بررسی تأثیر رهبری توزیعی بر دستیابی به تعالی سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی :مریم اسماعیلی 1 , مژگان عبدالهی 2 , علیرضا محمدی نژاد گنجی 3 , رمضان جهانیان 4 , پریسا ایران نژاد 5
1 - دانشجوی دکتری ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استادیار گروه علوم تربیتی،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی کرج،ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - هیات علمی
5 - دانشگاه ازاد
کلید واژه: رهبری توزیعی, تعالی سازمانی, مدیران مدارس ابتدایی, مدل سازی معادالت ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف:پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگویتعالی سازمانی مبتنی بر رهبری توزیعی در مدیران مدارس ابتدایی انجام شد.روش:این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی (کیفی-کمی) بود. در فاز کیفی، با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته با۱۴نفر از مدیران آموزشوپرورش شهرستانهای تهران (تارسیدن به اشباع نظری) و تحلیل دادهها با رویکرد نظریه دادهبنیاد، مدل اولیه استخراج شد. در فاز کمی، پرسشنامهای مبتنی بر یافتههای کیفی طراحی و بین۲۳۲مدیر مدارس ابتدایی شهرستانهای شهریار، مالرد و شهرقدس (براساس فرمول کوکران) توزیع گردید. تحلیل دادههای کمی با استفاده از نرمافزارAmosو روش مدلسازی معادالت ساختاری انجام شد.یافتهها:در بخش کیفی، مؤلفههای کلیدی رهبری توزیعی در قالب۶مقوله اصلی (شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، محوری، راهبردها و پیامدها) شناسایی شد.نتیجه گیری: نتایجکمی نشان داد کهتاثیر مثوله های علی(=0.63β،p<0.001) ، شرایط مداخله گر(=0.76β،p=0.007)و بستر ها (=0.81β،p<0.001)بر مقوله محوری مثبت و معنا دار است.بسترهابیشترین تأثیر را بر مقوله محوری داشتند(=0.81β.)تأثیرمقوله محوریبر راهبردها(=0.63β،p<0.001)وراهبردهابر پیامدها(=0.59β،p<0.001)نیز معنادار بود.شاخصهای برازش مدل(GFI=0.91 CFI=0.81 RMSEA=0.06)حاکی از اعتبار الگو بودند.نتیجهگیری:الگوی پیشنهادی تأیید کرد که رهبری توزیعی با تقویت مشارکت، تفویض اختیار و ایجاد بسترهای سازمانی، دانشمحور وحمایتی، بهطور مستقیم و غیرمستقیم تعالی سازمانی مدارس را بهبود میبخشد. این یافتهها نقش کلیدی برنامهریزی برای پذیرش رهبری توزیعی و اصالح ساختارهای مدیریتی را در دستیابی به تعالی سازمانی برجسته میکند.
Abstract Background: The complexity and size of school systems is such that a leader cannot perform the tasks of schools alone, therefore the distributed leadership style as a new perspective in leadership is an effective method for improving and excelling schools. purpose: The purpose of the current research was to validate the distributed leadership model based on organizational excellence in elementary school principals. Method: The method of the present research was applied in terms of its purpose and descriptive in terms of the survey type. The statistical population of the research included principals of elementary schools of education and training in Shahryar, Mallard, and Shahreghods cities, respectively, in the number of 338, 149, and 100 people, and the statistical sample was based on the Cochran formula of 232 people, who were randomly selected from the three mentioned cities. Became. The data collection tool consisted of a researcher-made questionnaire with 6 components and 68 questions, the reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha for the components was 0.75, causal 0.81, intervention 0.78, and substrates 0.74. , strategies were 0.72 and axial 0.71. Also, hypothesis analysis was done using structural equation method and Amos software. Findings: The results showed that the causal category, intervening conditions, and contexts had a positive and significant effect on the central category, and the effect of contexts and intervening conditions was greater. Also, the impact of the central category on the strategies and the impact of the strategies on the results has been positive and significant.