تدوین مدل پارادایمی فرهنگ سازمانی معلمان ابتدایی استان کرمانشاه
محورهای موضوعی :سعیده بهرامیان 1 , فرانک موسوی 2 * , مریم اسلام پناه 3 , الهام کاویانی 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - عضوهیات علمی مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحدکرمانشاه، ایران
4 - علوم تربیتی، تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, معلمان ابتدایی, آموزش و پرورش, دوره ابتدایی, کیفیت آموزش,
چکیده مقاله :
زمینه : فرهنگ سازمانی نقش مهمی در عملکرد و اثربخشی معلمان ایفا میکند. پژوهش حاضر به بررسی و تدوین مدل پارادایمی فرهنگ سازمانی معلمان ابتدایی استان کرمانشاه میپردازد. هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل فرهنگ سازمانی معلمان ابتدایی استان کرمانشاه بهمنظور شناسایی و تحلیل ابعاد مختلف آن است. روشها: این پژوهش با استفاده از روش کیفی و نظریه دادهبنیاد مبتنی بر رهیافت نظاممند کوربین و استراوس انجام شد. جامعه آماری شامل اساتید مدیریت آموزشی، مدیران و دبیران آموزش و پرورش استان کرمانشاه بود. با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری، 16 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته صورت گرفت. روایی محتوایی با ضریب لاوشه و پایایی با روش توافق درون موضوعی بین کدگذاران به میزان 83.87% تأیید شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار NVIVO10 انجام گرفت. یافتهها: در نهایت، 12 مقوله در قالب ابعاد ششگانه مدل پارادایمی شامل موجبات علی (2 مقوله)، مقوله اصلی: فرهنگ سازمانی (2 مقوله)، راهبردها (2 مقوله)، شرایط زمینهای (2 مقوله)، شرایط مداخلهگر (2 مقوله)، و پیامدها (2 مقوله) شناسایی شد. نتیجهگیری : استفاده از شرایط علی، شرایط مداخلهگر و شرایط زمینهای با اتخاذ راهبردهای مناسب منجر به کسب پیامدهای مطلوب در زمینه فرهنگ سازمانی معلمان ابتدایی میشود.
Background: Organizational culture plays a significant role in the performance and effectiveness of teachers. This study aims to examine and develop a paradigmatic model of the organizational culture of elementary school teachers in Kermanshah Province. Objective: The objective of this research is to present a model of the organizational culture of elementary school teachers in Kermanshah Province to identify and analyze its various dimensions. Methods: This research was conducted using a qualitative method and grounded theory based on the systematic approach of Corbin and Strauss. The statistical population included educational management professors, managers, and teachers from the Department of Education in Kermanshah Province. Through purposive sampling and until reaching theoretical saturation, 16 individuals were selected as the sample. Data were collected through in-depth and semi-structured interviews. Content validity was confirmed using the Lawshe content validity ratio, and reliability was verified with an inter-coder agreement rate of 83.87%. Data analysis was performed using NVIVO10 software. Findings: Ultimately, 12 categories were identified within the six dimensions of the paradigmatic model, including causal conditions (2 categories), the main category: organizational culture (2 categories), strategies (2 categories), contextual conditions (2 categories), intervening conditions (2 categories), and outcomes (2 categories). Conclusion: Utilizing causal conditions, intervening conditions, and contextual conditions with appropriate strategies leads to achieving desirable outcomes in the organizational culture of elementary school teachers.
1. اسدی، حسن؛ رهاوی، رزا (۱۳۹۹)، «رابطه فرهنگ سازمانی با بهرهوری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش سراسر کشور»، مجله حرکت، ۲۰، ۲۳-۳۴.
2. برون، مهرداد (۱۳۹۵)، فرهنگ سازمانی، کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، تهران.
3. بزرگینژاد، خدیجه؛ زارعی، رضا (۱۳۹۶)، «ابعاد و شاخصهای کیفیت مدارس»، دومین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه تهران.
4. جاویدمهر، محمود؛ معقول، علی؛ نودهی، حسن؛ بینش، مرتضی (۱۳۹۷)، «بررسی ارائه مدل آموزش فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش خراسان رضوی با استفاده از مدل نظریهای داده بنیاد»، پژوهش در نظامهای آموزشی، ۱۲(۴)، ۶۷۱-۶۹۰.
5. حسنی، دلارام؛ احمدی، عباداله (۱۳۹۴)، «رابطه بین فرهنگ سازمانی با توسعه حرفهای معلمان»، نوآوریهای مدیریت آموزشی، ۱۰(۴)، ۷-۱۸.
