تبیین جامعه شناسی عوامل اثرگذار بر مدیریت بدن زنان سنندج (مورد مطالعه: زنان 25 تا 45 سال ساکن شهر سنندج)
محورهای موضوعی : زن و جامعهپرستو ملکی 1 , حسین دهقان 2 , طلیعه خادمیان 3
1 - دانشجوی مقطع دکترا جامعه شناسی فرهنگی،گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: پذیرش اجتماعی, مدیریت بدن, هویت جنسیتی, تمایز طلبی, منزلت طلبی,
چکیده مقاله :
هدف: مدیریت بدن؛ رسیدگی، دستکاری و توجه به بدن است که تحت تاثیر عوامل متفاوت است و این پژوهش درصدد تبیین مدیریت بدن و عوامل ظاهری اثرگذار بر مدیریت بدن زنان شهر سنندج است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریات آنتونی گیدنز و اروینگ گافمن است. روش: روش تحقیق پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته است و حجم نمونه برابر با 441 نفر از زنان 25 تا 45 سال ساکن شهر سنندج که از طریق نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. یافته ها: طبق نتایج بین مدیریت بدن و پذیرش اجتماعی، منزلتطلبی، تمایزطلبی و هویت جنسیتی رابطه معناداری وجود دارد و طبق آزمون رگرسیون؛ منزلتطلبی بیشترین تاثیر را بر شکلدهی مدیریت بدن دارد. در واقع دستکاری و تنظیم بدن از دیدگاه پاسخگویان، ابزاری برای دریافت تایید و مقبولیت اجتماعی است، تا بتواند با بدن و ظاهری متمایز هویت نو و عامه پسند ارائه کند. نتیجه نهایی: با این پژوهش میتوان نتیجه گفت، مدیریت بدن از یک سو فرصتی برای بهبود وضعیت جسمانی و سلامتی و اتخاذ سبک زندگی سالم و از سوی دیگر تهدیدی برای سلامتی و اتخاذ سبک زندگی ناسالم و تظاهرگونه است و نکته مهم شیوه بهرهمندی از این فرصت با توجه به علاقه و تعلق زنان سنندجی به سبک پوششی، سبک تغذیه و سبک مصرفی قومی جهت توانمندسازی و نمایش هنر و هویت قومی برای ارتقاء جایگاه زنان سنندجی است. به همین منظور باید مسئولین با افزایش آگاهی و مهیا کردن بستر و شرایط از این فرصت، برای معرفی و الگوسازی بهره بگیرند.
Introduction:Body management; handling,manipulating and paying attention to the body is influenced by different factors and this research tries to explain the body managementand external factors affecting the body management of women in Sanandaj city.The theoretical framework of this research is based on the theories of Anthony Giddens and Erving Goffman.Method:The survey research method and the research tool is a researcher-made questionnaire and the sample size is equal to 441 women aged 25 to 45 living in Sanandaj city,who were selected through multi-stage cluster sampling.Findings:According to the results,there is a significant relationship between body management and social acceptance,dignity,discrimination and gender identity,and according to the regression test.In fact,from the point of view of the respondents,manipulation and adjustment of the body is a tool to receive approval and social acceptance,so that it can present a new and popular identity with a distinctive body and appearance.With this research,it can be concluded that,on the one hand,body management is an opportunity to improve the physical condition and health and adopt a healthy lifestyle,and on the other hand,it is a threat to health and adopting an unhealthy and pretentious lifestyle,and the important thing is how to take advantage of this opportunity with Paying attention to the interest and belonging of Sanandji women to the clothing style,eating style and style of consumption is to empower and display the art and ethnic identity to improve the status of Sanandji women.For this purpose,the officials should take advantage of this opportunity to introduce and modelbyincreasing awarenessand preparing the platform and conditions.
1.Ghobadi, H. Kaldi, A.R., & Mahdavi, M.S. A. (2007). Sociological Explanation of Body Management and its Relationship with Social and Cultural Factors, The women and families culture-educational,13(45):P. 75-95. [Persian].
2.Giddens, A. (2009). Modernity and individuality, society and personal identity in the new era. Translator: Nasser Mofaqian. Sixth edition. Tehran: Ney Publishing, [Persian].
3.Amirpoorsaeed, M.A. Seifi, B.,& Rezaii, A.Lifestyle and body management: A Sociological study (Case study: Women in Rafsanjan), Scientific publications management system, 14(53):P. 47-70. [Persian]
4.Nerini. A, Matera, C. DiGesto, C. Rosa Policardo, G.,& Stefanile, C.(2019). Exploring the Links BetweenSelf-CompassionBody Dissatisfaction and Acceptance of Cosmetic Surgery in Young Italian Women, Frontiers in Psychology, 3 (10):P. 108-119.
