شبیه سازی عددی اثر صفحات غیر مستغرق بر کاهش آبشستگی پایه پل با استفاده از نرم افزار SSIIM
محورهای موضوعی : سازه های هیدرولیکیکورس نکوفر 1 , حافظ کوهپری 2 , مهرناز روزبهانی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، دانشکده فنی و مهندسی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لارستان، دانشکده فنی و مهندسی
3 - کارشناسی ارشد، پژوهشگاه هوافضا
کلید واژه: آبشستگی, پایه پل, صفحات غیر مستغرق, نرمافزار SSIIM,
چکیده مقاله :
آبشستگی در اطراف پایههای پل یکی از عمدهترین دلایل عدم پایداری پلها و در نهایت شکست و تخریب آنها میباشد. به همین دلیل ارائه روشهایی برای کنترل و کاهش این پدیده حائز اهمیت میباشد. در تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SSIIM به مدل سازی صفحات غیر مستغرق عمود بر جریان آب در بالادست پایه استوانهای پرداخته شده است. مشاهده شد که این صفحات در کاهش عمق حفره آبشستگی اطراف پایه پل تأثیر به سزایی دارند. همچنین استفاده از مدل 5 صفحه ای نسبت به مدل تک صفحه ای منجر به نتایج بهتری در زمینه کاهش آبشستگی موضعی اطراف پایه پل گردید. نهایتا نتایج عددی نشان داد که بهترین نقاط استقرار صفحات در فاصلههای 5/2 متری از مرکز پایه و در بالادست آن می باشد
Bridges are the vital components of each country’s roads. Economic studies of the road construction show that the road bridges allocate much cost to it and due to the delicate structures of their system; they have great vulnerability as well. Therefore the detailed design of the various components of the bridge should be considered further. Erosion and transport of bed material is separated from it by a process called scouring. Occurrence of scouring around the bridge piers is one of the main reasons for the defeat and destruction of bridges and their instability. So it is important to provide methods to control and reduce this phenomenon. In the present study, the modeling of non-submerged plate’s perpendicular to the water flow has been expressed in upstream of the cylindrical pier using software SSIIM. Reducing the depth of the scouring hole was observed in these pages, and has a great influence around the bridge pier
_||_