مدیریت استعداد مبتنی بر عملکرد مالی و یادگیری سازمانی (ارائه خط مشی برای شرکت کرمان خودرو)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول، مدیریت رفتار سازمانی،مدیریت تطبیقی و توسعهمحمدرضا رادفر 1 , منصوره علیقلی 2 , مهدي ابراهيمي 3
1 - استاديار گروه مدیریت مالی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3 - گروه مديريت كسب و كار، واحد الكترونيكي، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت استعداد, عملکرد مالی, یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعيين تأثیر مدیریت استعداد بر عملکرد مالی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در شرکت کرمان خودرو بوده است. روش پژوهش بر مبناي هدف كاربردي، به لحاظ روش جزء تحقيقات توصيفي – پيمايشي و از نظر نحوه گردآوري اطلاعات از زمره تحقيقات همبستگي ميباشد. جامعه آماري شامل کليه کارکنان شاغل در شرکت کرمان خودرو که تعداد آن¬ها در بازه زمـانی تحقيق 715 نفر بوده و بر همين اساس حجم نمونه 250 نفر در نظر گرفته شد. اين تحقيق شامل 4 فرضيه بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها بهرهگيری شده است. برای بررسی فرضیه¬ها از تکنيک تحلیل عاملی و آزمون مدل¬سازي معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل بهره برده شده و يافتههاي تحقيق نشان میدهد مدیریت استعداد بر عملکرد مالی و یادگیری سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری داشته و یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین نتایج نشان داد مدیریت استعداد بر عملکرد مالی با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی تأثیر مثبت دارد.
The purpose of this research was to determine the impact of talent management on financial performance with the mediating role of organizational learning in Kerman Khodro Company. The research method is based on the applied goal, in terms of the method, it is a part of descriptive-survey research and in terms of the method of collecting information, it is a correlation research. The statistical population includes all the employees working in Kerman Khodro company, whose number was 715 during the research period, and accordingly, the sample size was considered to be 250. This research includes 4 hypotheses and a questionnaire tool has been used to collect data. To check the hypotheses, the factor analysis technique and the structural equation modeling test were used in Lisrel software, and the research findings show that talent management has a positive and significant effect on financial performance and organizational learning, and organizational learning has a positive and significant effect on financial performance. Also, the results showed that talent management has a positive effect on financial performance due to the mediating role of organizational learning.
1) اسدیکرم، حمیدرضا (1401). بررسی نقش مدیریت استعداد بر نوسازی استراتژیک با در نظر گرفتن متغیر یادگیری سازمانی به عنوان میانجی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه سمنان.
2) پریش، رقیه؛ سالارزهی، حبیباله؛ موغلی، علیرضا و روشن، علیقلی. (1395). چارچوبی برای مدیریت استعداد در صنعت گردشگری. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین. 6 (17)، 19-1.
3) تشکریجهرمی، محمد؛ صالحی، الهکرم و کوهبر، محمدامین (1401). بررسی نقش مدیریت استعداد و جانشینپروری در توسعه عملکرد موسسات حسابرسی ایران. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران, 5(6), 225-241.
4) جامعی، رضا و نجفی، قاسم. (1398). بررسی رابطه بین ساختار مالکیت و عملکرد مالی با تأکید بر خارج تحقیق و توسعه در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری و منافع اجتماعی، 9(1), 81-100.
5) جباری ظهیرآبادی، علی (1395). سازمان یادگیرنده. انتشارات راشدین، تهران.
6) حسینی، سیدصمد؛ نیکخواه، یونس و کرمی، اژدر (1399). تأثیر توسعه سرمایه انسانی بر عملکرد مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط از طریق عملکرد نوآوری و عملیاتی. جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، 9(1)، 93-114.
7) خوشحالکلویر، علی؛ حقیقی، مسعود و رزقیرستمی، علیرضا (1400). ارائه مدل برای عوامل موثر بر عملکرد فردی در سازمانهای دولتی و خصوصی، به منظور بهبود عملکرد سازمان. جامعه شناسی سیاسی ایران،4(1)، 386-411.
8) ستوده¬آرانی، حسین؛ باغبانی¬آرانی، ابوالفضل؛ مقصودی¬گنجه، یاسر؛ مهتری¬آرانی، محمد و سرپله، زهرا (1400). واکاوی اثر فرآیندهای مدیریت استعداد بر توانمندی شبکه¬سازی و عملکرد سازمانی. فصلنامه تعاون و کشاورزی. 10(37)، 183-199.
