• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیل رابطه بین تعارض بین‌فردی در کار و صلاحیت‌های اجتماعی با تجربه رفتار غیرمدنی براساس الگوی معادلات ساختاری
        محمدعلی نادی اعظم اکبری
          هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین تعارض بین‌فردی در کار و صلاحیت‌های اجتماعی (مهارت سیاسی، خودنظارتی و هوش هیجانی) با تجربه رفتار غیرمدنی یا بی‌نزاکتی براساس الگوی معادلات ساختاری بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری را همۀ دبیران زن دبیرستان‌های دخترانۀ شهر اصفهان در چکیده کامل
          هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین تعارض بین‌فردی در کار و صلاحیت‌های اجتماعی (مهارت سیاسی، خودنظارتی و هوش هیجانی) با تجربه رفتار غیرمدنی یا بی‌نزاکتی براساس الگوی معادلات ساختاری بود. روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری را همۀ دبیران زن دبیرستان‌های دخترانۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 91ـ1390 تشکیل می‌دادند. از میان آنان 358 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی مبتنی بر حجم انتخاب شدند. مشارکت‌کنندگان مقیاس تعارض بین‌فردی در کار (اسپکتور و جکس، 1998)، سیاهه مهارت سیاسی (فریس و همکاران، 2005)، مقیاس هوش هیجانی (براکت و همکاران، 2006)، مقیاس خودنظارتی (اشنایدر و گانگستد، 1986) و پرسشنامه رفتار غیرمدنی در محیط کار (اُتینت، 2008) را تکمیل کردند. یافته‌ها نشان داد که بین تعارض با تجربه رفتار غیرمدنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (05/0 ≥ p )؛ امّا بین صلاحیت‌های اجتماعی با تجربه رفتارغیرمدنی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (05/0 ≥ P ). نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد هوش هیجانی و مهارت سیاسی واسطۀ رابطه بین خودنظارتی و تعارض با تجربه رفتارغیرمدنی است. به‌طور کلی این الگو از برازندگی نسبتاً خوبی برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مقایسۀ اثربخشی درمان شناختی رفتاری، متادون درمانی و روش ترکیبی بر بهبود افسردگی معتادان تحت درمان
        فرح لطفی کاشانی مینا مجتبایی منصور علی مهدی
          این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی درمان شناختی رفتاری، متادون درمانی و روش درمان ترکیبی بر بهبود افسردگی افراد معتاد تحت درمان انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش همۀ افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی دو شهرستان استان تهران در سال 1391 بود. نمونۀ پژوهش 40 آزمودنی (مرد) بود ک چکیده کامل
          این پژوهش با هدف مقایسۀ اثربخشی درمان شناختی رفتاری، متادون درمانی و روش درمان ترکیبی بر بهبود افسردگی افراد معتاد تحت درمان انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش همۀ افراد مراجعه‌کننده به مراکز درمانی دو شهرستان استان تهران در سال 1391 بود. نمونۀ پژوهش 40 آزمودنی (مرد) بود که به شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در چهار گروه (10 نفر در هر گروه) قرار گرفتند و هر گروه با روش ‌درمانی مورد نظر که شامل درمان شناختی رفتاری، متادون درمانی و درمان ترکیبی بود تحت درمان قرار گرفتند، ولی گروه گواه هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکردند. پیش و پس از دوازده هفته درمان، همۀ شرکت‌کنندگان با پرسشنامۀ افسردگی بک (بک،2000) و مصاحبۀ بالینی مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که هر سه شیوۀ درمان‌شناختی رفتاری، متادون درمانی و درمان ترکیبی، در مقایسه با گروه گواه، در بهبود افسردگی مؤثر بوده‌اند ( 001/0 > P ) . همچنین نتایج نشان داد که بین اثربخشی متادون درمانی و روش ترکیبی بر میزان افسردگی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. بنابراین هر دو شیوۀ درمانی بر میزان افسردگی مؤثر واقع می‌شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن
        مهدیه سادات خشوعی ابوالقاسم نوری
          پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی مقیاس فضیلت سازمانی و پیش‌بینی فضیلت سازمانی با توجه به رفتار شهروندی سازمانی به مرحلۀ اجرا درآمد. 141 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی ساده از کارمندان شرکت مخابرات شهر اصفهان انتخاب و مقیاس فضیلت سازمانی (کامرون، ب چکیده کامل
          پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی مقیاس فضیلت سازمانی و پیش‌بینی فضیلت سازمانی با توجه به رفتار شهروندی سازمانی به مرحلۀ اجرا درآمد. 141 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی ساده از کارمندان شرکت مخابرات شهر اصفهان انتخاب و مقیاس فضیلت سازمانی (کامرون، برایت و کازا، 2004) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف، مک کنزی، مورمن و فتر، 1990) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی، دو عامل به نام‌های خوش‌بینی ـ اعتماد ـ همدردی و انسجام ـ بخشش را به وضوح از هم متمایز کرد. پایایی کل پرسشنامه (93/0) و عوامل آن یعنی همدردی ـ خوشبینی ـ اعتماد (90/0)، انسجام ـ بخشش (87/0) از ضرای ب همسانی درونی مطلوبی برخوردار بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین فضیلت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ( 01/0 P < ) و سه بُعد آن ی عنی فضیلت مدنی ( 05/0 P < )، نوع‌دوستی ( 01/0 P < ) ، و ادب و مهربانی ( 05/0 P < ) رابطۀ مثبت و معنی‌دار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، فضیلت سازمانی و نخستین عامل آن یعنی همدردی ـ خوشبینی ـ اعتماد را پیش‌بینی می‌کنند. بنابراین مقیاس فضیلت سازمانی به‌عنوان یک ابزار پایا و معتبر می‌تواند در پژوهش‌های سازمانی مورد استفاده قرار گیرد . همچنین رفتار شهروندی سازمانی در پیش‌بینی فضیلت سازمانی کارایی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطۀ سبک زندگی اسلامی با نگرش‌های ناکارآمد در دانشجویان
        مجتبی طغیانی محمدباقر کجباف مهدی بهرام‌پور
        تحقیق حاضر، به‌منظور بررسی رابطۀ سبک زندگی اسلامی با نگرش‌های ناکارآمد در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. روش این پژوهش، همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، همۀ دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از میان آنان 100 دانشجو (54 دختر و 46 پسر)، به روش نمونه‌گیری چکیده کامل
        تحقیق حاضر، به‌منظور بررسی رابطۀ سبک زندگی اسلامی با نگرش‌های ناکارآمد در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان صورت گرفته است. روش این پژوهش، همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش، همۀ دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که از میان آنان 100 دانشجو (54 دختر و 46 پسر)، به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سبک زندگی اسلامی (کاویانی، 1388) و مقیاس نگرش‌های ناکارآمد (وایزمن و بک، 1978) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها، با استفاده از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک زندگی اسلامی و نگرش‌های ناکارآمد، رابطۀ منفی و معناداری (55/0 r =- ، 01/0 P&lt; ) وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون، نشان داد که در مجموع 5 متغیر پیش‌بین اخلاق، اقتصاد (مالی)، سلامت، اجتماعی و خانواده، 3/44 درصد از واریانس نگرش‌های ناکارآمد را تبیین می‌کنند (05/0 P &lt; ) . از آنجایی که سبک زندگی به‌طور کلی، و سبک زندگی اسلامی به‌طور خاص، با جنبه‌های مختلف زندگی فرد در ارتباط است؛ متخصصانی که به نحوی با مسائل درمانی و پیشگیری در ارتباط هستند باید در مداخلاتشان، اصلاح سبک زندگی اسلامی افراد را نیز مد نظر قرار دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسۀ خودپندارۀ بدنی دختران نابینای ورزشکار و غیرورزشکار
