهکارگیری آن تا چه اندازه میتواند در لذتبردن از یک اثر، تأثیرگذار باشد؟ در پژوهش حاضر، 24 لحن بهکار رفته در کتاب چهارمقاله نظامی عروضی سمرقندی بررسی میشود تا ضمن روشنساختن اهمیت کاربرد این عنصر داستانی در آن، دریابیم که آیا میتوان تناسبی بین تعداد و انواع گوناگون لحنها در هر بخش از این کتاب با محتوای آن مشاهده کرد؟
Along with other story elements such as space-making, narrator, plot, character, etc., the tone is one of the most important and artistic ways to strike a relationship between the story and its audience. Inasmuch as this element speaks of the specific atmosphere and behavioral aspects on the basis of which the text should be read and comprehended, it is so important that not knowing it well may mislead the audience in understanding the text and forming relations between different components of the story and make the correct understanding of the text and its ideas difficult. But what is the tone? What are the types? How important is this element? How much can it influence the enjoyment from a work? The present article studies the 24 tones in Chaharmaghaleh in order to see whether there can be a proportion between the number and the types of tones in every chapter of the book.
_||_