برجسته سازى در داستان کوتاه سه قطره خون
محورهای موضوعی : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
کلید واژه: صادق هدایت, برجسته سازى, داستانِ کوتاه,
چکیده مقاله :
"برجسته سازى" یکى از اصطلاحاتِ مرتبط با مکتب "فرمالیسم" است. بر اساس این نظریه، دریافتِ ما از زندگى، همواره در اثر عادت، ملال آور مى شود، چرا که جریان خودکارسازى، همه چیز را فرسوده مى کند، بنابراین نویسندگان از طریق صناعات زبانى و هنجارگریزى هاى خلّاقانه مى توانند زبان را رو به جلو هدایت کرده، از وضعیت پس افتادگى، ایستایى و رکود بیرون آورند. در این مقاله داستان کوتاه "سه قطره خونِ" "صادق هدایت" از منظر برجسته سازى مورد بررسى قرار گرفته، نشان داده شده است که چگونه هدایت با استفاده از شخصیّت پردازى تازه و تحلیل روانى شخصیّت ها همراه با زبان نمادین، تکرار و شبیه سازى، برجسته سازى نوشتارى، برجسته سازى معنایى، عدول زمانى، لحن طنزآمیز و ایجاز، زبان داستانش را برجسته کرده است.