        مریم لطفی جعفر محمدی مهدی سهرابی فضل ا... باقرزاده
          هدف این پژوهش مقایسۀ خودپندارۀ بدنی دختران نابینای ورزشکار و غیرورزشکار بود . روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری همۀ نابینایان ورزشکار و غیرورزشکار مراجعه‌کننده به انجمن نابینایان شهر تهران در سال 1390 بود. از تمامی ورزشکاران نابینا 45 نفر پرسشنامه را تکمیل کردن چکیده کامل
          هدف این پژوهش مقایسۀ خودپندارۀ بدنی دختران نابینای ورزشکار و غیرورزشکار بود . روش پژوهش علّی ـ مقایسه‌ای و جامعۀ آماری همۀ نابینایان ورزشکار و غیرورزشکار مراجعه‌کننده به انجمن نابینایان شهر تهران در سال 1390 بود. از تمامی ورزشکاران نابینا 45 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند و 63 نفر نابینای غیرورزشکار به روش تصادفی با میانگین سنی 54/6 ± 20 انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ خودتوصیفی بدنی (مارش و همکاران، 1994) بود. نتایج تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون تحلیل واریانس نشان داد که بین دختران ورزشکار و غیرورزشکار نابینا در خرده‌آزمون‌های هماهنگی (07/0 P < )، سلامتی (028/0 P < )، فعالیت بدنی (001/0 P < )، قدرت (014/0 P < )، استقامت (022/0 P < )، شایستگی ورزشی (001/0 P < ) و خودپندارۀ عمومی (001/0 P < ) تفاوت‌های معنی‌داری وجود دارد. در تمامی مؤلفه‌ها بجز مولفۀ چربی و سلامت که به‌صورت معکوس نمره‌گذاری شده است، میانگین گروه ورزشکار بیشتر بود. با توجه به نتایج می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند در بالا بردن خودپندارۀ بدنی نابینایان جامعه نقش داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسۀ رضایت زناشویی، سبک زندگی و سلامت روان در مردان و زنان بازنشسته و غیربازنشسته
        زینب رضایی رمضان حسن زاده بهرام میرزاییان
          هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ رضایت زناشویی، سبک زندگی و سلامت روان در بین زنان و مردان بازنشسته و غیربازنشسته بود. روش تحقیق، علی ـ مقایسه‌ای است و جامعۀ آماری تحقیق همۀ معلمان (بازنشسته و غیربازنشسته) شهرستان گنبدکاووس بودند که از میان آنان 140 نفر به صورت تصادفی ساده انتخ چکیده کامل
          هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ رضایت زناشویی، سبک زندگی و سلامت روان در بین زنان و مردان بازنشسته و غیربازنشسته بود. روش تحقیق، علی ـ مقایسه‌ای است و جامعۀ آماری تحقیق همۀ معلمان (بازنشسته و غیربازنشسته) شهرستان گنبدکاووس بودند که از میان آنان 140 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه‌های سلامت روان GHQ-28 (گلدبرگ و هیلر، 1979)، رضایت زناشویی (اتریچ، 1989) و سبک زندگی (مصور،1382) بود. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس دوطرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین میانگین‌های رضایت زناشویی و سبک زندگی در دو گروه زن و مرد و دو گروه بازنشسته و غیربازنشسته تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 P < ) ، رضایت زناشویی مردان با میانگین رضایت 67/141 بیشتر از زنان بوده و رضایت زناشویی معلمان غیربازنشسته با میانگین رضایت 27/143 بیشتر از معلمان بازنشسته بود. همچنین مردان با میانگین 37/496، شاخص سبک زندگی بالاتری نسبت به زنان داشتند و از طرفی دیگر سبک زندگی معلمان غیربازنشسته با میانگین سبک زندگی 07/493 بیشتر از معلمان بازنشسته بود. ولی در سلامت روان مردان و زنان و دو گروه بازنشسته و غیربازنشسته تفاوت معناداری مشاهده نگردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مقایسۀ اثربخشی آموزش از طریق اسناد، آموزش از طریق تمثیل و آموزش از طریق اسناد ـ تمثیل بر میزان خوشبینی دانش‌آموزان
        گلاویژ علیزاده رسول کردنوقابی نجمه نظری
