طراحی الگوی فعالیتهای راهبرد تحول دیجیتال برای سازمانهای تولیدی
محورهای موضوعی : مدیریت
رضا صبوری
1
,
ناصر فقهی فرهمند
2
*
,
سلیمان ایران زاده
3
1 - گروه مدیریت صنعتی،واحدتبریز،دانشگاه آزاداسلامی،تبریز،ایران.
2 - گروه مدیریت صنعتی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه مدیریت صنعتی ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
کلید واژه: راهبرد تحول دیجیتال, اقدامات مدیریتی, محرکهای تحول دیجیتال.,
چکیده مقاله :
با توجه به تأثیرات دگرگونکننده فناوریهای دیجیتال بر تقریباً تمامی جنبههای محیط درونی و بیرونی سازمان، تدوین و اجرای یک راهبرد تحول دیجیتال به یک نگرانی کلیدی برای بسیاری از سازمانها تبدیل شده است. بر همین اساس، هدف این پژوهش طراحی الگوی فعالیتهای راهبرد تحول دیجیتال برای سازمانهای تولیدی بوده و روش تحقیق توصیفی-علی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو بخش خبرگان و کلیه مدیران شرکتهای تولیدی در استان آذربایجان شرقی میباشد. در این پژوهش 14 نفر از خبرگان در بخش اول مشارکت داشته و 338 نفر از مدیران شرکتهای تولیدی در بخش دوم پژوهش به پرسشنامهها پاسخ دادهاند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری تفسیری و مدلسازی مسیری ساختاری بهره گرفته شده است. یافتههای بخش مدلسازی ساختاری- تفسیری نشان میدهد که الگوی فعالیتهای راهبرد تحول دیجیتال در سازمانهای تولیدی استان آذربایجان شرقی در شش سطح قرار میگیرد. فعالیت محرکهای تحول دیجیتال بیشترین تأثیرگذاری و پیامدهای تحول بیشترین تأثیرپذیری را در الگوی فعالیتهای راهبرد تحول دیجیتال در سازمانهای تولیدی داشتهاند. همچنین، آزمون الگوی طراحی شده نشان دهنده روایی و پایایی مناسب الگو و تأیید روابط مستقیم و غیر مستقیم فعالیتهای راهبرد تحول دیجیتال در سازمانهای تولیدی و تأیید الگوی طراحی شده بر اساس دادههای تجربی بوده است.
Given the transformative effects of digital technologies on almost all aspects of the organization's internal and external environment, developing and implementing a digital transformation strategy has become a key concern for many organizations. Accordingly, the purpose of this study was to design a model of digital transformation strategy activities for manufacturing organizations and the research method was descriptive-causal. The statistical population of this study included two sections: experts and all managers of manufacturing companies in East Azerbaijan Province. In this study, 14 experts participated in the first section and 338 managers of manufacturing companies responded to the questionnaires in the second section of the study. Two questionnaires were used to collect data. Interpretive structural modeling and structural path modeling were used to analyze the data. The findings of the interpretive structural modeling section show that the model of digital transformation strategy activities in manufacturing organizations in East Azerbaijan Province is at six levels. The activities of digital transformation drivers have had the greatest impact and the consequences of transformation have had the greatest impact on the pattern of digital transformation strategy activities in manufacturing organizations. Also, testing the designed pattern has shown the appropriate validity and reliability of the pattern and confirmed the direct and indirect relationships of digital transformation strategy activities in manufacturing organizations and confirmed the designed pattern based on empirical data.