اصناف ایمانورزی در رمان برادران کارامازوف اثر فئودور داستایفسکی
محورهای موضوعی : فلسفه هنرفاطمه ثقفی 1 , مریم بختیاریان 2
1 -
2 - استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: داستایفسکی, ایمان, برادران کارامازوف, امر متعالی, اخلاق عملی ,
چکیده مقاله :
ایمانگرایی در طول تاریخ تفکر، همواره مسئلهای مهم و چالشبرانگیز بوده است. فئودور داستایفسکی نویسنده و اندیشمند قرن نوزدهمی روسیه، کوشیده تا با بازتعریف ایمان و اخلاق دینی مبتنی بر مسیحیت، میان وجود انسانی و امر متعالی ارتباط برقرار کند. از منظر او اصل ایمان مقدمهای بر دین، اخلاق عملی و وصول به امر متعالی است که موجب عشق همهشمول و پذیرش مسئولیت همگانی میشود. مقوله اصناف ایمانورزی، مهمترین دغدغه او در آخرین اثرش، رمان برادران کارامازوف است. شخصیتهای اصلی این رمان برحسب نوع ایمانورزی، معنای زندگی را درمییابند و به تبع آن اخلاق عملی متفاوتی از یکدیگر دارند. داستایفسکی اصناف متفاوت ایمان را، با ترسیم شخصیتهای وجودی متفاوت برمیشمارد و از این طریق مسیرهای مختلف رسیدن به امر متعالی را نمایان میسازد. او با طرح این مسئله، تلاش می کند میان ایمان و اخلاق پیوند برقرار کند و کنش و تفکر حاصل شده از این پیوند را مورد ارزیابی قرار میدهد. داستایفسکی با توصیف اصناف ایمانورزی در رمان برادران کارامازوف، باورهای دینی خود را، به تجربههای عینی قابل تصور تبدیل کرده و ایمان را مبنای اخلاق عملی و تنها راه ارتباط با امر متعالی میداند.
Faith has always been a significant and challenging issue throughout the history of thought. Fyodor Dostoevsky, the 19th-century writer and thinker, sought to redefine faith and religious ethics based on Christianity to establish a connection between human existence and the sacred realm. From his point of view, the principle of faith serves as a prelude to ethics and the attainment of the sacred, with universal responsibility and all-encompassing love as its outcomes. A key focus in his final novel, The Brothers Karamazov, is the exploration and classification of various forms of faith. The main characters in this novel discover the purpose and essence of life according to their particular type of faith, which subsequently leads to differing practical ethics. Dostoevsky categorizes different kinds of faith by developing existential characters, revealing multiple paths to the transcendent. Through this research, he aims to build a relationship between religion and ethics and explores the acts and reflections that result from this connection. Dostoevsky portrays these many expressions of faith in The Brothers Karamazov, transforming his religious convictions into possible, concrete experiences. He regards faith as the foundation of practical ethics and the sole means of connecting with the transcendent.
