بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان معماری آموزشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز
محورهای موضوعی : معماری
1 - دپارتمان معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران ، ایران
کلید واژه: دانشجویان معماری, سبکهای یادگیری , سبک یادگیری کلب,
چکیده مقاله :
سبک یادگیری به تفاوت های افراد در ترجیح روش های دریافت، سازمان دهی و پردازش اطلاعات در یادگیری مفاهیم تازه اشاره میکند، شناخت دانشجویان یکی از عوامل مهم و موثر برآموزش در رشته معماری است. دانشگاه فنی و حرفه ای با آموزش های مهارت محور سعی در پرورش نیروهای ماهر جهت اشتغال پس از فراغت از تحصیل دارد، بهمین رو آگاهی از سبک یادگیری دانشجویان جهت نحوه تدریس و هدایت آنان مهم می باشد. این نوشتار سعی دارد بر اساس سبک یادگیری دیوید کلب که شامل چهار سبک یادگیری واگرا، همگرا، انطباق یابنده و جذب کننده است سبک غالب یادگیری دانشجویان معماری را مشخص کند. پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1398 در مورد دانشجویان رشته معماری آموزشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز انجام شده است که حداقل یک ترم تحصیلی را گذرانده اند. نتایج تحقیق نشان میدهدکه سبک غالب یادگیری دانشجویان به ترتیب سبکهای واگرا42درصد ، انطباق دهنده 34درصد، جذب کننده 16درصد و همگرا12درصد است. با توجه به اینکه رشته معماری یک رشته چندوجهی است اساتید باید تلاش کنند که ضعف دانشجویان را شناسایی و در جهت رفع ان تلاش کنند و در شیوه تدریس سبک یادگیری حاصل شده را مد نظر داشته باشند.
Learning style refers to the differences in people's preference for ways of receiving, organizing and processing information in learning new concepts.Understanding students is one of the most important and effective factors in architectural education.The technical and vocational university, with skill-based training, seeks to foster skilled workers for post-graduate employment.Therefore, it is important to be aware of the students' learning style in order to teach and guide them.This article attempts to identify the dominant learning style of architecture students based on David Kolb's learning style, which includes four divergent, convergent, adaptive and absorbing learning styles.The present study is a descriptive-analytical study that was conducted in 1398 on students of architecture of Shiraz Girls' Technical School who have completed at least one semester.The results show that students' dominant learning style is 42% divergent, 34% accommodator, 16% assimilator and 12% convergent, respectively.Given that architecture is a multidisciplinary field. Professors should try to identify and address students' weaknesses, and to incorporate the learning style learned in teaching.
اشمن، آدریان،(1384). مقدمه ای بر آموزش و پرورش شناختی: نظریه و کاربرد، (ترجمه سید کمال خرازی)، چاپ اول، تهران، انتشارات سنا.
امینی، نرجس، زمانی، بی بی عشرت و عابدینی، یاسمن، (1389). "سبکهای یادگیری دانشجویان پزشکی"، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 10(2): 141-147.
ایمانی، الهام، رسولی، مریم و زاغری تفرشی، منصوره، (1393). "مروری بر سبکهای یادگیری تجربی در آموزش پرستاری"، نشریه آموزش پرستاری، 3(3): 23-33.
پازارگادی، مهرنوش و طهماسبی، سیمین،(1389). "سبکهای یادگیری و کاربرد آنها در پرستاری". دوماهنامه علمی-پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 3(2)، 73-76 -
پورآتشی، مهتاب، (1386). "بررسی تاثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته های کشاورزی"، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران.
خندقی، مقصود امین و رجایی، ملیحه، (1392). "تاثیر سبک یادگیری دانشجویان بر سبک تدریس مرجح آنان"، فصلنامه روان شناسی تربیتی، 9(28): 15-39.
سیف ، علی اکبر، (1376) . روشهای یادگیری و مطالعه، تهران، نشر دوران.
سیف ، علی اکبر، (1386). روانشناسی پرورشی-روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، آگاه.
سیف،علی اکبر، (1395). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش،(ویرایش هفتم)،تهران، نشردوران.
علی بیگی، امیرحسین، اطهری، زهرا و گراوندی، شهپر،(1390). "ارتباط سبک یادگیری با ابعاد شخصیتی دانش آموزان مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه"، فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 5(12)، 71-87.
غنایی و همکاران،(1393). "شناسایی سبکهای یادگیری: بازنگری در طراحی برنامه درسی نظام آموزشی فنی و حرفه ای"، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 11(2): 1-11.
فیضی، محسن و دژپسند، ساحل،(1397). "واکاوی سبکهای یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری-مطالعه موردی:دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه"، فصلنامه مطالعات معماری ایران،14(7): 149-170 .
کریمی، مهرداد،(1391). "رابطه سبکهای یادگیری و عملکرد دانشجویان در کارگاه طراحی معماری"، فصلنامه باغ نظر، 20(9): 3-12.
لاوسون، برایان، (1384). طراحان چگونه می اندیشند. (ترجمه حمید ندیمی)، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
میرمرادی، سمیه ،(1397). "بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان رشته معماری"، فصلنامه هویت شهر، 35(12)، 49-64.
یزدی، سیده منور،(1388). "بررسی و مقایسه شیوه ها و سبکهای یادگیری دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه الزهرا(راهکاری به منظور شناسایی مسیر حرفه ای)"، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 5(2)، 123-145.
Cassidy,S.(2004).Learning Styles:An overview of theories,models and measures.Educational Psychology Journal,24(4):419-444
. Kolb,A.Y,.&Kolb, D.A.(2005a).Learning styles and learning spaces: enhancing experiential learning in higher education. Academy of Management. Learning and Education, 4,193-212
. Kolb,A.Y,.&Kolb, D.A.(2005b).The Kolb learning styles inventory.(version3).Boston,MA:Hay Resources Direct
. Kolb,D.A.(1984).Experimental Learning, Englewood Cliffs,New Jersy,Prentice-Hill. Kvan,T., and J.Yunyan(2005),Students Learning Styles and Their Correlation with Performance in Architectural Design Studio.Design Studies 26(1):1934
. Lawson, B.,(2005), How do designers think,(translated by H.Nadimi),Tehran,Publication of Shahid Beheshti University . (Text in Persian)