9) صادقی علویجه، فریبا؛ شائمی برزکی، علی و تیموری، هادی. (1399). تأثیر اعتماد سازمانی بر یادگیری سازمانی با نقش میانجی اینرسی سازمانی. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران. 9(2)،1-30.
10) عامری، احمد (1401). بررسی تاثیر یادگیری سازمانی و هوش تجاری بر عملکرد مالی با نقش میانجی نوآوری و یادگیری شبکهای. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه پیامنور مشهد.
11) علوي، سميه؛ اربابشيراني، بهروز و اسفندياري، احسان (1393). بررسي ارتباط يادگيري سازماني و نوآوري از ديدگاه سيستم ديناميکي در مرکز تحقيقات مهندسي اصفهان. مدیریت تولید و عملیات. 5(1)، 71-59.
12) غفاری، حسن؛ پورکیانی، مسعود؛ شکاری، غلام عباس و شیخی، ایوب (1397). طراحی مدل مدیریت استعداد با رویکرد یکپارچهسازی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی. 10(36)، 142-117.
13) محمودزاده، میثم و بهاروندی، الهه (1402). تأثیر هوش تجاری، یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی شرکتهای نوآور مستقر در ایران. چشم انداز حسابداری و مدیریت. 5(77)، 138-151.
14) نصراللهی، مهدی؛ فتحی، محمدرضا و نظری، حمید (1395). بررسی تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد مالی شرکتهای شهرک صنعتی البرز استان قزوین: نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی و نوآوری. بررسیهای بازرگانی, 14(81), 43-62.
15) هداوند، مجتبی و کزازی، روح¬اله (1401). بررسی تاثیر سازمان یادگیرنده بر عملکرد سازمان با نقش میانجی رفتارهای نوآورانه (نوآوری باز). مطالعات رفتاری در مدیریت. 13(32). 182-161.
16) یوسفیجنافرد، غلامحسن (1399). تاثیر مدیریت استعداد بر یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
17) Almohtaseb, A. A., Shaheen, H. A. K., Alomari, K. M., & Yousef Almahameed, M. A. (2020). Impact of Talent Management on Organizational Performance: The Moderating Role of an Effective Performance Management System. International Journal of Business and Management, 15(4), 11-24.
18) Baba, M., Mahmood, R., & Halipah, A., (2017). The moderating role of environmental turbulence on the relationship between organizational learning and firm innovativeness. International Journal of management research and reviews, 7(2), p.148.
19) Glenn, T. (2012). The state of talent management in Canada’s public sector. Administration Publique Du Canada, 55(1), 25–51.
20) Hariharan, K., and Vivekanand, G. (2018) Perspectives on organizational learning. Indian Journal of Commerce and Management Studies, 9(1),81-86.
21) Liao, S.H., & Wu, C.H., (2009). The Relationship among Knowledge Management, Organizational Learning, and Organizational Performance, International Journal of Business and Management, Vol.4, NO,4, P.64-76.
22) Makram, H.S., Parrow, P. and Greasley, K. (2017). How do strategic actors think about the value of talent management? Moving from talent practice to the practice of talent. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 4(4), 259-378.
23) Mohammed, A. A., Gururajan, R., & Hafeez-Baig, A. (2017). Primarily investigating into the relationship between talent management and knowledge management in business environment. International Conference on Web Intelligence (pp.1131-1137).
24) Nurfadilah, D., Samidi, S., & Daryanto, W. M. (2022). The role of talent development on business performance in Islamic rural banks. In Frontiers in Education (Vol.7, p.1045729). Frontiers.
25) Phillips, D. R., & Roper, K. O. (2009). A framework for talent management in real estate. Journal of Corporate Real Estate, 11(1), 7–16.
26) Tarigan, J., Ferdian, G. N., Hatane, S. E., & Dharmayanti, D. (2018). Talent management and financial performance: does organization learning mediate that relationship?. Asia-Pacific Management and Business Application, 7(1), 1-16.
27) Ulrich, K., Guijarro-Garcia, M., Perez-Ruiz, P., & Hernandez-Gadea, J. (2022). Talent Management and Financial Profitability: An Essential Binomial in the Contemporary Company. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 81-85.