ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیحمیده برومند 1 , امید ونداد 2 , احمد اکبری 3 , تورج فلاح 4
1 - 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, رهبری تحول آفرین, رهبری حمایتی,
چکیده مقاله :
در این پژوهش که با هدف ارائه مدل رهبری تحولآفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی آ.پ انجام شده است. نخست جهت شناسایی وضع موجود از روش پیمایشی استفاده شد و سپس به منظور پیشبرد پژوهش پرسشنامه بین نمونهآماری توزیع گردید. جامعه-آماری پژوهش حاضر را تعداد431 نفراز معاونان پژوهشی مدارس منطقه تبادکان شهر مشهد تشکیل دادند. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد205 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. نتایج حاصل از ارزیابی مقادیر آزمون T نشان داد که همبستگی مشاهده شده بین مولفههای مورد بررسی و متغیر رهبری تحولآفرین در اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد کاملا معنادار میباشد و در بین مولفه های اصلی مورد بررسی، مولفه ویژگی های آرمانی با بار عاملی 0.94 دارای بیشترین تبیینکنندگی در رابطه با نقش رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد می باشد.
This study was conducted with the aim of presenting a transformational leadership model based on the supportive Leadership of directors and vice-presidents of Education. First, a survey method was used to identify the current situation and then a questionnaire was distributed among the statistical population to advance the research. The statistical population of the present study was composed of 431 research assistants of schools in Tabadakan district of Mashhad. According to Morgan's table, the sample size was determined as 205 people who were selected using stratified random sampling. The results of the evaluation of T-test values showed that the observed correlation between the investigated components and the transformational leadership variable in the Tabadakan District Education Department of Mashhad is quite significant. Among the main components under investigation, the ideal characteristics component with a factor load of 0.94 has the most explanatory power in relation to the role of transformational leadership based on the supportive leadership of the directors and vice-presidents of education in the Tabadakan District of Mashhad.
_||_