ارتباط بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی از طریق اشتیاق کاری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
1 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, یادگیری سازمانی, اداره کل ورزش و جوانان استان فارس, کارکنان, اشتیاق کاری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی از طریق اشتیاق کاری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. جامعه مورد مطالعه شامل 114 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود، که از این تعداد 90 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری کلشمار انتخاب شدند. این پژوهش به لحاظ ماهیت و هدف، یک پژوهش کاربردی است. جهت گردآوری داده ها از سه پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2013)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) و اشتیاق شغلی سالواناوا و شوفلی (۲۰۰۱) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 926/0، 873/0 و 851/0 به دست آمد و مورد تأیید قرار گرفتند. روش پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، توصیفی و همبستگی بوده و دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین یادگیری سازمانی، اشتیاق کاری، کارآفرینی سازمانی و مؤلفههای آنها رابطه مثبت و معناداری برقرار است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مؤلفه های یادگیری سازمانی، مؤلفههای فرهنگ یادگیری و از بین مؤلفه های اشتیاق کاری، مؤلفه های انرژی، از بیشترین قدرت پیشبینی کارآفرینی سازمانی برخوردار هستند. از بین مؤلفه های یادگیری سازمانی، مؤلفه های فرهنگ یادگیری بیشترین قدرت پیشبینی اشتیاق کاری برخوردار بوده است. همچنین نقش واسطهای اشتیاق کاری در رابطه یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی مورد تأیید قرار گرفت.
The purpose of the present study is to review the correlation between organizational learning and organizational entrepreneurship through work engagement among workers in the administration of sport and youth in Fars province. The statistical population under study consisted of 114 workers in the administration of sport and youth in Fars province among whom 90 members were chosen as the sample of study by total sampling. In terms of nature and purpose, this research was practical. For data collection, three questionnaires including Margaret Hill's Organizational Entrepreneurship (2013), Neefe's Organizational Learning (2001), and Schaufeli & Salanova's Work Engagement (2001) were used. Using Cronbach's alpha coefficient, the reliability of the questionnaires was calculated to be 0.926, 0.873, and 0.851 respectively which were all confirmed. The research method was practical, descriptive, and correlational. The collected data were analyzed by Pearson correlation, regression analysis, structural equations, and some software like SPSS and PLS. The results of Pearson's correlation showed that there is a significantly positive relation between organizational learning, work engagement, organizational entrepreneurship, and their components. Besides, the results of regression analysis revealed that learning culture form among organizational learning components and energy from among work engagement components have the highest power to predict organizational entrepreneurship. Furthermore, learning culture form among organizational learning components has the highest power to predict work engagement. Finally, the interdisciplinary role of work engagement in the relationship between organizational learning and entrepreneurship was confirmed.
اسدی، منصور؛ ایمانزاده، مسعود؛ محرمزاده، مهرداد؛ عزیزیان، نسرین (1400). تحلیل اشتیاق شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور. علوم ورزش، دوره 13، شماره،42، ص 240-225.
بهرامی، شهاب (1397). مطالعه تأثیر جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی بر کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره ورزش و جوانان استان کرمانشاه)، پژوهشهای روانشناختی در مدیریت، دوره 4، شماره 6.
دهقان، سید امین؛ قنبری، مهدی؛ صفری، انسیه (1397). بررسی ارتباط کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان فارس. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره5، شماره 10، ص 90-67.
سجادی، سید احمد؛ رضوی، محمدحسین؛ کردلو، حسین (1398). تأثیر قابلیتهای یادگیری سازمانی بر کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 15(30)، ص 65-49.
سنجری، محمد؛ اسماعیلی، محمدرضا؛ تجاری، فرشاد (1399). بررسی رابطه یادگیری سازمانی با خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی. مطالعات مدیریت ورزشی، 12(59)، ص 173-159.
علیمردانی، محمد؛ فراهانی، ابوالفضل؛ قاسمی، سید حمید (1394). ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان قم. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 4(13)، ص 202-184.
مرعشیان، فاطمه سادات؛ صفرزاده، سحر (1392)، نقش یادگیری سازمانی و انگیزش شغلی در پیش بینی خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمانی کارکنان. یافتههای نو در روانشناسی (روانشناسی اجتماعی)، 8(29)، ص 260-248.
Bakker, A., Schaufeli, W., Leiter, M. & Taris, T. (2017). Work engagement: An emerging concept in occupational health psychology. Work & Stress, 22(3), p.187-200.
Lee, K., Kim, Y. & Koh, D. (2016). Organizational learning, top management team’s entrepreneurial alertness, and corporate entrepreneurship in high-tech firms. Asian Journal of Technology Innovation, 24(3), p.223-242
Obschonka, M., Moeller, J. & Goethner, M. (2019) Entrepreneurial Passion and Personality: The Case of Academic Entrepreneurship. Front. Psychol., 9(6), p. 93-112.
Rutherford, M.W. & Holt, D.T, (2017). Corporate entrepreneurship, anempirical look at the innoveness dimension and its antecedents. Journal of organizational change management, 20(3), p. 429-446.
Zhu, Ch., Liu, A. & Wang, Y. (2019). Integrating organizational learning with high-performance work system and entrepreneurial orientation: a moderated mediation framework. Frontiers of Business Research in China, 13(11), p.120-146.
_||_