رابطه فرهنگسازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه ۱۵ شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیهنگامه کاظمی 1 , حسینعلی جاهد 2 , هادی مصدق 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
کلید واژه: انگیزش شغلی, معلمان مدارس ابتدایی, کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی منطقه پانزده شهر تهران بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی منطقه ۱۵٫ شهر تهران بوده و با توجه به جدول مورگان- کرجسی حجم نمونه ۳۰۶٫ نفر برآورد گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (۲۰۰۰٫) است. برای بررسی انگیزش شغلی از پرسشنامه انگیزش شغلی هرزبرگ (۲۰۰۰٫) استفاده گردید. یافتههای به دست آمده نشان داد بین متغیر فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان (۰٫/۰٫=p و ۴۸۰٫/۰٫=r) رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت؛ بنابراین با ۹۹٫% اطمینان میتوان گفت که با بهبود فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی معلمان گروه نمونه افزایش مییابد و بالعکس. همچنین یافتهها نشان داد بین مؤلفههای مشارکتی، ثبات و یکپارچگی، انعطافپذیری و مأموریتی فرهنگ سازمانی و انگیزش شغلی معلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. با احتساب معنیداری هر کدام از فرضیات تحقیق پیشنهادات کاربردی از جمله؛ برگزاری دورههای آموزشی جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و مؤلفههای آن برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش، آگاهی از نوع فرهنگ حاکم در مدارس و پیشنهادات پژوهشی از جمله؛ انجام این تحقیق به صورت کیفی در جامعه معلمان آموزش و پرورش و بررسی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی مدارس داده شد.کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی، انگیزش شغلی، معلمان مدارس ابتدایی
The purpose of this research was to determine the relationship between organizational culture and job motivation of primary school teachers in district 15 of Tehran. The statistical population included all primary school teachers in district 15 of Tehran, and according to the Morgan- Krejcie table, the sample size was estimated to be 306 people. The data collection tool includes Denison's organizational culture questionnaire (2000). Herzberg's job motivation questionnaire (2000) was used to assess job motivation. The findings showed that there was a positive and significant relationship between the organizational culture and teachers' job motivation (p=0.0 and r=0.480). Therefore, it can be said with 99. % confidence that with the improvement of the organizational culture, the job motivation of the teachers in the sample group will increase and vice versa. The findings also showed that there was a positive and significant relationship between the components of participation, stability and integration, flexibility and mission of organizational culture and job motivation of teachers. Considering the significance of each of the research hypotheses, practical suggestions such as; holding training courses to promote organizational culture and its components for education principals and teachers, awareness of the prevailing culture in schools and research suggestions such as; This study was conducted qualitatively in the community of education teachers and examined the factors affecting the organizational culture of schools.
_||_