          هدف از انجام این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی آموزش از طریق «اسناد»، «تمثیل» و «اسناد و تمثیل» بر میزان خوشبینی دانش‌آموزان بود. روش مطالعه نیمه‌تجربی، با پیش‌آزمون پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل همۀ دانش‌آموزان دختر سال اول مقطع متوسطۀ دبیرستان‌های روزانه و دولت چکیده کامل
          هدف از انجام این پژوهش، مقایسۀ اثربخشی آموزش از طریق «اسناد»، «تمثیل» و «اسناد و تمثیل» بر میزان خوشبینی دانش‌آموزان بود. روش مطالعه نیمه‌تجربی، با پیش‌آزمون پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل همۀ دانش‌آموزان دختر سال اول مقطع متوسطۀ دبیرستان‌های روزانه و دولتی شهر همدان در سال تحصیلی 1390ـ1389 و روش نمونه‌گیری از نوع خوشه‌ای چند مرحله‌ای بود. نمونه شامل 96 نفر از دانش‌آموزان بود که به‌صورت جایگزینی تصادفی در چهار گروه 24 نفری (سه گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ خوشبینی، (الری و فینچام، 2000) بود مداخلۀ آزمایشی برای هر کدام از گروههای آزمایش طی ده جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسه‌های آموزشی از هر چهار گروه پس‌آزمون به عمل آمد. داده‌ها با استفاده از SPSS 16 و آزمون تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین اثربخشی تمام روش‌ها، بجز اثربخشی تمثیل در مقایسه با اسناد و اثربخشی اسناد در مقایسه با کنترل، بر بهبود میزان خوشبینی دانش‌آموزان دختر سال اول تفاوت معنادار وجود دارد (001/0 > P ). و همچنین در مقایسۀ اثربخشی سه روش آموزش می‌توان گفت که بیشترین اثربخشی به ترتیب مربوط به روش‌های اسناد/ تمثیل، تمثیل و اسناد بوده است. براساس این یافته‌ها می‌توان گفت که آموزش از طریق اسناد / تمثیل و تمثیل باعث بهبود در میزان خوشبینی دانش‌آموزان می‌شود. از این‌رو استفاده از این آموزش‌های جدید نظیر تمثیل و اسناد/ تمثیل می‌تواند مشکلات اکنون و آیندۀ دانش‌آموزان را کاهش دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت خشم بر اضطراب اجتماعی و مهارت خودنظم‌دهی خشم در پسران مضطرب اجتماعی دبیرستانی
        مهدی حسنوند عموزاده مسعود حسنوند عموزاده معصومه حسنوند عموزاده
          این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت خشم بر اضطراب اجتماعی و مهارت‌های خودنظم‌دهی خشم در پسران مضطرب اجتماعی شهرستان دره شهر اجرا شد. روش تحقیق، شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش تمام ی دانش‌آموزان پسر سال اول و چکیده کامل
          این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های مدیریت خشم بر اضطراب اجتماعی و مهارت‌های خودنظم‌دهی خشم در پسران مضطرب اجتماعی شهرستان دره شهر اجرا شد. روش تحقیق، شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش تمام ی دانش‌آموزان پسر سال اول و دوم دبیرستانی (527 نفر) در سال تحصیلی 90ـ1389 بودند. مطالعۀ حاضر بر روی 32 نفر از دانش‌آموزان که نمرۀ آنان در آزمون سیاهۀ فوبیای اجتماعی ( SPIN ) بیشتر از دیگران بود، اجرا شد. نمونه با توجه به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و سپس به‌طور تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. ابزار پژوهش سیاهۀ فوبیای اجتماعی (کانور و همکاران، 2000) و پرسشنامۀ صفت ـ حالت بیان خشم (اسپیلبرگر، 1999) برای دو گروه به‌صورت پیش‌آزمون و پس آزمون اجرا گردید. برنامۀ آموزش مدیریت خشم در ده جلسۀ 90 دقیقه‌ای به‌صورت هفتگی برگروه آزمایش اعمال گردید. نتایج نشان داد، اضطراب اجتماعی در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه، به‌طور معناداری کاهش، ولی مهارت‌های خود نظم‌دهی خشم به‌طور معناداری افزایش یافته است (05/0 P < ). همچنین نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مدیریت خشم ، مهارت ‌ های خودنظم ‌ بخشی خشم را افزایش، ولی اضطراب اجتماعی را کاهش می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - رابطۀ ترس از دندانپزشکی در کودکان 6 تا 8 ساله با ترس والدین آنها
