تحلیل عوامل مؤثر بر بازگشت مجدد گردشگران ساحلی با تاکید بر نقش کووید 19 (مطالعه موردی: شهرستان نور)
محورهای موضوعی : گردشگری شهریهدیه دمیرچی 1 , مهدی رمضان زاده 2 * , بنفشه ماستری¬فراهانی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی، موسسه آموزش عالی مازیار، رویان، نور، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3 - استادیار مدیریت جهانگردی، موسسه آموزش عالی مازیار، رویان، نور، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه: با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهانی گردشگری، مقاصد گردشگری ساحلی نیز می¬توانند با افزایش تعداد بازدیدهای مجّددگردشگران ساحلی به یک مزیت رقابتی پایدار دست یابند. بررسی انگیزه و تأثیر بازدیدهای قبلی، تعداد بازدیدهای قبلی و رضایت گردشگران ساحلی بهمراه اقدامات قرنطینه¬ای سخت که به عنوان پاسخی به بیماری همه گیر کووید19 می باشد بر بازگشت مجّددشان موثر است. هدف پژوهش: هدف این پژوهش این است که یک مبنای علمی برای درک مسائل کلیدی مدیریت گردشگری ساحل در این زمینه فراهم کند. این موضوعات شامل درک ریسک، ملاحظات زیست محیطی که مستقیماً مرتبط با سواحل هستند و استراتژی¬های مدیریت طراحی شده برای کاهش خطر ابتلا به کووید 19 است. روش¬شناسی تحقیق: پژوهش حاضر ازنقطه نظر هدف، از نوع تحقیق کاربردي است و براي انجام آن از شیوه پیمایشی استفاده شده است. نوع و ماهیت تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و ازلحاظ روش گردآوري اطلاعات از نوع میدانی است. این پژوهش به توصیف رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده در مقصد بر تصویر مقصد، رضایتمندی و وفاداری گردشگران ساحلی و بازگشت مجدد آنان با توجه به نقش کووید 19 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش گردشگرانی هستند که حداقل یکشب در چهار ماه نخست سال 1400 در شهرستان نور اقامت داشتهاند و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت با 45 سؤال صورت گرفته است. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران384 است و پرسشنامه بهصورت حضوري و همچنین آنلاین از مسافران در شهرستان نور بهصورت تصادفی ساده در دسترس پر شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و PLS انجامگرفته است. قلمروجغرافیایی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ قلمرو مکانی در شهرستان نور انجامگرفته است. این شهرستان با برخورداری از ظرفیتهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی امروزه بهعنوان یکی از مقاصد گردشگری داخلی به شمار میرود. یافته¬ها و بحث: یافته¬های پژوهش بیان می¬کند، بین متغیر کیفیت خدمات ارائه شده در مقصد، تصویر مقصد ارائه شده و رضایت گردشگران ساحلی از اقدامات صورت گرفته بهداشتی در مقصد با وفاداری و بازگشت مجددشان رابطه معنی¬داری وجود دارد. نتایج: براساس نتایج، مقاصدی که سطح بالایی از امکانات، خدمات و سایر عوامل مورد سنجش را دارند، میانگین رضایت گردشگران از آن مقاصد نسبت به مقاصد دیگر بالاتر است و متولیان امر باید در جهت توسعه بیشتر این مقصد گردشگری برای جذب بیشترگردشگرساحلی و اطمینان بخشی از سفر دوباره آنها و همچنین پیشنهاد سفر به این مقاصد به دیگران، توجه بیشتری داشته باشند.