اعتباریابی رزومه ویدئویی به منظور سنجش شایستگیهای دانشجویان براساس نظریه تعمیمپذیری
محورهای موضوعی : صنعتیعلیرضا زارعی 1 , ابراهیم علیزاده 2 , اباصلت خراسانی 3
1 - کارشناس ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 - استادیار، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
کلید واژه: نظریه تعمیمپذیری, گزینش, سنجش شایستگی, رزومه ویدئویی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش اعتباریابی رزومه ویدئویی براساس برآورد پایایی نمره ارزیابان هنگام سنجش شایستگیهای دانشجویان در رزومه ویدئویی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1398 بودهاند که از میان این افراد 30 نفر به صورت تصادفی هدفمند به منظور تهیه رزومه ویدئویی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری استفاده در این تحقیق پرسشنامهای محققساخته سه سوالی با طیف درجهبندی نگارهای در هفت سطح بود که اعتبار محتوای آن 82/0 برآورد شده است. دادهها براساس نظریه تعمیمپذیری بر مبنای طرح دووجهی متقاطع تحلیل شدند. نتایج نشان داد که به ترتیب هدف اندازهگیری و تعامل مؤلفه ارزیابان با هدف اندازهگیری بیشترین سهم واریانس نمره مشاهده شده را به خود اختصاص دادهاند و 67 درصد از واریانس نمره مشاهده شده مربوط به واریانس واقعی است و علاوه بر این نمرههای مشاهده شده ضرایب تعمیمپذیری و اتکاپذیری بالای 0.7 است که قابلقبولاند. کاربرد یافتههای این پژوهش در کانونهای ارزیابی و گزینش کارجویان و دانشجویان در مراحل استخدامی و گزینش برای شغل و تحصیل است.
The study purpose was to validate the video resume based on the estimation of the reliability of the evaluators 'score when assessing the students' competencies in the video resume. The statistical universe of this study was the graduate students Department of Counseling, Faculty of Psychology, Shahid Beheshti University in 1398, were among those targeted 30 randomly selected to provide a video resume. The measurement tool used in this study was a researcher-made questionnaire with three questions with a descriptive graphic rating scale in seven levels, the content validity of which was estimated to be 0.82. The data were analyzed based on the generalizability theory, which is based on a two-dimensional cross-component design. the results showed that the measurement object and the interaction of the evaluators' component were to measure the largest share and 67 percent of the observed variance is related to the actual variance and in addition on these scores, the generalizability and reliability coefficients are above 0.7, which are acceptable. The findings of this study are applied in assessment centers, job seekers selection and student selection in the stages of assessment, recruitment and selection for job position and education.
Aamodt, M. (2016). Industrial/organizational psychology: An applied approach. Nelson Education.
Apers,C., & Derous, E. (2017). Are they accurate? Recruiters' personality judgments in paper versus video resumes. Computers in Human Behavior, 73, 9-19. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.063
Arthur Jr, W., & Villado, A. J. (2008). The importance of distinguishing between constructs and methods when comparing predictors in personnel selection research and practice. Journal of Applied Psychology, 93(2), 435-442. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0021-9010.93.2.435
Arvey, R. D., & Campion, J. E. (1982). The employment interview: A summary and review of recent research. Personnel psychology, 35(2), 281-322. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1982.tb02197.x
Crosby, O., & Liming, D. (2009). Résumés, Applications, and Cover Letters (2009). Government Printing Office.
Derous, E., & Hiemstra, A. M. (2015). Video résumés portrayed: findings and challenges. In Employee Recruitment, Selection, and Assessment (pp. 57-72). Psychology Press.
Frasca, K. J., & Edwards, M. R. (2017). Web‐based corporate, social and video recruitment media: Effects of media richness and source credibility on organizational attraction. International Journal of Selection and Assessment, 25(2), 125-137. https://doi.org/10.1111/ijsa.12165
Gatewood, R., Feild, H. S., & Barrick, M. (2015). Human resource selection. Nelson Education.
Gissel, A. L., Thompson, L. F., & Pond, S. B. (2013). A theory‐driven investigation of prospective applicants' intentions to submit video résumés. Journal of Applied Social Psychology, 43(12), 2449-2461. https://doi.org/10.1111/jasp.12191
Hiemstra, A. M., Derous, E., Serlie, A. W., & Born, M. P. (2012). Fairness perceptions of video resumes among ethnically diverse applicants. International Journal of Selection and Assessment, 20(4), 423-433. https://doi.org/10.1111/ijsa.12005
Reynolds, A. H. (1979). The reliability of a scored oral interview for police officers. Public Personnel Management, 8(5), 324-328. https://www.ncjrs.gov/App/Publications/abstract.aspx?ID=70325
Robert L. Brennan. (2011). generalizability theory. Springer.
Scherbaum, C., Dickson, M., Larson, E., Bellenger, B., Yusko, K., & Goldstein, H. (2018). Creating Test Score Bands for Assessments Involving Ratings using a Generalizability Theory Approach to Reliability Estimation. Personnel Assessment and Decisions, 4(1), 1-8. 10.25035/pad.2018.001
Urbina, S. (2014). Essentials of psychological testing. John Wiley & Sons.
Waung, M., Hymes, R. W., & Beatty, J. E. (2014). The effects of video and paper resumes on assessments of personality, applied social skills, mental capability, and resume outcomes. Basic and Applied Social Psychology, 36(3), 238-251. https://doi.org/10.1080/01973533.2014.894477
Waung, M., Hymes, R., Beatty, J. E., & McAuslan, P. (2015). Self‐promotion Statements in Video Resumes: Frequency, intensity, and gender effects on job applicant evaluation. International Journal of Selection and Assessment, 23(4), 345-360. https://doi.org/10.1111/ijsa.12119
Weinstein, D. (2012). The psychology of behaviorally-focused résumés on applicant selection: Are your hiring managers really hiring the ‘right’people for the ‘right’jobs?. Business Horizons, 55(1), 53-63. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2011.09.003
Wilson, M. A., Bennett Jr, W., Gibson, S. G., & Alliger, G. M. (Eds.). (2013). The Handbook of Work Analysis: Methods, Systems, Applications and Science of Work Measurement in Organizations. Routledge.
Zaidi, N. B., Swoboda, C., Wang, L. L., & Manuel, R. S. (2014). Variance in attributes assessed by the multiple mini-interview. Medical Teacher, 36(9), 794-798. https://doi.org/10.3109/0142159X.
_||_