بررسی تطبیقی جایگاه زن در ادیان ابراهیمی
محورهای موضوعی : نامه الهیات
1 - عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اسلام, مسیحیت, یهودیت, ادیان ابراهیمی, واژگان کلیدی: جایگاه زن,
چکیده مقاله :
دیدگاه اسلام در مورد زن و جایگاه وی، با سایر ادیان ابراهیمی، بسیار متفاوت است. با وجود اینکه ادیان الهی، همگی از منبع وحی سرچشمه گرفتهاند، اما اختلاف موجود ناشی از تحریفاتی است که در طول تاریخ در آموزهها و کتب آسمانی آنها به وجود آمده است. آیین تحریف شده یهود، رویکرد منفی نسبت به زن دارد و او را وجودی ثانوی و طفیلی مرد میداند که همواره باید مطیع و در تملک مرد باشد و از حقوق اقتصادی و اجتماعی خویش محروم است. آیین تحریف شده مسیحیت نیز، آفرینش زن را بهتبع مرد و برای او میداند. زن موجودی ناقص و در خدمت مرد است و او را فریبکار و اغواگر میداند که همواره باید از شّر او در امان بود و لایق بسیاری از حقوق انسانی نیست. دین اسلام، ارزش والایی برای زن قائل است. قرآن خلقت زن و مرد را مستقل و جوهر انسانیت را یکی میداند و زن را همچون مرد، لایق بهرهمندی از تمامی حقوق انسانی میداند و او را در رسیدن به مرحله کمال و قرب الهی در ردیف مردان قرار میدهد.
Islam's view on women and her status is very different from other Abrahamic religions. Although divine religions, all originate from the source of revelation, But the existing difference is due to the distortions that have occurred in their teachings and scriptures throughout history. The distorted Jewish religion has a negative attitude towards women and he is a secondary existence and a human which must always be submissive and owned by a man And she is deprived of her economic and social rights. The distorted religion of Christianity also considers the creation of woman to be according to man and for him. A woman is an imperfect creature and serves a man And she considers her a deceiver and a seducer You should always be safe from his evil and it does not deserve many human rights. Islam attaches great value to women. The Quran considers the creation of man and woman as independent and the essence of humanity as one and he considers women as worthy of benefiting from all human rights and she places her in the ranks of men in reaching the stage of perfection and closeness to God.
_||_