شبیهسازی عددی الگوی جریان با استفاده از نرمافزارSSIIM حول یک سازه
محورهای موضوعی : علوم آبمهرناز روزبهانی 1 , کورس نکوفر 2 , وحیدرضا صوفی 3
1 - کارشناس پژوهشگاه هوافضا، سازمان هوافضای کشور، تهران، ایران
2 - دانشکده فنی و مهندسی، واحد چالوس، دانشگاه ازاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگده فنی و مهندسی ، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه: پایه, الگوی جریان, نرمافزار SSIIM, : آبشستگی,
چکیده مقاله :
چکیده: مطالعات انجام شده روی سازههای هیدرولیکی به خصوص اطراف پایههای پل نشان میدهد که یکی از عوامل اصلی تخریب پلها آشفتگی موضعی جریان است. برای اینکه بتوان طراحی اقتصادی و قابل اطمینان داشت، باید حداکثر عمق آبشکستگی در اطراف پایهها را به دست آورد. برآورد حداکثر عمق آبشستگی با هدف تعیین عمق لازم برای پایههای پل لازم است، زیرا در غیر این صورت ممکن است منجر به تخریب پل شود. در این پژوهش از نرمافزارSSIIM استفاده شده است که به صورت سهبعدی، معادلات جریان و رسوب را لحاظ میکند. در این نرمافزار، میدان جریان از معادلات ناویراستوکس و مدل آشفتگی k- به دست می آید و سپس، با استفاده از حل غیردائمی میدان رسوب و معادله پیوستگی، تغییرات تراز کف در اطراف پایه پل محاسبه میشود. مقایسه نتایج نشان میدهد که عمق آبشستگی با زیاد شدن ارتفاع، افزایش مییابد و اگر شیب زاویهای از یک حد بالاتر رود، تخریب دیواره حفره آبشستگی را همراه دارد.
Studies on hydraulic structures, especially around the bridge bases, show that one of the main causes of bridge destruction is the local turbulence of the flow. In order to be economical and reliable design, you have to get the maximum depth of deflection around the bases. Estimating the maximum depth of scouring with the purpose of determining the depth required for bridge bridges is necessary, as otherwise it may lead to bridge collapse. SSIIM software is used in this study, which takes into account the flow and sediment equations in a three-dimensional fashion. In this software, the flow field is obtained from the Navier-Stokes equations and the K-ε turbulence model, and then, using the nondetective solution of the deposit field and the continuity equation, the ground level changes are calculated around the bridge's base. Comparison of the results shows that the scour depth increases with increasing height, and if the angular gradient exceeds a limit, then the destruction of the wall of the scouring cavity is accompanied.
_||_