ابراهیمی، زانیار، (1401)، دلداده زمین؛ برادران کارامازوف به روایت هیوبرت دریفوس، چاپ سوم، تهران: هرمس#
ستیور، دان آر.، (1393)، فلسفه زبان دینی، ترجمه ابوالفضل ساجدی، چاپ دوم، قم: ادیان#
اندرسون، سوزان لی، (1393)، فلسفه داستایفسکی، ترجمه خشایار دیهیمی، چاپ سوم، تهران: طرح نو#
-، (1398)، فلسفه کییرکگور، ترجمه خشایار دیهیمی، چاپ دوم، تهران: نشر نو با همکاری نشر آسیم#
بیشاب، جان و ایمزبری، ریچارد، (1394)، ایمان و ایمانگرایی؛ دانشنامه استنفورد، ترجمه مریم خدادادی، چاپ اول، تهران: ققنوس#
پترسون، مایکل و دیگران، (1379)، عقل و اعتقاد دینی، ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چاپ سوم، تهران: طرح نو#
تراویا، هانری، (1388)، زندگی و نقد آثار داستایفسکی، ترجمه حسینعلی هروی، چاپ دوم، تهران: نیلوفر#
جونز، مالکوم، (1382)، "داستایفسکی و دین"، ترجمه ضیاء تاجالدین، مجله اندیشه، س 2، ش 7و8: 173-0140#
حسینی، آزاده و میرانی، ارسطو و میر، محمدعلی، (1399)، "رابطه دین و اخلاق در داستان برادران کارامازوف از فئودور داستایفسکی، فصلنامه علمی جستارنامه ادبیات تطبیقی، س 4، ش 12: 98-0114#
داستایفسکی، فئودور، (1386)، ابله، ترجمه سروش حبیبی، چاپ چهارم، تهران: چشمه#
------، (1403)، برادران کارامازوف، ترجمه صالح حسینی، چاپ بیست و دوم، تهران: ناهید، جلد 1و2#
------، (1392)، برادران کارامازوف، ترجمه پرویز شهدی، چاپ چهارم، تهران: مجید، جلد 1و2#
------، (1393)، دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده، ترجمه ابراهیم یونسی، چاپ دوم، تهران: معین، جلد 1-3#
دباغ، سروش، (1394)، فلسفه لاجوردی سپهری، چاپ اول، تهران: صراط#
ژیلسون، اتین، (1389) ، تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطا، ترجمه رضا گندمی نصرآبادی، چاپ دوم، تهران: سمت#
شرفی، آرمین و اعوانی، شهین، (1397)، "بررسی جایگاه مساله شر در آثار داستایفسکی و تحلیل پاسخهای او به این مساله"، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، د 8، ش 3: 86-0108#
علوی تبار، هدایت و محبتی، مریم، (1391)، "معنای زندگی از دیدگاه داستایفسکی"، پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)، س ، ش1: 125-0150#
قنبری، حسن و رستمی، یداله، (1396)، "بنیانگذاران ایمانگرایی جدید: کیرکگور و ویتگنشتاین"، اسفار، س 3، ش 5: 61-080#
کاتوو، ژاک، (1398)، داستایفسکی و روند خلاقیت ادبی، ترجمه شاهپور عظیمی، چاپ اول، تهران: نیلوفر#
کار، ادوارد هلت، (1387)، داستایفسکی؛ جدال شک و ایمان، ترجمه خشایار دیهیمی، چاپ سوم، تهران: طرح نو#
کیوپیت، دان، (1396)، دریای ایمان، ترجمه حسن کامشاد، چاپ اول، تهران: فرهنگ جاوید#
گروسمان، لئونید، (1386)، داستایفسکی؛ زندگی و آثار، ترجمه سیروس سهامی، چاپ اول، تهران: نیکا#
مالکوم، نورمن، (1395)، نگاه دینی ویتگنشتاین، ترجمه علی آخوندزاهد، چاپ دوم، تهران: گام نو#
مجتهدشبستری، محمد، (1385)، تاملی در قرائت انسانی دین، چاپ دوم، تهران: طرح نو#
محبتی، مریم . علیزمانی، امیرعباس، (1391)، "معنای زندگی از دیدگاه داستایفسکی"، مجله فلسفه و کلام اسلامی، س 45، ش 1: 171-0197#
ملکیان، مصطفی، (1377)، تاریخ فلسفه غرب، چاپ اول، قم: دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، جلد 1و4#
نصری، امیر، (1402)، پوست در برابر پوست؛ خوانش جنایت و مکافات، چاپ چهارم، تهران: چرخ#
------، (1401)، در آغاز رنج بود؛ خوانش برادران کارامازوف، چاپ دوم، تهران: چرخ#
#Cicovacki, Predrag (2012), Dostoevsky and the Affirmation of Life, London: Transacoin Publishers.
Nielson, Kai (2007), The Routledge companion to philosophy of Religion, Chad Meister and Poul Copan (eds), UK: .#Routledge