ظهور شئون الهی در انسان از دیدگاه اوریگنس اسکندرانی و فیض کاشانی
محورهای موضوعی : نامه الهیاتنسترن فهیمی 1 , علیرضا ابراهیم 2 , زهرا حسینی حمید 3
1 - دانشجوی دکترای ادیان و عرفان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: انسان, فیض کاشانی, شئون الهی, اوریگنس, الهیات تطبیقی,
چکیده مقاله :
اریگِنس اسکندرانی و فیض کاشانی به ترتیب، دو شخصیت تاثیرگذار در الهیات مسیحی و شیعی به شمار می روند که آرائی خاص را در نسبت میان خدا و انسان ارائه نموده اند. این دو پیشینه ای از مطالعات فلسفی، کلامی و عرفانی داشته اند و به تفسیر کتاب مقدس و قرآن اهتمام ورزیده اند. این مقاله که به شیوه توصیفی- مقایسه ای عرضه شده، به بررسی ظهور شئون الهی در انسان از دیدگاه این دو می پردازد. اریگنس و فیض اعتقاد دارند که تمامی انسانها، به ویژه عیسی مسیح (پسر) و خلیفه الله، مخلوق خداوند هستند و همة شئونات الهی، به جز ازلیت و ابدیت، بدانها منتقل می شود. همچنین، دیگر انسانها نیز می توانند از طریق مسیح یا خلیفه الله بسیاری از صفات و شئونات الهی را در خود به ظهور برسانند. در این راستا، محبت ورزی به عیسی و یا خلیفه الله وسیله ای برای انتقال شئونات الهی به انسان است.
Origenes of Alexandria and Feyz Kashani are two influential figures in Christian and Shiite theology, respectively, who have offered special views on the relationship between God and man. These two have a background in philosophical, theological and mystical studies and have devoted themselves to the interpretation of the Bible and the Qur'an. This article, which is presented in a descriptive-comparative manner, examines the "emergence of divine things in man" from the perspective of the two. Origen and Grace believe that all human beings, especially Jesus Christ (the Son) and the Caliph of God, are God's creatures and that all divine attributes, except eternity and eternity, are transmitted to them. Also, other human beings can manifest many divine attributes through Christ or the Caliph of God. In this regard, loving Jesus or the Caliph of God is a means of transmitting divine attributes to man.
_||_