اعتبارسنجی ارائه الگوی مفهومی تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاحمد محمدپور 1 , حیدر تورانی 2 , بیژن عبداللهی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و مدیریت، دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
2 - استاد مدیریت آموزشی، گروه مطالعات برنامه درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ، تهران، ایران.
3 - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی, اعتبارسنجی, الگو, دانشگاه فرهنگیان, دانشجو معلم,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی مفهومی تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان به اجرا در آمد. برای تحقق هدف فوق، از روش پژوهش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه اعضاء هیئت علمی و غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان که تعداد 384 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن از طریق ضریب CVR برابر با 84.09 درصد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 0.89 برآورد شد. برای تحلیل داده های پژوهش در بخش توصیف آماری از میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی و در بخش استنباط آماری از تحلیل عاملی تأییدی نوع دوم و با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. براساس نتایج این پژوهش الگوی تربیت دانشجومعلم کارآفرین تمامی گویهها سازههای خود را تبیین میکند، الگو از برازش مناسبی برخوردار است و تمامی روابط آن براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم معنیدار هستند. بنابراین الگوی تربیت دانشجومعلم کارآفرین از اعتبار لازم برخوردار است.
The aim of this study was to validate the conceptual model of entrepreneurial student teacher training at Farhangian University. The research method is descriptive-survey. The statistical population consisted of all faculty and non-faculty members of Farhangian University, 384 of whom were selected by random cluster sampling. A researcher-made questionnaire was used to collect research data, the validity of which was estimated to be 0.84% by VCR coefficient and its reliability was estimated to be eighty-nine percent based on Cronbach's alpha. To analyze the research data in the statistical description section of the mean, standard deviation, skewness and elongation and in the statistical inference section of the second type of confirmatory factor analysis was performed using LISREL software. Based on the results of this research, the student-teacher training model of the entrepreneur explains all its constructs. The model has a good fit and all its relationships are significant based on the second-order factor analysis. Therefore, the entrepreneurial teacher training model has the necessary validity.
_||_