بررسی حضور و قدرت زنان در محیط اجتماعی مردان
محورهای موضوعی : دین، مذهب و فقهکرامت اله راسخ 1 , ندا سعیدی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جهرم، گروه جامعهشناسی، جهرم، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جهرم، جامعه شناسی، جهرم، ایران.
کلید واژه: مشارکت اجتماعی, عدالت, احساس تعلق, امید به پیشرفت, sense of belonging, Social Participation, Women’s presence and power, men's work environments, hope of promotion,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی جامعهشناختی حضور زنان در محیط کاری مردان بود. این تحقیق از نوع کمّی و روش تحقیق پیمایشی بود. نمونهگیری با استفاده از شیوه تصادفی خوشهای در چند مرحله انجام شد. دادههای پژوهش با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و از یک نمونه 200 نفری از زنان شهرستان جیرفت جمعآوری شد. برای بدست آوردن نتایج پژوهش و ارتباط بین متغیرها از تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. به منظور بررسی فرایند جامعهپذیری زنان در محیطهای اجتماعی مردانه و تأثیر آنها بر این محیط از نظریة برابری جنسیتی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، که بین متغیر احساس تعلق اجتماعی، امید به پیشرفت، گرایش به کجروی، سطح تحصیلات، فرهنگ و تربیت خانوادگی زنان و مشارکت اجتماعی آنها در محیط مردانه ارتباط معنیدار وجود دارد، در حالی که ارتباط معناداری بین نوع شغل زنان و مشارکت اجتماعی آنها مشاهده نشد. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان از ارتقاء محیط کاری ناشی از حضور زنان دارد.
The aim of this research was the sociological study of women's presence and power in men's professional environment. The sample was selected randomly via multiple-stage cluster sampling. The data was collected by implementation of the the researcher initiated questionnaire in a sample of 200 women living in the City Jiroft in Kerman province in Iran. To investigate the relations and correlations among variables, the analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation were applied. The so-called equality theory was the theoretical basis for the research. The research was proposed to examine how women are socialized in a man's environment and how they try to influence this field. The results of the research showed that there was a significant relationship between social sense of belonging, hope of promotion, avoiding the deviant patterns of behavior, level of education, family education and social participation of women. No any significant relationship between types of occupations of women and social participation was obtained. Research showed that workplace become richer by the presence of women.
_||_