6. کیخانزاد، مهین؛ صفاریان همدانی، سعید؛ ضامنی، فرشیده (۱۳۹۷)، «ارائه مدل فرهنگ سازمانی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران»، رهبری و مدیریت آموزشی، ۴۴، ۱۷۳-۱۸۶.
7. Alzahrani, S.M.H., Hammersley-Fletcher, L., & Bright, G. (2016), "Identifying Characteristics of a 'Good School' in the British and Saudi Arabian Education Systems," Journal of Education and Practice, 27, 136-148.
8. Asad Khan, M., Ismail, F., Hussain, A., & Alghazali, B. (2020), "The Interplay of Leadership Styles, Innovative Work Behavior, Organizational Culture, and Organizational Citizenship Behavior," SAGE Open, 10(1), 21582440198.
9. Azeem, M., Ahmed, M., Haider, S., & Sajjad, M. (2021), "Expanding competitive advantage through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation," Technology in Society, 66, 101635.
10. Bahamonde, G., & Mayday, A. (2020), "Teacher's perceptions of School culture in Relation to School's Effectiveness," Western Michigan University.
11. Batugal, M.L.C., & Tindowen, D.J.C. (2019), "Influence of Organizational Culture on Teachers' Organizational Commitment and Job Satisfaction: The Case of Catholic Higher Education Institutions in the Philippines," Universal Journal of Educational Research, 7(11), 2432-2443.
12. Brown, R. (2004), "School culture and organization: Lessons from research and experience," Denver, CO: Paper for the Denver Commission on Secondary School Reform.
13. Cameron, K. (2008), "A process for changing organization culture," Handbook of Organization Development, 14(5), 2-18.
14. Corbin, J.M., & Strauss, A.L. (2008), "Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory," Los Angeles, Calif: Sage Publications.
15. Creswell, J.W., & Miller, D.L. (2000), "Determining Validity in Qualitative Inquiry," Theory into Practice, 39(3), 124-30.
16. Ferine, K.F., Aditia, R., & Rahmadana, M.F. (2021), "An empirical study of leadership, organizational culture, conflict, and work ethic in determining work performance in Indonesia's education authority," Heliyon, 7(7), e07698.
17. Hartnell, C.A., Ou, A.Y., & Kinicki, A. (2011), "Organizational culture and organizational effectiveness: A meta-analytic investigation of the competing values framework’s theoretical suppositions," Journal of Applied Psychology, 96(4), 677-694.
18. Hazem, S.M., & Zehou, S. (2019), "Organizational culture and innovation: A literature review," Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Education, Culture and Social Development (ICECSD 2019), Published by Atlantis Press.
19. Hoy, W., & Miskel, C. (2008), "Educational administration: Theory, research, and practice," Boston: McGraw Hill companies.
20. Lawshe, C.H. (1975), "Quantitative approach to content validity," Personnel Psychology, 28(4), 563-575.
21. Marcoulides, G.A., Heck, R.H., & Papanastasiou, C. (2005), "Student perceptions of school culture and achievement: Testing the invariance of a model," The International Journal of Educational Management, 19(2), 140–152.
22. Maull, R., Brown, P., & Cliffe, R. (2018), "Organisational Culture and Quality Improvement: a case study examination," International Journal of Operations & Production Management, 21(3), 302-326.
23. Roach, A.T., & Kratochwill, T.R. (2004), "Evaluating school climate and school culture," Teaching Exceptional Children, 37(1), 10–17.
24. Simbolon, N.L., & Priyonggo, B.S. (2022), "Analysis of the Effects of Self-Efficacy Mediation and Organizational Commitment on the Effect of Transformational Leadership Style and Organizational Culture on Employee Performance of PT Sarana Lintas Caraka," Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal), 5(1), 6611-6624.
25. Somprach, K., Prasertcharoensuk, T., & Ngang, T.K. (2015), "The Impact of Organizational Culture on Teacher Learning," 5th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership, WCLTA 2014, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 1038–1044.
26. Terzi, A.R. (2007), "Faculty culture perception of university students," Journal of National Education, 176, 98–108.
27. Terzi, A.R. (2016), "Teachers’ perception of organizational culture and trust relation," International Journal of Organizational Leadership, 5(4), 338-347.
28. Tindowen, D.J. (2019), "Influence of Empowerment on Teachers’ Organizational Behaviors," European Journal of Educational Research, 8(2), 617-631.
29. Wiesner, G., & Yuniarti, N. (2018), "Systematic Quality Management in Vocational Educational Institutes: Role of Teachers in Development of Organizational Quality," Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 24(1), 162-170.