خواب، رؤیا و وحی از دیدگاه ابنعربی
محورهای موضوعی : نامه الهیاتسیدمهدی موسوی 1 , عبدالرضا مظاهری 2 , بخشعلی قنبری 3
1 - گروه فلسفه-ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه فلسفه-ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)،
3 - گروه فلسفه-ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عشق, خواب, ابنعربی, رؤیا, وحی,
چکیده مقاله :
در تفکر ابنعربی خواب و رؤیا دارای اهمیت بوده و مستقیماً با درک او از عالم خیال ارتباط دارد. ایشان بین خیال متصل و منفصل فرق قائل شده و مکان خواب و رؤیا را در عالم خیال متصل و وحی را در عالم خیال منفصل آورده است. وی تعبیر خواب را مربوط به عالم خیال متصل میداند، در حالی که وحی در عالمی بالاتر از خیال متصل اتفاق میافتد. پس قرآن نمیتواند تنها خواب و رؤیا باشد چون فاقد شریعت بوده و دیگر احکام آن جنبه دستوری نداشته و مخاطب ندارند. رؤیا از مبشرات الهی است و رؤیاى صادقه جزئى از وحى میباشد. ابنعربی مخیله را قوهای از قوای دل میشمارد و عشق از افراط محبت است که ظهورش در درون دل است. دل را هفت مرحله بمثابت هفت طبق آسمان است که در مرحلهای معدن محبت، عشق و مهربانی بر خلق و در مرحله بالاتر معدن محبت حضرت الوهیت و در نهایت معدن تجلی نور و تابش صفات الوهیّت میباشد. لذا با بیان جایگاه خواب و رؤیا و نسبت آن با وحی، به سخنی پیرامون خواب نامه خواندن قرآن و رابطه خواب، رؤیا و عشق به روش توصیفیتحلیلی میپردازیم تا سرّ برتری انسان بر سایر مخلوقات مشخص گردد.
In Ibn Arabi's thought, sleep and dream is important. He has distinguished between connected and disconnected imagination and brought the place of dream in the connected imaginary world and revelation in the disconnected imaginary world. He considers the dream’s interpretation to be related to the connected imaginary world. Therefore, Qur'an cannot be just a dream, because it lacks Shari'at and its rules do not have a grammatical aspect. The dream is one of the divine annunciators and the sincere dream is a part of revelation. Ibn Arabi considers the imagination as a force of the heart, and love is the excess of affection whose manifestation is within the heart. The heart has seven stages as seven layers of the sky, which is in one stage, the mine of affection, love, and compassion for the people, and in the higher stage, the mine of love of the divinity, and finally, the mine of the manifestations of the divinity’s attributes. Therefore, by expressing the position of dream and its relation with revelation, we discuss about calling Qur'an a dream letter and the relationship between sleep, dream, and love in order to determine the secret of man's superiority over other creatures.
_||_