        شهرزاد جوادی نژاد ساناز طهمورث پور داوود قاسمی فاطمه یزدی
          این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین ترس کودکان 6 تا 8 ساله از دندانپزشکی با ترس والدینشان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و نمونۀ آماری پژوهش شامل 107 کودک 6 تا 8 ساله بود که در سال تحصیلی 91ـ1390به همراه والدین خود به درمانگاه دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان مراجعه ک چکیده کامل
          این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین ترس کودکان 6 تا 8 ساله از دندانپزشکی با ترس والدینشان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و نمونۀ آماری پژوهش شامل 107 کودک 6 تا 8 ساله بود که در سال تحصیلی 91ـ1390به همراه والدین خود به درمانگاه دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان مراجعه کردند . روش نمونه‌گیری هدفمند و ابزار های پژوهش شامل مقیاس بررسی ترس کودکان زیر شاخص دندانپزشکی ( کاتبرت و ملامد، 1982) برای ارزیابی ترس کودکان، مقیاس تغییر‌یافته اضطراب دندانپزشکی (هامفریس و همکاران، 1995) برای ارزیابی ترس والدین و مقیاس رتبه‌ای رفتاری (فرانکلو همکاران، 1962) برای ارزیابی رفتار کودک حین درمان بود. پرسشنامه‌های اول و دوم را والد کودک و پرسشنامۀ سوم را دندانپزشک تکمیل کرد. تحلیل داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون t مستقل انجام شد. یافته‌ها نشان داد که بین نمره‌های ترس والدین و کودکان رابطۀ معنادار مستقیم وجود دارد (001/0 P < ). همچنین بین مقیاس بررسی ترس کودکان ـ زیر شاخص دندانپزشکی و مقیاس رتبه‌ای رفتاری فرانکل رابطۀ منفی معنادار وجود داشت (001/0 P < ). براساس نتایج در کودکان گروه سنی 6 تا 8 سال، ترس والدین می‌تواند بر روی ترس دندانپزشکی کودک و درجۀ همکاری او با دندانپزشک تأثیر بگذارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - رابطۀ تیپ شخصیتی D و ابعاد آن با فشار روانی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه تبریز
        سامره اسدی مجره عباس بخشی پور رودسری حمید پورشریفی
          هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین مؤلفه‌های تیپ شخصیتی D یعنی عواطف منفی و بازداری اجتماعی با فشار روانی ادراک شده بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری را 11 هزار نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز تشکیل می‌داد که از میان آن ان 275 ن چکیده کامل
          هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین مؤلفه‌های تیپ شخصیتی D یعنی عواطف منفی و بازداری اجتماعی با فشار روانی ادراک شده بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری را 11 هزار نفر از دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز تشکیل می‌داد که از میان آن ان 275 نفر (187 دختر و 88 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. از آنان خواسته شد، مقیاس 16 سؤالی تیپ شخصیتی D (دنولت، 1998) و مقیاس 10 سؤالی استرس ادراک شدۀ کوهن و همکاران، 1988) را تکمیل کنند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین این دو مؤلفه، عواطف منفی می‌تواند فشار روانی ادراک شده را به‌طور مؤثری پیش‌بینی کند (01/0 P < ). براساس این یافته‌ها، نتیجه‌گیری شد که افراد دارای تیپ شخصیتی D سطح بالای استرس ادراک شده را تجربه می‌کنند و هر دو بعد عواطف منفی و بازداری اجتماعی با فشار روانی ادراک شدۀ بالاتری همراه است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - اثربخشی مشاورۀ فراشناختی بر میزان اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر
        مریم مومنی فاطمه رضایی یوسف گرجی
          هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلۀ فراشناختی بر علایم اضطراب امتحان در دانش‌آموزان بود. طرح پژوهش نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، پیگیری و گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال 1391 بود. با استفاده از روش نمو چکیده کامل
          هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخلۀ فراشناختی بر علایم اضطراب امتحان در دانش‌آموزان بود. طرح پژوهش نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون، پیگیری و گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال 1391 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 120 نفر از دانش‌آموزان انتخاب شدند و سیاهۀ اضطراب امتحان را تکمیل کردند. 34 نفر از دانش‌آموزان دارای بالاترین نمرۀ اضطراب امتحان به‌طور تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند (17 دانش‌آموز در هر گروه). هر یک از شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش و گروه گواه در طی مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری، سیاهۀ اضطراب ( ابوالقاسمی و همکاران ، 1388) را تکمیل کردند. مشاورۀ فراشناختی طی 9 جلسه به مدت یک ساعت در یک هفته در گروه آزمایش اجرا گردید. پس از اتمام برنامه مشاورۀ فراشناختی، پس‌آزمون و سپس آزمون پیگیری (یک ماه پس از اجرای پس‌آزمون) را هر دو گروه تکمیل کردند. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری کواریانس (مانکوا) و واریانس با انداره‌گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که مشاورۀ فراشناختی میزان علایم اضطراب امتحان در مراحل پس‌آزمون و پیگیری را کاهش داده است (00 1/0 P < ). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - اعتباریابی نسخۀ تجدیدنظر شدۀ مقیاس زمینه‌یابی نیازهای خانواده برای خانواده‌های با فرزند دارای نیازهای ویژه
        حمیده سلیمانی لعیا بشاش
          هدف این پژوهش اعتباریابی نسخۀ تجدیدنظر شدۀ مقیاس زمینه‌یابی نیازهای خانواده (R-FNS) برای خانواده‌های با فرزند دارای نیازهای ویژه انجام شد. روش پژوهش بررسی توصیفی - پیمایشی از نوع ساخت و اعتبارسنجی یک ابزار بود. نمونۀ پژوهش شامل 100 خانواده با فرزند دارای نیازهای ویژه چکیده کامل
          هدف این پژوهش اعتباریابی نسخۀ تجدیدنظر شدۀ مقیاس زمینه‌یابی نیازهای خانواده (R-FNS) برای خانواده‌های با فرزند دارای نیازهای ویژه انجام شد. روش پژوهش بررسی توصیفی - پیمایشی از نوع ساخت و اعتبارسنجی یک ابزار بود. نمونۀ پژوهش شامل 100 خانواده با فرزند دارای نیازهای ویژه از مدارس آموزش و پرورش استثنایی بود که به شیوۀ نمونه‌گیری در دسترس در سال تحصیلی 89 - 1388 انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل؛ مقیاس تجدیدنظر شدۀ زمینه‌یابی نیازهای خانواده (R-FNS) (بیلی و سیمنوسون، 1995)، مقیاس نیازهای خانواده برای خانواده‌های ایرانی (نصیری و سامانی، 1387) بو د. همسانی درونی مقیاس تجدیدنظرشدۀ زمینه‌یابی نیازهای خانواده (R-FNS) نشان داد تمام 35 سؤال برای گروه مادران (86/0) و برای گروه پدران (81/0) همبستگی بالایی با کل نمره داشت. محاسبۀ ضریب آزمون ـ بازآزمون به فاصله سه‌ماه مطلوب و بالا بود (001/0 > P ). نتایج آزمون کولموگروف - اسمیرنف نشان داد، تمامی متغیرهای پژوهش از توزیع بهنجار برخوردارند. محاسبۀ روایی محتوایی مقیاس، براساس ضرایب توافق کندال، برای مؤلفه‌ها و نمرۀ کل از نظر آماری معنادار بود (001/0 > P ). نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا نشان داد بین دو گروه مادران و پدران در مؤلفه‌های اطلاعات، حمایت اجتماعی و خانوادگی، مالی، تبیین یا توضیح به دیگران و مراقبت از فرزند تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P ). همبستگی‌های معنی‌دار بین مؤلفه‌ها و نمرۀ کل مقیاس R-FNS با مقیاس IFSN مطلوب بود و روایی مقیاس را تأیید کرد. یافته‌های پژوهش نشان داد، نسخۀ فارسی R-FNS در اندازه‌گیری نیازهای خانواده‌های با فرزند دارای نیازهای ویژه از خصوصیات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است. پرونده مقاله