5.Ilvari, M.,& Edrisi, A.(2021). Body management and the acquisition of modern identity in female citizens, using Grounded Theory approach (Case of study: Gorgani women), Journal of sociological Urban student, 10 (37):P. 91-120.[Persian]
6.Inanlou, M.(2015). Constructing the Body: The Sociology of Youth Body Management Styles. First Edition. Tehran: Sociologists. [Persian].
7.Afshani, A., & Salmani, H. (2022). ShiriMohammadabad, h. Social factors related to body management among the youth of Yazd, Iranian Journal of Sociology, 22 (4):P. 97-119. [Persian]
8.Jahanparvar, i., & Ashayeri, T. (2021). Meta-analysis of Iranian society's tendency to manage the body. Journal Socio-cultural changes, 18 (2): P.49-68.[Persian]
9.Ghazi, b. Rashidpour, A. Qolizadeh, A.,& Causi, A.(2020). Women's body management style with socio-cultural approaches, Behavioral studies in management, 9 (18): P.1-19.[Persian]
10.lvari, M.,& Edrisi, A.Social Changes of Distinction and Costs of Body Management with Grounded Theory Approach (Case study; Gorgan women). Journal of Socio-cultural changes, 17 (1): P.1-20.[Persian].
11.Rosaria, J. M.,& Juli, L.(2020). Body Identity Search: The Suspended Body. Psychiatry Danubina, 32 (1): P.83-87.
12.Daneshmehr, H.,& Hassankhani, A.(2022). Girls’ Narrative of the Dressing Phenomenon: A Redefinition of Its Identity and for Meaning (Case study: young girls in Shahindej). Quarterly of Social Studies Research in Iran,11 (1): P.81-112.[Persian]
13.Stolovy, T.(2021). The Self, Styling Clothing Practices, Personality Traits and Body Image Among Israeli Women, National Library of Medicine, 13 (12): P.719-726.
14.Qingqing, S. Katherine, L.A.,& Nicole, A. Materialism,(2018). Self-Objectification and Capitalization of Sexual Attractiveness Increase Young Chinese Women's Willingness to Consider Cosmetic Surgery, Sec. Gender, Sex and Sexualities, 23 (9):P. 11-19.
15.Chrisler, J.C.,& Robledo, J.(2018). Woman's Embodied Self: Feminist Perspectives on Identity and Image. American Psychological Association, 13 (7):P. 1-14.
16.SafariShali, R.(2019). Women’s Tendency towards Cosmetic Surgery as Social Acceptability: Displaying Objective Welfare. Social Sciences, 26 (84):P. 69-96.[Persian].
17.Giddens, A.(2004). Central Issues in Social Theory: Action, Structure and Contradiction in Social Analysis, Translator: Mohammad Rezaei, Tehran: Nasher Soad.[Persian].
18.Giddens, A.(2006). The Consequences of Modernity, translated by Mohsen Trio ,third edition,Tehran,Markaz ublication.[Persian].
19.Goffman, A.(2006). Dag Nang, a solution to lost identity, translator: Masoud Kianpour,secondedition,Tehran:Ney publishing center.[Persian].
20.Goffman, A.(2020). Self-expression in everyday life, translator: Massoud Kianpour, 7th edition, Tehran: Nashr-e-Karzan.[Persian].
21.Norozi, A. Maleki, A. Parsamehr, M.,& Ghasemi, H.(2018). Investigating the effect of body image and body management on women's sports participation in Ilam province, Journal of Applied sociology, 29 (4): 99-122. [Persian].
22.Zorofi, M.(2013). The relationship between social acceptance and skill among students of Islamic Azad University of Shabestar. The Journal of Sociolog studies, 6 (19):91-110. [Persian].
23.Abbaszadeh, M. Mahmoud Moulai Kermani, B.,& Aghdasi Alamdari, F. (2014).Sociological Study of the Intervening Variable of Social Acceptance in the Effectiveness of Mass Media on the Tendency of Women to Cosmetic Surgery. Quarterly Journal of Woman & Society, 5 (19): 47-66.[Persian].
24.Naeimi, G. Pirseghi, F. Bashirpoor, M.,& Akbari, Z .(2015).Role of Family of Origin and Self-Differentiation components' in anticipation of Students' propensity to Marriage.Counseling and Psychotherapy Culture Quarterly, 6 (21): 87-107.[Persian].
25.Moslehti Kochsefahani, h.,& Kakui Dinki, A.(2020).Social status. First edition. Tehran: Publishing to Andish.[Persian].
26.Sabinejad, M.(2009). Identity and gender roles. First edition. Tehran: Center for Women and Family Affairs.[Persian].
_||_