تانیث و تناکح در هستی شناسی ابن عربی
محورهای موضوعی : نامه الهیاتآلی لا عطار 1 , عبدالرضا مظاهری 2 , محمدرضا عدلی 3
1 - دانشجوی دکتری عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - استاد گروه عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
3 - استادیار گروه عرفان اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: ابن عربی, تناکح اسماء, تکثر اسماء, حرکت حبی,
چکیده مقاله :
تناکح اسماء در نظام فکری ابن عربی در کنار تقابل اسماء تعریف شده است که چگونگی فیض هستی از واحد به کثیر را به تصویر می کشد. وی با بیان تناکح به چگونگی کثرت اسماء و بی نهایت بودن جهان هستی پرداخته و راز خلقت را در حرکت حبی که منجر به تناکح می شود دانسته و اشاره دارد که تناکح ساری در جمیع ذراری صورت می پذیرد. منتها با توجه به گستره بحث و همچنین وضوح بخشی به آن موضوع نوشتار حاضر به جزء نخستین پرداخته و جهت مدخل بحث لازم میداند ابتدا به بیان معنای اسم از دیدگاه حکما و عرفا پرداخت و سپس با توضیح تکثر اسماء از ذات باری به روش سازی ضمیر مخاطب جهت فهم موثر نکاح اسماء و رویش خلقت کثیر از واحد بپردازد. به همین خاطر در این مقاله ابتدا به معانی تناکح در عالم انسانی و اسماء الهی پرداخته شده و رمز و سنبل بودن آن نیز از دیدگاه ابن عربی مورد نظر قرار گرفته است و آنگاه به بحث اسماء الهی و تقابل و تناکح اسماء پرداخته شده و تقسیمات مختلفی که از اسماء و امهات اسماء صورت پذیرفته روشن شده، و این که حب الهی باعث آفرینش از طریق اسماء شده، مورد بررسی قرار گرفته و فاعل و قابل بودن در امر الهی و نظام طبیعی که علت ایجاد آفرینش و پذیرش این امر الهی از طرف عالم طبیعت مورد بررسی قرار گرفته و به همین دلیل به بحث زوجیت و قابلیت در اسماء و عوالم مختلف و در نهایت عالم انسانی پرداخته شده است.
Abstract The diversity of names is defined in Ibn Arabi's system of thought along with the contrast of names, which depicts how the grace of existence from one to many. By expressing repentance, he deals with the multiplicity of names and the infinity of the universe, and considers the secret of creation in the movement of love that leads to repentance, and points out that the resurrection of Sari takes place in all particles. However, considering the scope of the discussion and also clarifying it, the present article deals with the first part and considers it necessary to enter the discussion first by expressing the meaning of the name from the point of view of scholars and mystics and then by explaining the multiplicity of names from the essence. To effectively understand the marriage of names and the creation of multiple creations from one unit. Therefore, in this article, first, the meanings of tawakah in the human world and divine names are discussed, and its mystery and lavender are also considered from Ibn Arabi's point of view, and then the discussion of divine names and the contrast and reincarnation of names are discussed and different divisions are discussed. It has been clarified from the names and names of the names, and that the divine love has caused creation through the names, has been examined and is active and capable in the divine matter and the natural system, which is the reason for the creation and acceptance of this divine matter by The natural world has been studied and for this reason, marriage and ability in different names and worlds and finally the human world have been discussed.
_||_