واکاوی مفهوم «تکنیک» در اندیشة والتر بنیامین
محورهای موضوعی : فلسفه هنر
پریزاد سینایی
1
*
,
امیر نصری
2
,
علی اکبر احمدی افرمجانی
3
1 - گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی گروه فلسفه.
3 - گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: والتر بنیامین, مکتب فرانکفورت, تکنیک, سیاست, زیبایی شناسی, پیکره جمعی.,
چکیده مقاله :
والتر بنیامین متفکر مکتب فرانکفورت در جستارهای متعددش به ارائة مفهوم جدیدی از «تکنیک» مبادرت ورزیده که متفاوت از مفهوم عامی است که همگان از آن مراد میکنند. بنیامین آشکارا از مفهوم کلاسیک تخنه بهعنوان یک توانایی هدفگرا و حاکم بر قانونِ مبتنی بر دانش، فاصله میگیرد. تکنیک نزد او یک واسطة غیرابزاری است که انسان بهنحو عملی با هدف خوشبختی، جهان را بسازد. بنابراین، تکنیک کلید طراحی متفاوت جهان است. پژوهش حاضر با بررسی متون مختلف بنیامین در باب تکنیک در پی واکاوی این مفهوم ناب است و دلالتهای آن را در سایر حوزههای نظری نیز بررسی میکند. این پژوهش به توصیف و تشریح آرای بنیامین در باب مفهوم تکنیک میپردازد که به روش توصیفی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای انجام شده است. در این پژوهش نمایان شد که مفهوم تکنیک دارای ابعاد هستیشناختی، تاریخی، سیاسی و زیباییشناختی است و دیالکتیک پیچیدهای با مقولات بازتولید، ادراک و امر سیاسی دارد که شناخت آن میتواند در جهت غنای بحثهای نظری بهوبژه در حوزة سیاست و زیباییشناسی معاصر گام مؤثری بردارد.
Walter Benjamin, a philosopher associated with the Frankfurt School, suggested a new concept of "technique" in his various essays, which is different from its general concept. Benjamin significantly departs from the classical concept of techne as a target-oriented and rule-governed ability bound to a certain positive knowledge. For him technique is not merely a tool, but a non-instrumental medium through which humans actively shape their world with the ultimate aim of achieving happiness. Therefore, technique is the key to designing the world differently. The present study describes Benjamin's views on the concept of technique. The objective of study is to explore the meaning of technique by investigating various texts of Benjamin on technique and also examines its implications in other theoretical fields. The study was conducted in descriptive method using library resources. The results of this research revealed that the concept of technique has ontological, historical, political, and aesthetic dimensions and has a complex dialectic with the issues of reproduction, perception, and politics, the understanding of which can take an effective step towards enriching theoretical discussions, especially in the field of politics and contemporary aesthetics.
# اشتاین، روبرت (1382). والتر بنیامین به همراه کوتاه نوشتههایی از والتر بنیامین، ترجمة مجید مددی، تهران، نشر اختران.
# خالقپناه، کمال؛ رحیمی، مبین (1397). تجربههای فقیر در سینما: بازنمایی سینمایی تجربة جنگ در فیلم کوتاه کردستان. فصلنامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهاردهم، شمارة 53، 219-189.
# رامرت، ورنر (1387). نگاهی به نسبت فلسفة تکنولوژی و فلسفة رسانه؛ تکنولوژی بهمثابة رسانه. مترجم حسین کاجی. رسانههای دیداری و شنیداری. سال چهارم، تابستان 1387، شماره 6، 105-88.
# علیا، مسعود؛ صارمی، نسترن (1400). جستار در مقام روش ازمنظر لوکاچ و آدورنو، نشریة علمی متافيزیك، دورة 13، شمارة 32، مهر 1400، صص 136-121.
# لاتور، برونو؛ انیون، آنتوان (1383)، هنر، هاله و فاصله از نظر والتر بنیامین، ترجمة انوشیروان گنجیپور، زیباشناخت، 10، 28-23.
# لووی، میشل (1376). دربارة تغییر جهان: مقالاتی دربارة فلسفة سیاسی از کارل مارکس تا والتر بنیامین، ترجمة حسین مرتضوی، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
# نصری، امیر؛ دشتآرا، صابر (1398). مفهوم تجربه نزد متفکران نو-کانتی و تأثیر آن بر نوشتههای اولیة والتر بنیامین. مجلة پژوهشهای فلسفی، 13(29)،450-429.
# Benjamin, Walter; Arendt, Hannah (1999). Translated by Harry Zohn, Illuminations_ Essays and Reflections, Schocken Books, New York.
# Ertan Kardeş, Murat (2020). Technique in Walter Benjamin's Thought: Possibilities, Criticism and Political Action. Felsefe Arkivi-Archives of Philosophy, Issue: 52, 2020. DOI: 10.26650/arcp2020-001
# Hansen, Miriam (2012). Cinema and Experience-Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno. University of California Press.
# Huang, Shih-Yen (2022). Body, Technology, and Art: On Walter Benjamin’s “Work of Art” Essay and Related Writings. Ex-position, Issue No. 48, December 2022 | National Taiwan University DOI: 10.6153/EXP.202212_(48).0007
# Lukács, Georg (1971). The Theory of the Novel: A Historico-Philosophical Essay on the Forms of Great Epic Literature. London: Merlin Press.
# Mourenza, Daniel (2013). Dreams of a Better Nature: Walter Benjamin on the Creation of a Collective Techno-Body, Revista Teknokultura, Vol. 10, No. 3, 693-718.
# Mourenza, Daniel (2020). Walter Benjamin and the Aesthetics of Film, Amsterdam University Press.
# Sieber, Jan (2012). Technique as a Pure Means. On Walter Benjamin’s non-instrumentalist Concept of Technique. Anthropological Materialism.
# Sieber, Jan (2019). Walter Benjamin's Concept of Technique. Anthropology & Materialism, [online], 4 | 2019, online on 13 octobre 2019. URL: http://journals.openedition.org/am/944 ; DOI: https://doi.org/10.4000/am.944